Ik loop vast op het juiste opstookprotocol voor mijn nieuwe vloerverwarming en hoop dat er hier mensen zijn met ervaring in een vergelijkbare situatie. Situatie:
Ik hoor graag ervaringen, tegenargumenten of aanvullende vragen. Ik wil liever twee keer vragen dan achteraf schade aan de vloer.
- CV-ketel: Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 A (2017), gecombineerd met een Remeha iSense (OpenTherm, geen buitenvoeler)
- Pomploze vloerverwarmingsverdeler, 5 groepen, ca. 60 m² op de begane grond
- 16 mm buis, hart-op-hart 10 cm, aangesloten via 32 mm Uponor flexibele leiding
- Ketel kan niet lager dan 30°C aanvoertemperatuur instellen
- Zandcementdekvloer (4 tot 9 cm) gestort begin juni 2026 (met droogversnellers, in twee weken droog)
- Parket (15 mm totaal: 4 mm eikenhout toplaag op kruislings verlijmde onderlaag, volledig verlijmd in visgraat) gelegd op medio juli (35 dagen na storten)
- Er is voor het leggen een vochtmeting van de dekvloer gedaan, maar ik ken de gemeten waarde niet
- Online lees ik overal dat de oppervlaktetemperatuur van het parket niet boven de 27°C mag komen.
- Om dit te kunnen controleren heb ik een oppervlaktethermometer van de Action gekocht, maar ik weet niet zeker of dit ding nauwkeurig/betrouwbaar genoeg is om echt op te varen tijdens het opstoken.
- Is er iemand die in een vergelijkbare situatie heeft gezeten (parket al gelegd, geen voor-opstook gedaan) en weet welk opstartschema dan wél verantwoord is?
- Welke stapgrootte (aantal graden per dag) hanteren jullie zelf voor het opstoken bij een reeds gelegd parket, en tot welke maximale (aanvoer- én oppervlakte)temperatuur zijn jullie uiteindelijk gegaan?
- Hoe hebben jullie het afbouwen/terugkoelen na het opstoken aangepakt? Bouw je net zo langzaam af als je opbouwt, of kun je na het bereiken van de gewenste bedrijfstemperatuur die gewoon aanhouden?
- Zijn er signalen waar ik op moet letten die duiden op te veel restvocht (bijv. tijdens het opwarmen)?
- Is een simpele oppervlaktethermometer (zoals die van de Action) betrouwbaar genoeg om de 27°C-grens te bewaken, of raden jullie een beter/preciezer instrument aan?
Ik hoor graag ervaringen, tegenargumenten of aanvullende vragen. Ik wil liever twee keer vragen dan achteraf schade aan de vloer.