Opstookprotocol vloerverwarming met reeds gelegd parket

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:07
Ik loop vast op het juiste opstookprotocol voor mijn nieuwe vloerverwarming en hoop dat er hier mensen zijn met ervaring in een vergelijkbare situatie. Situatie:
  • CV-ketel: Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 A (2017), gecombineerd met een Remeha iSense (OpenTherm, geen buitenvoeler)
  • Pomploze vloerverwarmingsverdeler, 5 groepen, ca. 60 m² op de begane grond
  • 16 mm buis, hart-op-hart 10 cm, aangesloten via 32 mm Uponor flexibele leiding
  • Ketel kan niet lager dan 30°C aanvoertemperatuur instellen
Dekvloer en parket:
  • Zandcementdekvloer (4 tot 9 cm) gestort begin juni 2026 (met droogversnellers, in twee weken droog)
  • Parket (15 mm totaal: 4 mm eikenhout toplaag op kruislings verlijmde onderlaag, volledig verlijmd in visgraat) gelegd op medio juli (35 dagen na storten)
  • Er is voor het leggen een vochtmeting van de dekvloer gedaan, maar ik ken de gemeten waarde niet
Het probleem: De vloerverwarming is vóór het leggen van het parket nooit opgestookt. Vandaag heb ik voor het eerst getest: 2x een uur verwarming aangezet. Wat ik verder heb gedaan/gelezen:
  • Online lees ik overal dat de oppervlaktetemperatuur van het parket niet boven de 27°C mag komen.
  • Om dit te kunnen controleren heb ik een oppervlaktethermometer van de Action gekocht, maar ik weet niet zeker of dit ding nauwkeurig/betrouwbaar genoeg is om echt op te varen tijdens het opstoken.
Mijn vragen:
  1. Is er iemand die in een vergelijkbare situatie heeft gezeten (parket al gelegd, geen voor-opstook gedaan) en weet welk opstartschema dan wél verantwoord is?
  2. Welke stapgrootte (aantal graden per dag) hanteren jullie zelf voor het opstoken bij een reeds gelegd parket, en tot welke maximale (aanvoer- én oppervlakte)temperatuur zijn jullie uiteindelijk gegaan?
  3. Hoe hebben jullie het afbouwen/terugkoelen na het opstoken aangepakt? Bouw je net zo langzaam af als je opbouwt, of kun je na het bereiken van de gewenste bedrijfstemperatuur die gewoon aanhouden?
  4. Zijn er signalen waar ik op moet letten die duiden op te veel restvocht (bijv. tijdens het opwarmen)?
  5. Is een simpele oppervlaktethermometer (zoals die van de Action) betrouwbaar genoeg om de 27°C-grens te bewaken, of raden jullie een beter/preciezer instrument aan?
Omdat mijn ketel niet lager kan dan 30°C aanvoer, wil ik de aanstaande warme dagen gebruiken om het verschil tussen die minimale 30°C aanvoer en de daadwerkelijke vloertemperatuur te beperken. Dit betekent dat ik dinsdag middag ga starten met opwarmen.

Ik hoor graag ervaringen, tegenargumenten of aanvullende vragen. Ik wil liever twee keer vragen dan achteraf schade aan de vloer.

Alle reacties

• Knowzem
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02:30
Waarom van de week de vloer warm willen stoken als je met deze vragen zit.

Zou eerst opzoeken welk weer het toen was. Als het in die warme periode was, dan is er misschien al redelijk veel warmte in gekomen. Als er goed geventileerd was en de luchtvochtigheid was toen laag, dan heb je dat misschien ook mee.

Verder denk ik aan vocht en hechten van de lijm. Als je op de vloer klopt en nergens een hol geluid hebt dan geeft dat misschien wat vertrouwen.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:11

DIY

Het opstookprofocol is om een beton-of zandcement vloer gecontroleerd te laten scheuren, vóórdat je de eindafwerking erop legt. Op die manier onstaan er later (hopelijk) geen scheuren in je tegels of andere eindafwerking. In dit geval heeft het dus geen zin meer, omdat het parket er al op ligt. Daarnaast heeft het parket er de zomerperiode al gelegen toen het behoorlijk warm was. Alles is dus volledig droog/uitgehard nu.

Je zal je moeten afvragen wat je nu nog wil bereiken met een opstook protocol?

Je wil een houten parketvloer in elk geval niet onnodig belasten met hoge(re) temperaturen. De vraag is dus of een pomploze verdeler wel verstandig is, als je de ketel niet lager dan 30 graden kan instellen.
Meestal heb je tot een buitentemp rond het vriespunt een aanvoertemperatuur lager dan 30. Je belast je parket dus 90% van de tijd met een onnodig hoge aanvoer temperatuur als je ketel niet lager dan 30 kan.

Oplossing: een mengverdeler installeren of gelijk een warmtepomp die wel lager dan 30 graden kan maken (elke warmtepomp).

[ Voor 41% gewijzigd door DIY op 27-09-2026 16:16 ]

• Flumer
We gaan uiteindelijk over op full electric, maar komende winter doen we in ieder geval nog met de huidige cv ketel. De open verdeler is door de vloerverwarming installateur aangeraden, zodat we daarna klaar zijn voor de warmtepomp.

Begrijp ik goed dat het nu zinloos is om een opstook protocol toe te passen?

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:11

DIY

@Flumer dat klopt, in jou situatie verhoog je juist het risico op schade aan je parketvloer.

De openverdeler is voor een warmtepomp het meest efficient, dus een prima zet. Je zult er tot die tijd met de cvketel alles aan moeten doen om je aanvoertemperatuur laag te houden om schade aan je vloer te voorkomen. Zorg dus dat je zo constant mogelijk verwarmt (geen nachtverlaging) en de cv ketel begrenst op het laagst mogelijk vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door DIY op 28-09-2026 07:31 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:03
Hoe goed is je huis geïsoleerd? Als dat matig is gaat je aanvoertemperatuur sowieso boven de 30 graden uitkomen als het koud is in de winter, anders blijft je huis simpelweg niet warm. Wat zegt jouw leverancier van het parket? Hebben zij duidelijk gecommuniceerd over dit soort grenzen?

• Flumer
@Oilman We hebben een tussenwoning uit de jaren 60. De vloer is volledig geïsoleerd met tonson, we hebben kunststof kozijnen met trippel glas. We hebben maar weinig buitenmuur oppervlak, maar die is niet nageïsoleerd. Het dak moet nog worden aangepakt. Dat is ook het moment dat wij de warmtepomp nemen, want de boiler moet door het dak naar binnen.

De vloer is gelegd door een eenpitter. Ik heb hem vandaag om meer info gevraagd. Hij belt mij nog terug, maar zijn eerste reactie is een verwijzing naar parketenvloerverwarming.nl plus dit bericht:

De aanvoer pomp mag niet hoger dan 45 graden, het moet tussen de 40-45 graden staan

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:03
Flumer schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:35:
@Oilman We hebben een tussenwoning uit de jaren 60. De vloer is volledig geïsoleerd met tonson, we hebben kunststof kozijnen met trippel glas. We hebben maar weinig buitenmuur oppervlak, maar die is niet nageïsoleerd. Het dak moet nog worden aangepakt. Dat is ook het moment dat wij de warmtepomp nemen, want de boiler moet door het dak naar binnen.

De vloer is gelegd door een eenpitter. Ik heb hem vandaag om meer info gevraagd. Hij belt mij nog terug, maar zijn eerste reactie is een verwijzing naar parketenvloerverwarming.nl plus dit bericht:

De aanvoer pomp mag niet hoger dan 45 graden, het moet tussen de 40-45 graden staan
Dan toch niets om je zorgen over te maken als de CV-ketel 30 graden kan maken.

PS. Wel een RVS-boiler gestookt door de WP via 3-weg klep? Iets anders zou ik niet voor gaan met deze installatie route.

[ Voor 7% gewijzigd door Oilman op 28-09-2026 21:07 ]

Pagina: 1