Pergola overspanning van 435cm: draagkracht en bevestiging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:52

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Topicstarter
Onze patio wordt in de zomer nogal warm. Vandaar dat ik over een deel van de pergola een balk wil leggen, waarop ik dan weer andere dunnere balken kan leggen waarlangs we de jasmijn kunnen laten groeien.

De overspanning is 435cm (een paal in het midden is geen optie), iets wat een houten balk niet gaat redden ivm doorzakken. De balk zou ~200cm van de muur van de buren bevestigd moeten worden. Volgens Gemini en ChatGPT zou een aluminium koker van 120x50x3mm of 120x40x4mm (die vond ik hier) moeten kunnen.

Vragen:
  1. Hoe goed zijn de AI-tjes in dit soort berekeningen, maw is dit de correcte balk?
  2. Hoe bevestig ik de balk tussen de 2 muren? Ik vond geen passende aluminium dragers, maar wel dit soort balkdragers
  3. Hoe knoop ik een zestal 210cm Douglas balken (om de jasmijn langs te geleiden) vast bovenop de aluminium drager?
  4. Andere zaken waar ik aan moet denken / die ik moet uitzoeken?
Met excuus voor de rommel op de patio; het is een werk in uitvoering :-)

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Beste antwoord (via LePlatDuJour op 29-09-2026 09:37)

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09 18:59

Nikeo

Jawelles

Ik had het zelfde probleem. Ongeveer 4,1 meter moest ik overbruggen. Ik heb gewoon een viertal touwen gespannen en in 2 jaar is de blauwe regen hier volledig overheen gegroeid. Het geeft geweldige schaduw. Zalig! Elk jaar span ik de touwen in de winter, als het blad er af is. Desnoods vervang ik een touw. Je zou het ook met staaldraad kunnen doen maar dat had ik niet liggen. De takken worden wel elk jaar zwaarder maar ik ben niet te beroerd om grof te snoeien. Jonge takjes geven heel snel blad en groeien supersnel.

Ik wou het overspannen met grote balken maar dat werd me te duur en ook niet echt veel mooier.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord ✓

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09 18:59

Nikeo

Jawelles

Ik had het zelfde probleem. Ongeveer 4,1 meter moest ik overbruggen. Ik heb gewoon een viertal touwen gespannen en in 2 jaar is de blauwe regen hier volledig overheen gegroeid. Het geeft geweldige schaduw. Zalig! Elk jaar span ik de touwen in de winter, als het blad er af is. Desnoods vervang ik een touw. Je zou het ook met staaldraad kunnen doen maar dat had ik niet liggen. De takken worden wel elk jaar zwaarder maar ik ben niet te beroerd om grof te snoeien. Jonge takjes geven heel snel blad en groeien supersnel.

Ik wou het overspannen met grote balken maar dat werd me te duur en ook niet echt veel mooier.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:02
Ik zou verzinkte staaldraden spannen. Makkelijk te bevestigen en voldoet prima om een klimplant te leiden.

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
120 mm balkhoogte is te weinig. Vuistregel is 1:10 à 1:20 van de overspanning.

Op de foto lijkt het alsof de overspanning in de andere richting (dwars op je achtergevel) kleiner is. Misschien is het een optie om de hoofdliggers in die richting te plaatsen en je secundaire liggers parallel aan je achtergevel.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:55
als een paal geen optie is kun je ook een schuine verbinding naar je gevel boven maken, met een kabel bv.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:12
No Hands schreef op zondag 27 september 2026 @ 15:44:
als een paal geen optie is kun je ook een schuine verbinding naar je gevel boven maken, met een kabel bv.
Of 2 schoren naar beneden links en rechts, kan je de overspanning ook met zon 80 cm mee verkleinen

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:27
435 cm kan toch wel met balken van +- 17 of 23 hoog? Met een gelammeleerde balk kan het zeker

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8git944wiPpRioxYnIsmDjoA0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1JGOCQkXW2mO5izr3NN8jkc.jpg?f=fotoalbum_large Ik heb een pergola van ruim 5 meter, staat al 50 jaar. Is geen Douglas maar hardhout maar het kan dus wel.
edit:
Overspanning 534cm om precies te zijn

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 27-09-2026 18:38 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1