• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:48
Vrij recent in het nieuws: in een strafzaak (moord) wordt een piek in het stroomverbruik betrokken bij de bewijslast: zie nu.nl: stroompiek wijst op nachtelijke activiteit.

Blijkbaar wordt ergens het stroomverbruik gedetailleerd (per uur of nog gedetailleerder) bijgehouden en opgeslagen. Ik vraag me af hoe dat kan. Technisch zal het uiteraard geen probleem zijn, maar ik verkeer in de veronderstelling dat een slimme meter 12 keer per jaar wordt uitgelezen + keer voor de afrekening. Daarnaast bij een overstap en (wat vaag) indien nodig bij beheer en onderhoud. Dat klinkt niet alsof dat voldoende is om een stroompiek in de nacht te detecteren.

Misschien is het bij een dynamisch contract wel normaal dat het gedetailleerd wordt bijgehouden. Geen idee of dat hier aan de hand is. Maar als een dynamisch contract betekent dat je verbruiksgegevens gedetailleerd worden geregistreerd, worden opgeslagen en kunnen worden gedeeld met anderen (hopelijk alleen autoriteiten) dan hoef ik niet meer na te denken of ik een dynamisch contract wil.

Wat ik me nu afvraag is het nu zit: ik heb een slimme meter. Wordt mijn verbruik nu ook gedetailleerd bijgehouden? Zou betekenen dat ik snel van die slimme meter af moet. Of in ieder geval de uitleesfunctie blokkeren.

Weet iemand hoe het precies zit?

...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Blijkbaar wordt ergens het stroomverbruik gedetailleerd (per uur of nog gedetailleerder) bijgehouden en opgeslagen. Ik vraag me af hoe dat kan. Technisch zal het uiteraard geen probleem zijn, maar ik verkeer in de veronderstelling dat een slimme meter 12 keer per jaar wordt uitgelezen + keer voor de afrekening.
Volgens mij wordt die minimaal 1 keer per dag uitgelezen?

Ik kan bij Vattenfall namelijk in de app het verbruik per uur bekijken, zowel voor electriciteit als gas. Wel met één dag vertraging, Dus morgen zie ik het pas van vandaag.

Virussen? Scan ze hier!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja dat kan, slimme meters kunnen elk kwartier de stroom meten en doorsturen. Die keuze heb je zelf. Je kan het verzenden uit laten zetten of alleen een keer per dag.
Voor dynamische contracten moet je wel elk kwartier door laten sturen omdat ze anders niet weten wat je wanneer hebt gebruikt.
Het is dus wel je eigen keuze.

Zie ook https://www.autoriteitper...hings/slimme-energiemeter

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-09-2026 09:44 ]

• LXXI
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De regels: https://www.autoriteitper...hings/slimme-energiemeter

Je kunt zelf zien bij je leverancier hoe vaak het nu wordt uitgelezen en doorgegeven, daar kun je het ook aanpassen naar een andere frequentie.

Je kunt het natuurlijk ook zelf bijhouden iedere zoveel seconden door met een P1 meter uit te lezen, dan heb je de leverancier niet nodig en kan het naar het minimum (of uit). Het kan best zijn dat men (gerelateerd aan het artikel) daar de gegevens vandaan heeft. Dan komt de netbeheerder/leverancier er niet aan te pas.

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:48
Aha, dank voor de snelle reacties! Dan moet ik eens even zien te achterhalen hoe het bij mij zit. Ik weet niet beter dan dat ik heb ingesteld eens per maand tbv maandelijkse verbruiksoverzichten. Kan me niet herinneren dat mij gevraagd is of ik eens per kwartier uitlezen en doorsturen een goed plan vind.

...

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar waarom moet je dat achterhalen en waarom maakt het iets uit?

Cameras snap ik, trackers snap ik, medische gegevens etc, maar je stroomverbruik?

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:59
@inhico
Om te beginnen maak je je druk over iets waar je je totaal niet druk over moet maken. Het gaat in je voorbeeld over een moordzaak, neem aan dat dat niet op jou van toepassing is. In zo'n geval mag de politie gegevens opvragen.

Voor maximale privacy zou jezelf je meter kunnen uitlezen en de standen doorgeven. En anders is 1x per dag voldoende voor normaal inzicht.
Maar gezien de strenge regels in NL zou ik mij hierover niet heel erg druk maken.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LXXI schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:46:
Je kunt het natuurlijk ook zelf bijhouden iedere zoveel seconden door met een P1 meter uit te lezen, dan heb je de leverancier niet nodig en kan het naar het minimum (of uit). Het kan best zijn dat men (gerelateerd aan het artikel) daar de gegevens vandaan heeft. Dan komt de netbeheerder/leverancier er niet aan te pas.
offtopic:
De P1 telegram is elke 10 seconden.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:56

PeteSplit

ik weet het niet

De netbeheerder (systeembeheerder) kan een slimme digitale meter op afstand uitlezen voor de technische gegevens, bijvoorbeeld de pieken en dalen in het netwerk.

Ik heb een dynamisch contract en ook een slimme meter (nieuw laten plaatsten, toen ik mijn verbruik zelf ging bijhouden met een P1 meter).

Ik kan de meter ook zelf uitlezen en kan ook het aantal pieken en dalen zien (ik doe er niets mee en heb deze gegevens verborgen / hidden, in mijn overzicht / dashboard).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hl8MK_2QzPQgUTqHH9Ukqfx6I4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zYLcDb3cqJmuB7ra9Ro4WLfo.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 27-09-2026 10:19 ]

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
CH4OS schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:54:
[...]
offtopic:
De P1 telegram is elke 10 seconden.
Bij DSMR 4 meters wel. Bij de nieuwere DSMR 5 meters elke seconde.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

u_nix_we_all schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:20:
Bij DSMR 4 meters wel. Bij de nieuwere DSMR 5 meters elke seconde.
Ik heb redelijk recent (misschien maximaal twee jaar geleden) een nieuwe slimme meter gekregen (ter vervanging van mijn meter met DSMR 2 als ik het goed onthouden heb) met DSMR 5 en volgens mij krijg ik ook daarop elke 10 seconden een telegram en niet eerder. Ik zou overigens ook niet sneller hoeven.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 27-09-2026 10:32 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:08
CyBeRSPiN schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:39:
Ja dat kan, slimme meters kunnen elk kwartier de stroom meten en doorsturen. Die keuze heb je zelf. Je kan het verzenden uit laten zetten of alleen een keer per dag.
Voor dynamische contracten moet je wel elk kwartier door laten sturen omdat ze anders niet weten wat je wanneer hebt gebruikt.
Het is dus wel je eigen keuze.

Zie ook https://www.autoriteitper...hings/slimme-energiemeter
Ik vraag me af of die begrenzing in de meter of op het systeem van de netbeheerder zit.
Pagina: 1