Upgrade voor mijn huidige PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hondaap
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:35
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar vervanging van mijn huidige systeem, maar gezien de hoge prijzen tegenwoordig, stel ik dat voorlopig even uit. In plaats daarvan kijk ik naar een tijdelijke upgrade.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Tot 800 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Dit is mijn huidige PC. Ik heb naast de 120GB SSD ook een Toshiba 2TB HDD, waar ik tevreden mee ben. Dit hoeft niet vervangen te worden in mijn ogen.
De case ik mee.
De RAM naar verwachting ook.
Ik heb daarnaast twee schermen van 1080p, die ik allebei meeneem.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed€ 374,50€ 374,50
1MoederbordenASRock B450M Pro4-F€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenXFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSharkoon VG4-W Rood€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 0,-€ 0,-
1VoedingenAntec VPF Series 450W€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sKingston HyperX Fury SSD 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 374,50
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Ik verwacht een upgrade nodig te hebben van mijn CPU en videokaart. Mocht er meer nodig/handig zijn, dan hoor ik dat graag.
Ik ben bereid de onderdelen tweedehands te kopen als dat de kosten verlaagt.
Wat ik zelf gevonden heb als mogelijke upgrades zijn de Ryzen 5 5600 en de Radeon RX 6600.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb een voorkeur van AMD, want dat gebruik ik al jaren. Ik sta echter ook open voor andere merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik heb niet al te veel verwachtingen, behalve dat de performance beter moet zijn.

Ga je overklokken?
Nee. Ik wil dit ook niet leren.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Ik zoek naar de beste componenten om mijn PC te upgraden qua performance tegen een zo laag mogelijke prijs. Denk daarbij aan de volgende games:
1. Apex Legends
2. RuneScape: Dragonwilds
3. Cyberpunk 2077
4. Baldur's gate 3
5. The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered
6. Elden Ring

Voor nu heb ik twee schermen van 1080p. Op termijn wil ik die vervangen voor 1440p, maar dat heeft geen haast. De zwaardere spellen hoeven niet per se op ultra gezet worden, maar hogere settings zouden wel fijn zijn.

Alle reacties

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:03
Een upgrade is bij een budget van 800 euro waarschijnlijk het beste. Je hebt al 16GB DDR4 geheugen, wat in principe nog prima is, en wellicht ook via Vraag en Aanbod kijken om 32GB te krijgen. Ik zou inderdaad eerder de CPU en GPU vervangen, en dan ook direct de voeding.

Qua CPU zou ik de 5500X3D pakken, nadat je een BIOS update hebt uitgevoerd op het moederbord. Deze CPU is via Alieexpress aan te schaffen voor rond de 230 euro. Vindt je dit echter te riskant, dan zou ik de uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Tray nemen met een goede aftermarket CPU koeler, zoals de nu aantrekkelijk geprijsde uitvoering: Sharkoon A50 Zwart of de iets duurdere uitvoering: Arctic Freezer 36.

Qua GPU zou ik dan een RX 9060 XT 16GB pakken. De RX 6600 is ook al weer een aantal jaar oud en is ook qua video geheugen niet je van het meer. uitvoering: ASUS DUAL Radeon RX 9060 XT 16GB GDDR6

Je huidige stokoude voeding mag naar de stort, en zou ik geen nieuwe moderne apparatuur meer op aansluiten. Voeding zou ik upgraden naar de B– tier uitvoering: Sharkoon Rebel P15 650 Watt of de iets duurdere (maar kwalitatief veel betere) A tier uitvoering: Sharkoon Rebel P30 Gold 850W Zwart.
- https://psutierlist.org/
- https://www.cybenetics.co...r-supplies&params=2,0,127
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Tray€ 145,-€ 145,-
1VideokaartenASUS DUAL Radeon RX 9060 XT 16GB GDDR6€ 499,90€ 499,90
1ProcessorkoelingSharkoon A50 Zwart€ 14,99€ 14,99
1VoedingenSharkoon Rebel P15 650 Watt€ 44,99€ 44,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 704,88
Het geld dat je dan over hebt (100€) via V&A geheugen van bij kopen (dual-channel 2x16) en je oude kitje verkopen.

https://ko-fi.com/apart

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:59
Ik zoek naar de beste componenten om mijn PC te upgraden qua performance tegen een zo laag mogelijke prijs.
In dat geval is je opzetje van een tweedehands 5600 met bijvoorbeeld RX 6600 al prima. In vergelijking met wat je nu hebt is dat al een grote upgrade.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:30
een rx6600 gaat het niet redden op 1440p wat de TS wil op den duur een 9060xt wat @apart bv voorsteld is binen het budget wel een goede keuze.

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02:30
Voor zo'n 160 euro meer heb je een 9070 16gb, die zo'n 50% sterker is. Ga je binnen je budget niet redden, maar is wel het overwegen waard. Zeker als je de 5500x3d niet neemt (anders kom je wel heel ver boven budget).

uitvoering: Acer Predator BiFrost AMD Radeon RX 9070 OC 16GB

Geheugen upgrade naar 4x8 GB ddr4 is ook nog een optie, tweedehands dan. Ik denk dat 2x8 bijkopen beter betaalbaar is, dan 2x16 en je 2x8 doorverkopen. Vraag en aanbod, er zijn gewoon minder mensen die 32gb wegdoen. Zeker in combi met de 5500x3d een mooie upgrade. (bij de 5700x kan je met 4x ram snelheid verliezen)

• hondaap
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:35
Bedankt voor jullie reacties.

Toen ik aan mijn broer vertelde dat ik mijn PC wou upgraden, gaf hij aan dat hij er nog een heeft liggen die hij niet gebruikt en hij aan mij wel wil geven. Het gaat om een die is samengesteld in 2022, bedoeld voor gamen, met de volgende onderdelen:
1ProcessorsIntel Core i3-12100F Tray€ 91,02€ 91,02
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 118,90€ 118,90
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sSamsung 980 500GB€ 179,-€ 179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 388,92
Hij heeft er ook een rx 580 in zitten, dus daar heb ik weinig aan.

Mijn vragen zijn nu:
1. Welke PC ik het beste kan gebruiken als basis?
2. Kan ik de RAM van de ene PC gebruiken op de ander?
3. Hoe denken jullie in deze nieuwe situatie over een CPU en videokaart upgrade?
4. Heb ik toch een nieuwe voeding nodig?

Ik hoor het graag.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ik zou het systeem van je broer gebruiken. Je kunt proberen daar je RAM aan toe te voegen.

Verder zou ik zorgen dat de bios geüpdatet is naar de laatste versie en onderstaande upgrade doen.
1ProcessorsIntel Core i5-14400F (SRN47) Tray€ 145,22€ 145,22
1VideokaartenASUS DUAL Radeon RX 9060 XT 16GB GDDR6€ 499,90€ 499,90
Totaal€ 645,12
Hier blijft er nog wat budget over voor eventueel een 1TB SSD, een cpu koeler of gewoon voor in je zak.

[ Voor 6% gewijzigd door ECP0WERS op 28-09-2026 22:51 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mij lijkt ook wel die optie van je broer een goede optie op dan die i3 cpu na dan. Die zou ik vervangen voor wat @ECP0WERS schrijft en voor die i5 gaan.

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02:30
Ik sluit me aan wat betreft de processor en het systeem.

Ik ga je even aan het twijfelen brengen...

De videokaart is ook een prima advies, maar het ligt er wel aan hoe serieus je bent met de overstap naar een 1440p monitor. In dat geval kan je de eerder dit mij genoemde 9070 kunnen overwegen. Dit heeft gevolgen voor je budget. Bij 1440p gaat de 9060xt eerder tegen grenzen aan lopen. Maar ik besef goed je budget, je moet hierin keuzes maken. Zou in dat geval de monitor upgrade op de lange baan geschoven worden, dan heeft het weinig zin..

https://versus.com/en/acer-predator-bifrost-radeon-rx-9070-oc-vs-amd-radeon-rx-9060-xt-16gb

De processor koeler van de i5 wel je wellicht vervangen door een after market, zoals de arctic 36. Weer zo'n 25 euro.

Idd kan je ook investeren in de ssd. Die heb je eigenlijk wel nodig voor een snellere computer.

Dan heb je nog de processorkeuze. Via China kan je ook nog de 5500x3d kopen. Die is weer beter voor gamen dan de genoemde intel. Die kost 50 euro meer, maar wel via Ali bestellen...

Dus keuzes:

Kan je snel extra budget vrij maken zodat je snel een duurdere gpu, monitor en ssd kan kopen? Ga dan voor de 9070. Of met Intel of met de 5500x3d.

Kan je dit niet, kies dan voor de 5500x3d, 9060xt en gooi er zo snel mogelijk een m2 ssd in. En als je niet bij Ali je processor wil kopen, kies dan voor de Intel.

Edit

Hoe dan ook, de voeding van je broer is nodig voor de 9070. En is veel beter dan jij hebt

Edit 2

Ik zie dat er in systeem van je broer ook al een ssd zit. 500gig is niet ruim, maar wel te doen voor je systeem en belangrijkste spellen.

Wat ben je van plan met het geheugen? Je hebt 2 merken geheugen. Dat kan problemen geven.

Wat ik in deze markt zou doen? 4x dezelfde 3200 kopen tweedehands of 2x bijzoeken van wat je al hebt en de andere doorverkopen. Al kan je natuurlijk altijd proberen of het perongeluk stabiel gaat werken met twee merken.

[ Voor 15% gewijzigd door Romborum op 29-09-2026 02:24 ]

Pagina: 1