Upgraden van netwerk apparatuur...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik zou graag mijn netwerk willen upgraden, maar ik heb hier zelf niet genoeg kennis van om een onderbouwde keuze te maken... Door de bomen zie ik het bos niet meer en kan dus wel wat pointers gebruiken. Ik heb verder weinig ervaring met netwerken naast dat ik wel eens in de standaard ziggo router heb lopen rommelen bijvoorbeeld.

Wat wil ik graag? Een robuust systeem dat ervoor zorgt dat:
  • Mijn hele huis WiFi dekking heeft (overal liggen wel cat6 kabels voor het aansluiten van extra punten). Hiervoor verwacht ik 1 extra punt nodig te hebben.
  • Ik gemakkelijk de onveilige apparatuur met WiFi kan scheiden van het netwerk waar ik mijn PC/laptop/telefoon op heb.
  • Weinig latency bij bijv. gamen (eigenlijk nu ook geen issue)
  • Ik al mijn bekabelde apparaten snel kan aansluiten (evt extra bridge is geen issue). Het gaat hierbij om waarschijnlijk 6 a 7 kabels
  • Bij het verwisselen van provider ik de router of ertussenuit kan gooien of in bridge modus kan zetten
  • Ik als -semi leek- dingen makkelijk kan instellen zonder cloud-gebaseerde zaken :) . Een set and forget systeem heeft bij mij de voorkeur
Met zoeken kom ik vooral op TP-link of Ubiquiti uit (bijv. een TP-Link Deco X50 set). Is dit wat aan al mijn eisen voldoet? Hierbij lijkt het er al wel op dat ik voor al mijn bekabelde apparaten een extra switch nodig heb. Qua prijs ligt dit wel ongeveer in lijn met wat ik zoek, ik vind het prima om er wat geld tegenaan te gooien, maar verwacht niet dat een duurder systeem mij persoonlijk meer gaat opleveren :P .

[ Voor 6% gewijzigd door Niekserr op 26-09-2026 21:53 ]

Alle reacties

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25
Daar kom je inderdaad een heel eind mee.

Mijn advies: Bestel (nieuw of tweedehands) een Cloud Gateway Ultra en een accesspoint.
Er bestaat ook een model met een wifi-6 accesspoint er al in, dat kan ook prima.

Sluit dat aan op je router, hang je laptop er achter met een kabel, en loop door de setup heen.
Je krijgt vrij snel door hoe je het beheert en hoe je bv een nieuw wifi netwerk aanmaakt.

Het leuke is: Als je een nieuwe router of nieuw accesspoint aansluit, ziet hij dat en kun je het in het overzicht adopteren.
Al je accesspoints krijgen automatisch dezelfde instellingen mee, ook als je iets verandert.

Dus maak je een gastnetwerk, dan gaan alle accespoints dat meteen uitstralen.

Je hoeft alleen nog maar de bekabeling te leggen.

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Tarquin schreef op zondag 27 september 2026 @ 00:25:
Daar kom je inderdaad een heel eind mee.

Mijn advies: Bestel (nieuw of tweedehands) een Cloud Gateway Ultra en een accesspoint.
Er bestaat ook een model met een wifi-6 accesspoint er al in, dat kan ook prima.

Sluit dat aan op je router, hang je laptop er achter met een kabel, en loop door de setup heen.
Je krijgt vrij snel door hoe je het beheert en hoe je bv een nieuw wifi netwerk aanmaakt.

Het leuke is: Als je een nieuwe router of nieuw accesspoint aansluit, ziet hij dat en kun je het in het overzicht adopteren.
Al je accesspoints krijgen automatisch dezelfde instellingen mee, ook als je iets verandert.

Dus maak je een gastnetwerk, dan gaan alle accespoints dat meteen uitstralen.

Je hoeft alleen nog maar de bekabeling te leggen.
Dank voor je reactie! Dit klinkt prima te doen. Ik zie wel dat de cloud gateway ultra maar 4 poorten heeft en geen PoE ondersteund wat ik verwacht nodig te hebben voor o.a. een camera. Zou ik dan deze uitvoering: Ubiquiti airCube AC erbij kunnen plaatsen om meer poorten te creeren inclusief 1 PoE poort?

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:34
Niekserr schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:07:
[...]

Dank voor je reactie! Dit klinkt prima te doen. Ik zie wel dat de cloud gateway ultra maar 4 poorten heeft en geen PoE ondersteund wat ik verwacht nodig te hebben voor o.a. een camera. Zou ik dan deze uitvoering: Ubiquiti airCube AC erbij kunnen plaatsen om meer poorten te creeren inclusief 1 PoE poort?
Ultra switch toevoegen. Die heeft 7 poorten, ook poe+ en 1gb aansluitingen.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay