Kan ik een 27V voeding voor speakers vervangen door 24V?

Pagina: 1
Acties:

• Momotaro
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:56
Ik heb een Creative T20 speakersetje (28W). De voeding heeft de geest gegeven, maar de speakers zeer waarschijnlijk niet. Een originele voeding bestellen is praktisch onmogelijk of heel duur.
De originele voeding is 27V 1,78A 48W. Volgens mij maakt de spanning niet zoveel uit, als de stroom maar minimaal 1,78A is.
Kan ik daarom deze gewoon vervangen met een 24W 2A 48W Ledstripvoeding?
De plug kan ik wel overzetten, als deze niet past. Bovendien zit er dan ook nog zo'n dik cilindertje aan de draad en dat is dacht ik een HF ontstoorder (of zoiets), dus misschien is het sowieso wel verstandig, want anders krijg ik misschien een brom op de speakers.
Bij Ledstripkoning kan ik incl. verzendkosten voor €21 een 48 Watt - 24V / 2A adapter voor led strips kopen.
Is dit een goed idee, of kan ik maar beter op zoek gaan naar een nieuw speakersetje?

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:20

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je een 24V voeding had liggen zou ik het gewoon proberen, maar als je 'm nog moet kopen dan kan het wel een teleurstelling worden.

USB-C kan trouwens 28V leveren met de juiste voeding en kabel, misschien is het ombouwen naar USB-C een optie? Ik heb dat zelf alleen nog voor 5V spul gedaan, maar je kunt vrij eenvoudig een usb laadpoortje inbouwen in de meeste apparaten.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

W1LL3M schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:09:
USB-C kan trouwens 28V leveren met de juiste voeding en kabel, misschien is het ombouwen naar USB-C een optie? Ik heb dat zelf alleen nog voor 5V spul gedaan, maar je kunt vrij eenvoudig een usb laadpoortje inbouwen in de meeste apparaten.
Maar dat vereist een PD controller chip om het voltage te communiceren. Zonder antwoord blijft de lader gewoon op 5V draaien. Want stel je voor dat je per ongeluk een stick of harde schijf er op aan zou sluiten. Blaas je 'm direct op met 20+ Volt.

Commandline FTW

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:20

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Klopt, en die zijn niet al te duur uit China, zoiets bijvoorbeeld. Maar wel meer werk dan even een connector van een adapter vervangen natuurlijk.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:00
Volgens de pricwatch kostte dit setje ooit gemiddeld 75 euro.

Waarom jezelf niet gewoon trakteren op een mooi nieuw setje? :)