Vraag

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:13
Hallo,

in mijn huidige woning zit een 1fase 35A aansluiting, ik sta inmiddels op de wachtlijst voor een 3 fase. Zoals bekend kan dit lang gaan duren en daarom wat vragen mbt onze wensen.

We willen een nieuwe auto gaan aanschaffen, de keuze wordt wss een Renault Megane e tech 60kwh. Ik wil hiervoor een easee charge max + balancing module laadpaal gaan gebruiken. De afstand van meterkast naar paal is ongeveer 15m.

Volgens mij kan ik hiervoor een 5 aderig (met oog op 3 fase) 6mm kabel gaan gebruiken?

Omdat de stoep dan toch open ligt wil ik gelijk een extra kabel trekken naar het schuurtje in de tuin voor een stekker thuisaccu. Dit zijn toekomstplannen en nog geen zekerheid, mijn voorkeur zou nu uitgaan naar een Anker solarmax AC. Is hiervoor ook een 5 aderige kabel nodig van 6mm?

Of volstaat 3 aderig van 4mm bv ook voor een stekker accu? De afstand van de meterkast naar accu wordt ongeveer 25-30 meter.

andere vragen:

Ik heb nu 12x 425 wp panelen liggen, als ik hierbij een EV en thuisaccu zet op die voorlopig 1fase, ga ik daarmee in de problemen komen? Gaat bv wasmachine draaien en auto laden een probleem worden?

Zijn er zaken waar ik nu al rekening moet houden ivm overgang naar 3 fase?

Overige kennis / info over dit mag hier gedeeld worden, alles is mooi meegenomen om het direct goed te doen :)

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nieuwe hoofdschakelaar met 4 polen, en je meterkast opnieuw bedraden naar drie fasen. Ook extra aardlek nodig.

En raadpleeg een elektricien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:34
De vraag is niet echt te beantwoorden zonder metingen op locatie te doen. Waarschijnlijk voldoet 4mm² maar 6mm² bespaart je wel geld. Ik zou zeker 5 aderig leggen met oog op de toekomst. Hou er rekening mee dat je voor noodstroom 2x 5 aderig nodig hebt. De EV heeft peakshaving dus deze kan aanstaan tegelijkertijd met elk apparaat in huis. Kijk ook even welke kabels de easee verder nodig heeft zoals bijvoorbeeld 1 of 2 utp kabels.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:48:
De vraag is niet echt te beantwoorden zonder metingen op locatie te doen. Waarschijnlijk voldoet 4mm² maar 6mm² bespaart je wel geld. Ik zou zeker 5 aderig leggen met oog op de toekomst. Hou er rekening mee dat je voor noodstroom 2x 5 aderig nodig hebt. De EV heeft peakshaving dus deze kan aanstaan tegelijkertijd met elk apparaat in huis. Kijk ook even welke kabels de easee verder nodig heeft zoals bijvoorbeeld 1 of 2 utp kabels.
De Easee Charge Max heeft alleen Wifi als connectie methode met het netwerk, geen UTP kabels (ik heb hem zelf ook).

https://discord.com/invite/tweakers

• Jim423
Ik zie inderdaad dat deze via 868Mhz werkt (iig als fallback).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:30

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Maar als je toch de boel open hebt liggen, altijd een buis of UTP mee leggen toch?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
KermieCow schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:47:
Maar als je toch de boel open hebt liggen, altijd een buis of UTP mee leggen toch?
In ieder geval een 40mm PVC pijp lijkt me wel het handigst ja. En dan idealiter ook zo dat er geen water in kan komen :) met 6mm2 5 aderig misschien nog wel een grotere diameter als je er 2 in wilt leggen voor de accu. Kosten zijn nihil tov de moeite die het kost om naderhand iets erbij te leggen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:51
Dirk0s schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:15:
Hallo,

in mijn huidige woning zit een 1fase 35A aansluiting, ik sta inmiddels op de wachtlijst voor een 3 fase. Zoals bekend kan dit lang gaan duren en daarom wat vragen mbt onze wensen.

We willen een nieuwe auto gaan aanschaffen, de keuze wordt wss een Renault Megane e tech 60kwh. Ik wil hiervoor een easee charge max + balancing module laadpaal gaan gebruiken. De afstand van meterkast naar paal is ongeveer 15m.

Volgens mij kan ik hiervoor een 5 aderig (met oog op 3 fase) 6mm kabel gaan gebruiken?

Omdat de stoep dan toch open ligt wil ik gelijk een extra kabel trekken naar het schuurtje in de tuin voor een stekker thuisaccu. Dit zijn toekomstplannen en nog geen zekerheid, mijn voorkeur zou nu uitgaan naar een Anker solarmax AC. Is hiervoor ook een 5 aderige kabel nodig van 6mm?

Of volstaat 3 aderig van 4mm bv ook voor een stekker accu? De afstand van de meterkast naar accu wordt ongeveer 25-30 meter.

andere vragen:

Ik heb nu 12x 425 wp panelen liggen, als ik hierbij een EV en thuisaccu zet op die voorlopig 1fase, ga ik daarmee in de problemen komen? Gaat bv wasmachine draaien en auto laden een probleem worden?

Zijn er zaken waar ik nu al rekening moet houden ivm overgang naar 3 fase?

Overige kennis / info over dit mag hier gedeeld worden, alles is mooi meegenomen om het direct goed te doen :)
aangezien je 3 fase gaat laden op de auto en de afstand gering is een 2.5mm2 kabel ook zat. als je persee minder verlies wilt en veel rijdt is 4mm2 echt ZAT.

voor de kabels naar het schuurtje leg hiervoor een 5x4mm2 YMVK-KAS kabel naartoe. als je zoals door andere aangegeven noodstroom zou willen gebruiken heb je 2x deze kabel nodig. vergeet overigens (mocht dit nog niet meegenomen zijn) UTP kabel meetrekken. ik zou overigens de kabels in mantelbuis leggen, mocht je dan ooit nog wat willen bijtrekken dan gaat dit relatief gemakkelijk en mantelbuis is niet duur. leg vooral genoeg dik!

Voor je overige vragen, Load balancing is een MUST in een standaard huishouden anders kom je zoals je aangeeft in de problemen!

Rekening houdend met 3 fase = meterkast moderniseren met 3 fase hoofdschakelaar waar een electricien tijdelijk een brug in zet totdat de 3 fase aansluiting komt. contacteer hiervoor een electricien of doe het zelf als je er verstand van hebt.

P.s. 12 panelen is niet heel veel mocht je meer ruimte hebben leg echt ALLES vol, zeker met accu en elektrische auto is dit best wel interessant om te doen. zeker als je eventueel zelf de zonnepanelen kan leggen.

• Jim423
Zonder de circuitimpedantie te weten is het helemaal niet te zeggen of 4mm² ZAT is bij 60+ meter. Dit zijn namelijk behoorlijke afstanden. Daarnaast ben je niet voorbereid op 22kW wat gaat komen. De kabels zou ik gewoon in de grond leggen en de mantelbuis alleen voorzien van UTP en trekdraad. De kans dat je de 5aderig gaat vervangen in de toekomst is nihil.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04:33
Gewoon 5x6mm leggen naar de schuur. Daar hang je een onderverdeler met meerdere groepen. Je kan met 2 beginnen. Onderverdeler zeker je af in je meterkast met een 40 Alamat rechtstreeks achter je hoofdschakelaar. Later kan je hem nog een keer afzekeren met een 3P+N Alamat als je naar 3 fasen gaat.

Ik zou niet met een enkele 2,5 naar de schuur gaan, omdat je later er achter komt dat de boel toch weer open moet. Gelijk goed doen.

Leg er gelijk een Cat 6 UTP kabel bij.

Afhankelijk van de lengte van laadpaal naar schuur versus laadpaal naar huis kan je dan ook besluiten om de laadpaal in de onderverdeler van je schuur aan te sluiten op de eigen groep(en) daar.

[ Voor 21% gewijzigd door WargamingPlayer op 26-09-2026 22:49 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 22:34:
Zonder de circuitimpedantie te weten is het helemaal niet te zeggen of 4mm² ZAT is bij 60+ meter. Dit zijn namelijk behoorlijke afstanden. Daarnaast ben je niet voorbereid op 22kW wat gaat komen. De kabels zou ik gewoon in de grond leggen en de mantelbuis alleen voorzien van UTP en trekdraad. De kans dat je de 5aderig gaat vervangen in de toekomst is nihil.
22Kw gaat alleen lukken als je de hoofdaansluiting helpt met pv of thuisaccu's anders is het met 17 en een beetje Kw wel gebeurt met de pret of je moet naar 3x35 dat kan natuurlijk ook als het vastrecht geen probleem vind.
Ik heb ook een 22Kw laadpaal maar de huidige auto doet max 11 en een beetje, en dat is voor ons eigenlijk ook snel zat. Overigens is de bekabeling en afzekering wel geschikt voor 22Kw maar dat is vooral ook omdat ik met de accu's en pv dat prima zou kunnen voeden met 3x25 hoofdzekeringen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:13
Mantelbuis is inderdaad al aangeschaft voor deze klus. Helaas is de aanvraag voor 3 fase pas net gedaan, we staan op de wachtlijst maar kan dus nog wel even vast zitten aan 1 fase.

UTP kabel was ik vergeten te vermelden in mijn openingspost, deze wil ik idd erbij gaan leggen. Mijn vraag is wel: mag deze samen in de mantelbuis met de stroomkabels?

Uiteraard gaat er een elektricien komen maar wil graag was kosten besparen door het voorwerk zelf te doen zoals kabel trekken e.d.

[ Voor 15% gewijzigd door Dirk0s op 27-09-2026 06:41 ]

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:52
Dirk0s schreef op zondag 27 september 2026 @ 06:38:
Mantelbuis is inderdaad al aangeschaft voor deze klus. Helaas is de aanvraag voor 3 fase pas net gedaan, we staan op de wachtlijst maar kan dus nog wel even vast zitten aan 1 fase.

UTP kabel was ik vergeten te vermelden in mijn openingspost, deze wil ik idd erbij gaan leggen. Mijn vraag is wel: mag deze samen in de mantelbuis met de stroomkabels?

Uiteraard gaat er een elektricien komen maar wil graag was kosten besparen door het voorwerk zelf te doen zoals kabel trekken e.d.
1x40 is prima te doen hoor. Je auto kan max 7kw laden. Maar ken genoeg mensen met een FE huishouden en elektrische auto die het al jaren zonder problemen doen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Dirk0s schreef op zondag 27 september 2026 @ 06:38:

Ja hoor je mag UTP en KABEL gezamelijk in 1 mantelbuis leggen, voorwaarde is dat beide dubbel geïsoleerd zijn, en dat zijn ze als je voor de stroom ook kabel gebruikt.

En voordat er iemand weer een opmerking maakt over verstoring op je data-lijn... dit is alleen van toepassing als je royaal over de 80A gaat en/of dat je enorme frequentie-regelaars hebt hangen die de (stuur)stromen over die kabels jagen waar de UTP bij langs ligt.
Oftewel in de gemiddelde thuis-situatie een NON-issue ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1