Gaat dit Philips hue scenario werken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• petervank
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 21:00
Ik krijg binnenkort een nieuwe inbouw afzuigkap waar ik de volgende specs van heb kunnen achterhalen:
  1. Er zitten 3 2700K led spots van 4.5W in
  2. De led spots zijn in serie geschakeld
  3. Er wordt gebruikt gemaakt van constant current
  4. De gebruikte driver is 300mA
Ik wil de 3 spots kunnen bedienen met mijn Philips hue systeem. Omdat de kap wordt ingebouwd in een grote oude houten schouw en ik zeker wil zijn dat het signaal wordt opgevangen wil ik de Philips hue (Zigbee) controller en de driver van elkaar scheiden; de driver wordt met de afzuigkap ingebouwd, de controller zit aan de buitenkant en gaat door een gaatje in de schouw naar de driver. Ik ben op zoek gegaan welke technologie zo'n splitsing mogelijk maakt en kwam uit bij DALI.

Wat heb ik bedacht:
  1. Ik vervang de bestaande driver door de Tridonic LC 20W 80–500mA 54V D4i NF h16 PRE4 (https://www.tridonic.com/en/int/product/33024) - of vergelijkbaar; mijn criteria: DALI driver, instelbaar op 300mA, voldoende voor 3x4,5W, voldoende voor benodigde 45V én belangrijk!: de voeding op de DALI bus wordt door de DRIVER gedaan.
  2. Als controller gebruik ik de LEDware Zigbeew@re | LED Controller | Zigbee to Dali | Single Color (https://shop.ledware.nl/product/ledware-zigbeewre-led-controller-zigbee-to-dali-single-color/) - of vergelijkbaar; mijn enige criterium: Krijgt voeding van de DALI bus - ik wil een simpele (twee-aderig kabeltje) verbinding tussen controller en driver - Geen extra voedingskabels

Uiteraard ga ik de onderdelen pas bestellen als ik de afzuigkap binnen heb en de specs heb kunnen checken, maar omdat ik geen enkele ervaring heb met dit soort technische projecten zou ik graag willen weten wat jullie van dit scenario vinden. Gaat dit werken? Ik wil niet graag het risico lopen dat ik dit aansluit en "de boel opblaas". OF doe ik veel te moeilijk en is er een veel simpelere oplossing om dit te realiseren _/-\o_

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geen ervaring met Dali maar klinkt alsof dat zou moeten werken. Mits Hue werkelijk die controller ondersteund.

Of het echt nut heeft de controller er buiten te houden betwijfel ik. En zou juist de driver bereikbaar willen houden gezien dat over het algemeen het eerste is dat faalt.

• petervank
De driver blijft ook "bereikbaar", ik kan de afzuigkap er ook weer uithalen!; zou ook moeten als de bestaande driver het zou begeven... Ik bedoelde met bereikbaar in mijn geval bereikbaar voor de signalen van de Philips hue.

• Septillion

Septillion

Als je een beetje mesh hebt (dus verspreid in die omgeving andere Zigbee/Hue devices op netspanning) zou ik me weinig zorgen om bereik maken. De metalen spotjes in de tuin met een Zigbee lamp erin doen het hier ook prima.

• petervank
Ja, de gehele keuken zit vol met Hue devices; 4 led plafondspots, 1 centrale lamp, 6 ledstrips en een bewegingssensor.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:05
Waarom niet gewoon Hue spots erin? Lijkt mij de makkelijke oplossing of zie ik wat over het hoofd?

• petervank
Ja, dat zou mooi zijn, alleen zijn de spots niet te vervangen. Het is allemaal heel fancy gemaakt met een speciale afstandsbediening (werkt met RF). Op zich ben ik daar heel blij mee, daarom heb ik de afzuigkap ook gekocht, maar de aansturing van het licht wil ik anders. Ik kreeg trouwens via een ander kanaal de tip om een Homey Pro smart home hub te gaan gebruiken. Die spreekt zowel RF als Philips hue. Iemand daar ervaring mee?

• Septillion

Septillion

Weet wel dat RF heel erg breed is. Dus als niemand anders deze afzuigkap heeft aangestuurd of je weet alle details is het dus geen garantie dat je het aan kunt sturen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:05
petervank schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:25:
Ja, dat zou mooi zijn, alleen zijn de spots niet te vervangen. Het is allemaal heel fancy gemaakt met een speciale afstandsbediening (werkt met RF). Op zich ben ik daar heel blij mee, daarom heb ik de afzuigkap ook gekocht, maar de aansturing van het licht wil ik anders. Ik kreeg trouwens via een ander kanaal de tip om een Homey Pro smart home hub te gaan gebruiken. Die spreekt zowel RF als Philips hue. Iemand daar ervaring mee?
Dus als er een lampje kapot gaat is dat ook niet te repareren?

• petervank
Jawel, door de leverancier van de afzuigkap, Wat ik bedoelde is dat de spot niet een gewone GU10 of GU5.3 fitting heeft waar een Philips hue lamp in kan. Het is een complete led spot zonder verwisselbare lamp.
Pagina: 1