HomePod 27: Matter-over-Thread-apparaten op "Geen reactie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cees S.
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 07:36
Titel: HomePod 27: meeste Matter-over-Thread-apparaten op "Geen reactie" en opnieuw koppelen mislukt (Pairing failed / time-out)

Na de upgrade naar versie 27 staan de meeste van mijn Thread-apparaten op "Geen reactie" en lukt het niet om ze opnieuw te koppelen. Ik ben benieuwd of anderen dit ook zien, of een oplossing hebben gevonden.

Wat er (op dezelfde avond) veranderd is:

- HomePod mini en Mac bijgewerkt naar 27 (iPhone 17 / iOS 27)

- Nieuwe router van de provider (Arris TG2482, beheerpagina afgeschermd), dus een nieuw wifi-netwerk

- HomePod mini uit Woning verwijderd en opnieuw ingericht, zodat hij het nieuwe netwerk overnam

Setup: ca. 14 Thread-apparaten (Nanoleaf Essentials A19/A60, GU10 en Lightstrip via Matter, 2 Heiman-rookmelders via Matter, 3 oudere Nanoleaf HomeKit-over-Thread-lampen). De HomePod mini is mijn enige woninghub en enige Thread-border router.

Wat werkt:

- Alle apparaten op hetzelfde 5 GHz-netwerk en subnet

- HomePod mini is de enige border router op het netwerk, draait Thread 1.4.0, en mijn Mac ziet de route naar het Thread-prefix

- 6 apparaten (3 Matter, 3 HomeKit-over-Thread) zijn zichtbaar via dns-sd en werken gewoon in Woning

Wat niet werkt:

- Ca. 8 apparaten op "Geen reactie"; de Nanoleaf-app toont ze via Bluetooth in plaats van Thread, en "verbinden met Thread-netwerk" mislukt daar

- Lamp gereset (3x rood knipperen), toegevoegd in de Woning-app met de 11-cijferige Matter-code, vlak naast de HomePod, juiste woning, binnen 15 minuten: "Pairing failed" of een time-out

- Koppelen via de Nanoleaf-app mislukt ook

Al geprobeerd: HomePod en iPhone herstart, Thread-apparaten stroomloos gemaakt (5 min uit, 10 min wachten), oude vermeldingen verwijderd onder Instellingen > Algemeen > Matter-accessoires.

Firmware 4.1.3 (nieuwste), 'Move to Thread network' in de Nanoleaf-app wordt opgeslagen maar de lamp blijft op Bluetooth/Unknown; vermoedelijk levert iOS 27 niet de juiste Thread-gegevens aan de app.

Zien anderen dit ook sinds versie 27? Heeft een tijdelijke testwoning of het opnieuw opbouwen van de woning bij jullie geholpen? Andere tips zijn ook welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door Cees S. op 26-09-2026 12:18 ]