Hyundai Kona als thuisbatterij: Sigenergy V2H vs Epluco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-09 08:38
Ik ben me aan het oriënteren op V2H/V2G en wil mijn Hyundai Kona Electric uit 2020 gaan gebruiken als thuisbatterij.

Ik heb zonnepanelen en een dynamisch energiecontract. Vanaf 2027 vervalt de salderingsregeling, waardoor ik kijk naar een oplossing waarmee ik mijn zonnestroom zoveel mogelijk zelf kan gebruiken en eventueel de accu van de auto kan inzetten op momenten dat stroom goedkoop is.

Mijn huidige situatie:
  • Hyundai Kona Electric, bouwjaar 2020
  • zonnepanelen
  • dynamisch energiecontract
  • Homey + HomeWizard
  • 5 kW warmtepomp
  • doel: auto-accu gebruiken voor V2H en eventueel V2G
  • ik wil liever de grote accu van de auto benutten dan daarnaast nog een grote thuisbatterij aanschaffen
Ik heb contact gehad met Wallbox Discounter over de Sigenergy Sigen EV DC. Zij hebben mij expliciet verzekerd dat mijn Kona uit 2020 geschikt is voor V2H met deze lader. Ze hebben mij daarom uitgenodigd om met mijn auto langs te komen en dit op locatie te testen.

Dat wil ik uiteraard doen, maar voordat ik een dergelijke investering overweeg, ben ik benieuwd naar ervaringen en kennis hier.

Daarnaast kijk ik naar de Eplucon 11 kW V2G-laadpaal als alternatief. Eplucon lijkt deze oplossing juist als relatief zelfstandige V2G-oplossing aan te bieden. Op GoT wordt daar inmiddels ook over gesproken.

Mijn vragen zijn vooral:

1. Hyundai Kona 2020

Weet iemand of een Kona Electric uit 2020 daadwerkelijk V2H/V2G kan doen via een DC-bidirectionele lader?

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met een Kona van dit bouwjaar, niet alleen naar algemene informatie over de Kona.

2. Sigenergy

Heeft iemand hier daadwerkelijk een Sigenergy Sigen EV DC in combinatie met een Hyundai Kona getest?

Ik wil daarbij vooral weten:
  • werkt ontladen van de Kona naar de woning daadwerkelijk?
  • hoeveel kW wordt er in de praktijk geleverd?
  • blijft het ontladen stabiel draaien?
  • zijn er problemen met starten/stoppen van de V2H-sessie?
  • welke Kona-uitvoering/accu betreft het?
  • welke firmwareversies worden gebruikt?
Ik kwam op GoT al een ervaring tegen waarbij een Kona 64 kWh met Sigenergy slechts ongeveer 0,1 kW terugleverde en daarna stopte.

Dat maakt mij dus wat voorzichtig met de mededeling "de Kona is geschikt".

3. Eplucon 11 kW V2G

Heeft iemand inmiddels ervaring met de nieuwe Eplucon 11 kW V2G-laadpaal?

Ik ben benieuwd naar:
  • welke auto's daadwerkelijk werken;
  • of een Kona uit 2020 werkt;
  • V2H versus V2G;
  • werkelijk laad- en ontlaadvermogen;
  • rendement;
  • aansturing op dynamische stroomprijzen;
  • mogelijkheden om een minimale acculading voor de auto aan te houden;
  • ervaringen met software en betrouwbaarheid.
Eplucon lijkt te claimen dat de lader geschikt is voor CCS-DC ladende auto's, maar ik zoek vooral ervaringen uit de praktijk. Op GoT is daar ook al de nodige discussie over.

4. Complete kosten

Wat is bij Sigenergy eigenlijk de minimale configuratie om de auto als thuisbatterij te gebruiken?

De Sigen EV DC wordt als 25 kW bidirectionele EV-home energy bridge aangeboden.

Ik wil graag weten welke onderdelen daarnaast noodzakelijk zijn en wat de totale investering ongeveer wordt.

Bij Eplucon ben ik vooral benieuwd of de 11 kW V2G-lader zelfstandig kan functioneren of dat daar eveneens aanvullende hardware nodig is.

5. Praktisch gebruik

Mijn ideale situatie is ongeveer:
zonnepanelen → Kona bij overschot
goedkope stroom → Kona
dure stroom → Kona → woning
voldoende accureserve → auto blijft beschikbaar voor rijden
Kan dit met beide systemen automatisch?

En kan ik bijvoorbeeld instellen dat de Kona nooit onder de 30% SOC komt?

6. Wettelijk / netbeheer

Hoe zit het momenteel in Nederland met V2H en V2G?

Is er verschil tussen energie terugleveren aan mijn eigen woning achter de meter en daadwerkelijk terugleveren aan het openbare net?

En zijn er voor Sigenergy en/of Eplucon al specifieke goedkeuringen of beperkingen vanuit de netbeheerder?

7. Wat zouden jullie kiezen?

Ik ben nadrukkelijk niet op zoek naar "welke is de beste", maar vooral naar ervaringen met deze twee systemen:

Sigenergy Sigen EV DC vs Eplucon 11 kW V2G

Met name ervaringen met een Hyundai Kona Electric 2020 zijn zeer welkom.

Mijn belangrijkste criterium is uiteindelijk niet het maximale laadvermogen, maar of het systeem betrouwbaar daadwerkelijk energie uit mijn Kona naar mijn woning kan leveren en dat vervolgens slim kan worden aangestuurd op zonnepanelen en dynamische stroomprijzen.

Alle ervaringen, technische inzichten en correcties zijn welkom.

Alle reacties

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-09 14:24
Ik heb geen antwoord op je vragen en zit in hetzelfde schuitje. Ik wil van mijn 16A 1-fase laadpunt (wat nog stamt uit de Outlander PHEV tijd) naar een geschikt laadplatform voor (in ieder geval) V2H. Mijn huidige EV is een MY21 e-Niro die formeel niet geschikt is maar volgens Sigenergy wel werkend is gemaakt.

Benieuwd of hier antwoorden op gaan komen.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous