Schilderwerk beoordelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gazz77
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 22:46
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het schilderwerk. In de bijlage vindt u enkele foto's.

Ongeveer een maand na de oplevering zijn er al barsten ontstaan in de hoeken en bij de deur. Ook laat de kit los, onder andere tussen het glas en het kozijn. Is er hier vooraf wel goed geschuurd en gekit? Naar mijn mening is het werk best slordig gedaan. De schilder zeindat dit door werking van hout is, maar volgens mij zo snell het kan niet gebeuren.

Alvast bedankt voor jullie advies

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVXRkjwal9v66oatW_gOWAopRNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NHvQuiO8j7OwJCV12TPOY7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omEu2npEl5ZA8Ul06_OTrIDYPs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlgPCcoNcGzynj6QzIT8sDPI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJRbnI0jFTnsVQI9VjWXmDnlGJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhfyiHUpYvAvipxfr2Dr0Doh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Gazz77 op 25-09-2026 19:18 ]

Alle reacties

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ben geen professional maar dat ziet er niet goed uit. Lijkt me verkeerde kit of te snel overgeschilderd.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik ben ook zeker geen pro. Maar voor de zomer mijn buitenkozijnen aan de zuidkant van een snelle opknapbeurt voorzien op essentiële plekken, zoals die naden, kitranden en de liggers etc, en er zijn nergens scheurtjes te zien. En dat met Gamma eigen merk...

Dit lijkt erop alsof de ondergrond niet goed voorbereid is inderdaad.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:54

mb1

Dit is niet aan de verf of het schilderen te wijten maar aan de voorbewerking en/of ondergrond.

-Was het hout kaal en nat voor het schilderen?

-Heb je de voorbereiding zelf gedaan of door de schilder?

-Is er krimpvrije kit gebruikt?

Dit zijn zo de eerste paar vragen die bij me opkomen.

• Knowzem
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18:20
Klemt er iets of is er iets hard dicht gewaaid?

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:27

wiewatwaar

whatever

De scheurtjes duiden niet op slechte hechting maar op beweging in de constructie. Het was nogal een hete zomer, af en toe. Als die plekken in de zon staan zou ik daar eerder aan denken. Zeker bij vurenhout.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

wiewatwaar schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:51:
De scheurtjes duiden niet op slechte hechting maar op beweging in de constructie. Het was nogal een hete zomer, af en toe. Als die plekken in de zon staan zou ik daar eerder aan denken. Zeker bij vurenhout.
Eens. @Gazz77 Zijn rotte plekken gerepareerd? Dat kan ook scheuren in de verf veroorzaken.

En was het hout verzadigd nat tijdens het schilderen? Op wat voor een dag (weer) en welk moment van de dag is er geschilderd?

Ook eens navragen welke verf is gebruikt. Het is misschien verdunde verf, op de foto lijkt het wat doorzichtig. Er zijn op de eerste foto wat korrels te zien. Die kunnen ingewaaid zijn of een kwestie van niet goed schoonmaken.

Er is verder netjes geschilderd en afgeplakt.

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:27

wiewatwaar

whatever

mrmrmr schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 13:14:
[...]

Eens. @Gazz77 Zijn rotte plekken gerepareerd? Dat kan ook scheuren in de verf veroorzaken.

En was het hout verzadigd nat tijdens het schilderen? Op wat voor een dag (weer) en welk moment van de dag is er geschilderd?

Ook eens navragen welke verf is gebruikt. Het is misschien verdunde verf, op de foto lijkt het wat doorzichtig. Er zijn op de eerste foto wat korrels te zien. Die kunnen ingewaaid zijn of een kwestie van niet goed schoonmaken.

Er is verder netjes geschilderd en afgeplakt.
Als ik naar de foto's kijk zie ik haarscheurtjes op de flexibele delen. Dat is geen hechtigsprobleem of rot hout ergens diep. Fraai is het niet en ik ben ook geen verfexpert dus of het aan de verf licht kan ik niet zeggen.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

@wiewatwaar
Ik denk dat je niet begrijpt wat ik bedoel met houtreparatie: het gaat om de reparatie, niet om de houtrot zelf. Het is bij reparatie de bedoeling het rotte hout te verwijderen en dan te vullen met een vulmiddel. Dat vulmiddel kan krimpen waardoor er scheuren ontstaan in de vulling en dus ook in de verf.

Om reparaties goed te doen moet een schilder meerdere keren terugkomen, maar dat gebeurt vaak niet, dat zou veel reistijd en geld kosten voor steeds maar weinig werk. Daarom wordt er soms snel gevuld en niet lang daarna overheen geschilderd met als gevolg scheuren. Er zijn snelvulmiddelen die minder van kwaliteit zijn. Vullen met goed materiaal is overigens ook duur.

Hetzelfde probleem ontstaat als je hout schildert dat (inwendig) nat is: dat vocht worden opgesloten door de verf. De onderkant van kozijnen kan soms onbeschilderd blijven om het vocht een uitweg te bieden.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:58

EiT

Heb je de gene die het geschilderd had al gecontacteerd? Mijn schilder komt gewoon zonder gezeur terug en lost eventuele problemen gewoon op zonder discussie.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Pagina: 1