Vraag

• vks
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 18:22
Mijn vraag
Ik overweeg om de stap te maken van een vaste baan in IT naar freelancen / werken aan eigen projecten. Financieel staan we er goed voor en hebben we een knappe buffer opgebouwd in beleggingen, maar die wil ik het liefst helemaal niet aanraken.

Voor degenen die deze stap al hebben gezet: hoe hebben jullie de initiële buffer/runway berekend om de eerste onzekere maanden op te vangen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
N.v.t. / Eigen administratie in Excel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb mijn vaste maandlasten 'kaal' teruggekend om te zien wat er écht minimaal binnen moet komen. Op papier kan ik het ruim een jaar uitzingen op enkel de spaarrekening, maar mentaal voelt de stap om die buffer aan te spreken toch heel anders dan het maandelijks binnenkrijgen van een vast salaris.

Ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die deze drempel over zijn gegaan: hanteerden jullie een harde grens qua spaargeld voordat je de knoop doorhakte, of ben je gewoon gestart zodra de vaste lasten voor x maanden gedekt waren?

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Ernemmer

Being fit is free

Normaal zorg je dat je een klus hebt voordat je ontslag neemt.
Ik hen geen idee waarom je een grote buffer nodig hebt. Ik ben zelf gestart zonder buffer.

En geld is een middel, niet een doel. Dus eigenlijk precies het juiste middel om te gebruiken om deze stap te maken.

ps. Ga een boekhoud programma gebruiken, dat is een stuk makkelijker en sneller dan excel.

[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 25-09-2026 18:17 ]

Being fit is freedom

• vks
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 18:22
Dat is inderdaad de meest veilige route, maar in mijn geval wil ik juist ruimte creëren om aan eigen projecten/software te bouwen en niet meteen 40 uur per week vast te zitten aan een nieuwe opdrachtgever. Als je puur van de ene interim-klus naar de andere stapt is een grote buffer inderdaad minder nodig, maar die extra ruimte geeft mij net wat meer vrijheid om ook dingen uit te proberen die niet meteen vanaf dag één omzet draaien.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:43

sus

is druk :+

Eerst eens uitzoeken wat je daadwerkelijk aan inkomsten nodig hebt. Vergeet vooral je pensioen en verzekeringen niet. Koophuis? Even met je hypotheekmensen schakelen.

En dan nadenken "wat is jouw dienst die uniek is in het speelveld waardoor mensen/bedrijven voor mij kiezen ipv een bedrijf met een bewezen staat van dienst".

En dan gaan :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor mij nooit een issue geweest, want ik had een buffer, maar in mijn geval kon ik parttime gaan werken en zo mijn zelfstandige werkzaamheden opbouwen. Na een jaar heb ik de werkgever gedag gezegd en ben ik uurtje factuurtje nog wel eens ingehuurd voor wat kleine aanpassingen of een datacenterbezoek.

Verder, houd er rekening mee dat je als zelfstandige geen achtervang hebt om ziekte of langdurige uitval op te vangen. Als werknemer word je gewoon doorbetaald en staat na 2 jaar het UWV voor je klaar, als zelfstandige heb je een buffer en/of verzekering.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:43

sus

is druk :+

_JGC_ schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:20:
...als zelfstandige heb je een buffer en/of verzekering...
Binnenkort niet meer, dan mag je als ZZP'er verplicht aan de AOV. En die basis-AOV doet vrij weinig, dus je zal al snel willen opschalen naar een wat serieuzere dekking, en dan gaan ze los: Heb je overgewicht? Jammer. Heb je een chronische ziekte? Jammer.

Maar zonder die AOV heb je *echt* een uitdaging als je ineens tot je nek in het gips zit.

Vergeet ook niet dat alle contracten die je zakelijk afsluit niet dezelfde voordelen hebben als particulieren en opzeggen daardoor ook een stuk lastiger is. Een jaar vooraf is heel normaal.

Er komt echt wel iets meer bij kijken dan "ik heb een buffer dus wil wel wat voor mezelf doen"

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@sus Die AOV kan je idd beter nu afsluiten nu het nog goed gaat. Premie zal wel elk jaar iets stijgen, maar als ik zie wat het UWV voor ons in petto heeft vanaf 2030...
2 jaar je buffer opvreten of je huis verkopen en daarna 70% van je winst tot maximaal minimumloon. Maar wel jaarlijks 5,4% van je bedrijfsresultaat afdragen. Nee dank je.
Pagina: 1