Vraag

• bullseye1977
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:43
Ik heb een mechanische ventilatie die ineens veel energie is gaan verbruiken. Dit is nog een oud systeem van een 20 jaar terug. Is dit een defect of valt dit nog te repareren. Ik kan er niet goed meer bij ivm wasmachine ombouw dus voordat ik ga slopen en vervangen graag jullie input wat dit veroorzaken kan? ik heb er een slimme stekker tussen zitten zodat ik de hoogste stand kan in schakelen (extra fase) door deze stekker heb ik een goed inzicht in het verbruik. (van 9kwh in mei naar 52kwh nu in september)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drAWw-tj12ISYLhSQzDsuT5fCSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eX6IEQ7Bs8WfHVth5M1lveX.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Kan je iets duidelijker maken met wat je precies bedoeld?

Ik zie in de grafiek niet dat deze opeens heel veel energie is gaan gebruiken, ik zie enkel dat deze tot ergens eind april gewoon compleet uit heeft gestaan.

Doel je specifiek hier op?
bullseye1977 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:29:
(van 9kwh in mei naar 52kwh nu in september)
Het is niet zo dat je in mei 9kWh gebruikt hebt en in september 52kWh. Wat je daar ziet is een optelsom van het verbruik. Dat nummer hoort omhoog te gaan. :)

[ Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 25-09-2026 16:38 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-09 15:52
ergens tussen de 5 en 20Watt is toch vrij netjes?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:16
"ik kan er niet goed meer bij" is sowieso geen acceptabele situatie, dus tja.

Als het nog een oud model is met wisselstroom motor, sowieso vervangen. Is het al een met DC-motor, dan is het verbruik meestal 5-30W afhankelijk van de snelheid. Dat is per dag dan 0,1 tot 0,7 kWh ongeveer. Kan misschien iets meer zijn als je een grotere unit hebt dan ik hier (zo'n standaard Itho eco box). Als het daar veel van afwijkt gaat er lijkt me inderdaad iets mis.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hoe maak je hem dan schoon?

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:10
Het verbruik wat je enkel op de schakeldraad meet hoeft niet het totale vermogen van de mechanische ventilatie te zijn.

De ventilatie heeft waarschijnlijk ook een continu fasedraad voor het draaien in laag debiet (als jou schakeldraad uit staat). Mocht je nu plots meer vermogen op de schakeldraad meten kan het zijn dat er iets met je continu fasedraad is waardoor al het vermogen nu over de schakeldraad gaat.

Zie de afbeelding, waarschijnlijk schakel jij stand 3 / L3 naar de fase toe. Kan het ook zijn dat een 3 standen schakelaar in huis nu op een andere stand staat dan voorheen?

Perilex ventilatie

[ Voor 32% gewijzigd door Brokencore op 25-09-2026 16:52 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

Pagina: 1