Gaten in muur door aannemer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JRB201
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:07
Wij zijn bezig om onze badkamer en achterliggende ruimte te verbouwen.

Terwijl de installateurs bezig waren met elektra en leidingwerk, hebben ze helaas een paar (flinke) gaten gemaakt in de muur richting onze slaapkamer.

De muur is hier 5 - 5.5cm dik en volgens mij van gipsblokken. Aannemer geeft zelf aan dat ze het gaan fiksen, maar willen dit doen door er een paar platen multiplex tegenaan te kitten aan de kant van de slaapkamer, ook omdat de nieuwe dubbele wasbak nog aan deze muur moet komen te hangen.

Aangezien het voor mij de eerste keer is dat ze een verbouwing doen aan mijn eigen huis, heb ik geen idee of dit normaal is of niet, al lijkt het me wel een beetje gek. Zouden jullie het ook op deze manier oplossen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hi9ul3bLc4tmHSnHt_ibyTSwmXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjkP7p2hqDIflug76KdP4NR3.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heel dun muurtje, dan gebeurt dat nogal gauw.

Ik zou absoluut niet accepteren dat ze hier aan de slaapkamerkant iets tegenaan gaan zetten, als er een wastafel komt te hangen en de muur niet stevig genoeg zou zijn hadden ze dit van tevoren moeten constateren en niet nu pas. Hooguit een plaatje waar het moet komen hangen voor de stevigheid, maar de rest zou ik eisen dat ze netjes (laten) herstellen tot aan het stucwerk. En snel een andere aannemer zoeken die wel weet waar die mee bezig is.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat daar gaten in vliegen is niet zo raar, aansmeren met gips is doorgaans de oplossing. meestal kan aan een dergelijke muur met de juiste pluggen/schroeven wel een wasbak hangen. (vermoedelijk is het 7 cm gipsblok)

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 25-09-2026 14:13 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Muur is aardig toegetakeld, heb je ook foto's van de andere kant?

Als daar horizontaal in is gefreesd met dit geweld vrees ik het ergste.

• ZveenT
  • Laatst online: 28-09 22:20
Lang leve de besparingen in de bouw :). 7cm wanden moet je eigenlijk niet willen hebben.

Enfin; lekker laten aansmeren en schuren, niet met multiplex laten doen. Zo hebben ze het ook niet aangetroffen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:51
Linksonder op de foto lijkt eerder een mangat.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
7cm en dan moet je er voor een inbouwdoos iig minimaal 4cm in.. ja dan blijft er 3 over.. dan ben je er inderdaad zo doorheen... als je iets te fanatiek bent met t uithakken.. risico van het vak, en uiteraard behoren ze de wand weer netjes te herstellen...

en als het minder is dan 7cm wordt t wel wat spannender allemaal...

normaal kan zo`n wandje prima een wastafel (standaard model) dragen op 2 stokeinden.. maar goed neem aan als dat er bij een dubbele wastafel ook meer bevestiging punten zijn...

[ Voor 24% gewijzigd door SMSfreakie op 25-09-2026 14:40 ]

404 Signature not found

• JRB201
Foto vanaf de andere kant:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xRGo_wQa0kSHuy-H4YdeyzovlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lx5YxvhSGyFYL0Idk4ITGedj.jpg?f=fotoalbum_large

Installateur (onderaannemer) heeft de gaten gemaakt. Aannemer zelf heb ik tot nu toe geen klachten over.

Ik ga het ze in ieder geval netjes laten stuccen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik had eerder aan de badkamer kant er dan wat tegenaan gezet/gekit, tussen die 2 muren valt dat bijna niet op. Kan je misschien ook meteen die CV leiding in wegwerken. Eventueel vochtwerende platen van gyproc.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 25-09-2026 14:51 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
Dit is een van de weinige muurtjes waarbij het aanwezige leidingwerk netto bijdraagt aan de bouwkundige sterkte :D
DukeBox schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:48:
Ik had eerder aan de badkamer kant er dan wat tegenaan gezet/gekit, tussen die 2 muren valt dat bijna niet op. Kan je misschien ook meteen die CV leiding in wegwerken. Eventueel vochtwerende platen van gyproc.
Als je iets plaatst dan uiteraard aan de badkamer zijde. Daar kun je krachten effectief verdelen. Dat via de slaapkamer kant doen is een hele indirecte methode.

Verder weinig bijzonder dat dit gebeurt bij zo'n dun muurtje.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JRB201 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:43:
Foto vanaf de andere kant:[Afbeelding]

Installateur (onderaannemer) heeft de gaten gemaakt. Aannemer zelf heb ik tot nu toe geen klachten over.

Daar is weinig meer van over, gelukkig maar één horizontale groef maar van al die aparte verticale stukjes steen zou ik ook niet heel veel draagkracht verwachten.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:08
Aan de binnenzijde badkamer iets er voor zetten was inderdaad beter geweest. Vraag is inderdaad wat er nog met die cv leiding gaat gebeuren.

Zie ook de waterleidingen zonder mantel in de muur, als het tegen je slaapkamer zit kan dat best wat geluid geven. Zeker omdat het een leidingen voor een douche o.i.d. lijkt te zijn in het midden?

Er is wel meer te zien maar het zit er al in, dus wat je er nu mee wil is een beetje een afweging.

Om dit te voorkomen zijn er betere boren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTC0Z8dIquUurYaYo8bBsdM_fD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O04ozSQ20MVJqKj11xAJHkIU.webp?f=fotoalbum_large

Als je die goed op diepte beperkt breekt het minder vaak omdat het gat geruimd wordt in plaats van uitgebroken/uitgetikt. Das voor de volgende uiteraard.

• SMSfreakie
  • Niet online
als de aannemer het maar netjes oplost, ansigh gewoon vol smeren dunne stuclaagje er overheen en je ziet t niet meer.

404 Signature not found

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:37

Yucon

*broem*

Rukapul schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:53:
Dit is een van de weinige muurtjes waarbij het aanwezige leidingwerk netto bijdraagt aan de bouwkundige sterkte :D
Ik denk dat er dankzij die leidingen nu ineens sprake is van een gewapend gipswandje 8)

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik zou eigenlijk beste van 2 werelden willen

Vochtwerende platen aan de badkamer zijde en normale gipsplaten aan de slaapkamer kant als je dat dan netjes dicht smeert heb je effectief weet de wand die je had met zo’n muur vind ik sws dat ze daar voorzichtiger me om moeten gaan

Maar vochtwerende platen waren hoe dan ook al een harde eis

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
OMG..... dat is bijzonder lomp wat daar gedaan is.

Gaten vullen met roodband en de wastafel gewoon aan de muur hangen. Ik heb een muur van gipsblokken tussen badkamer en woonkamer, daar hangt al 20 jaar een badkamermeubel aan.

Op het werk hangt een kast van 55-60kilo in gipsplaten, met 5 gipsankers. De ankers kunnen iets van 50kilo per stuk dragen. Dat gedoe met multiplex platen tegen de muur kitten is nergens voor nodig.

Is de aannemer Beunhaas BV?

• super27
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 08:55
Zoals hierbiven al opgemerkt, ontbreekt de mantel van de alupexleidingen. Wanneer ze deze sleuven gaan aansmeren met een cementhoudend product, gaat dit de alupex aantasten.

Ivm de sterkte van de muur, hangt eigenlijk af hoeveel en hoe die de sleuven hemaakt zijn.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ZveenT schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:24:
Lang leve de besparingen in de bouw :). 7cm wanden moet je eigenlijk niet willen hebben.

Enfin; lekker laten aansmeren en schuren, niet met multiplex laten doen. Zo hebben ze het ook niet aangetroffen.
Ik quote jou, maar het valt op dat ook de rest het verkeerd leest. :+

Aannemer is niet van plan om de gaten in de slaapkamer af te dekken met multiplex, maar wil juist aan de badkamer-kant de muur verstevigen met multiplex. De gaten in de slaapkamer worden enkel dichtgesmeerd.
Gezien de dikte van de muur en dat deze nu structureel bij elkaar gehouden wordt door vier waterleidingen :P is versteviging in de badkamer geen luxe als daar ook nog een een dubbele wasbak aan moet hangen.

Was nou maar naar specsavers gegaan. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 26-09-2026 10:36 ]

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-09 21:43
Dat kunnen ze beter fermacell gebruiken ipv multiplex. Bij ons nieuwbouwhuis zijn ze aardig 'los' gegaan met bouwschuim. Dit had ik er gelijk uit moeten bikken, want nu zitten de scheuren in de muur waar het schuim zit.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:12
super27 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 08:54:
Zoals hierbiven al opgemerkt, ontbreekt de mantel van de alupexleidingen. Wanneer ze deze sleuven gaan aansmeren met een cementhoudend product, gaat dit de alupex aantasten.

Ivm de sterkte van de muur, hangt eigenlijk af hoeveel en hoe die de sleuven hemaakt zijn.
Helemaal niet. Alupex mag zelfs zo in de dekvloer.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Makrolon

Met 7cm wanden is echt niks mis. Meer dan voldoende voor scheidingswanden in een huis. Ook in een badkamer als je geen lompe aannemer hebt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
Wat een lompe Boer is hier bezig geweest zeg, je met van te voren op welke dikte je hebt en bent er dan voorzichtig mee als je er achter komt dat de wanden maar 7cm dik zijn...

En een keer er per ongeluk door heen gaan kan echt wel een keer gebeuren, maar dit slaat echt nergens op.

Ik zou de aannemer lekker het hele wandje aan de slaapkamer kant laten stuccen en schilderen. Zonder meerkosten uiteraard.

En zon wandje is ruim sterk genoeg om een meubeltje aan op te hangen hoor. Daar hoeft geen versteviging in.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:02
i-chat schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 07:38:
Ik zou eigenlijk beste van 2 werelden willen

Vochtwerende platen aan de badkamer zijde en normale gipsplaten aan de slaapkamer kant als je dat dan netjes dicht smeert heb je effectief weet de wand die je had met zo’n muur vind ik sws dat ze daar voorzichtiger me om moeten gaan

Maar vochtwerende platen waren hoe dan ook al een harde eis
Oprecht benieuwd wat je bedoelt met vochtwerend platen? Wedi/qboard of groen gips? De laatste zou ik namelijk liever vermijden als het niet nodig is.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:08

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jadjong schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 09:02:
[...]
Aannemer is niet van plan om de gaten in de slaapkamer af te dekken met multiplex, maar wil juist aan de badkamer-kant de muur verstevigen met multiplex.
Nee toch? Uit de TS:
JRB201 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:00:
Aannemer geeft zelf aan dat ze het gaan fiksen, maar willen dit doen door er een paar platen multiplex tegenaan te kitten aan de kant van de slaapkamer, ook omdat de nieuwe dubbele wasbak nog aan deze muur moet komen te hangen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De aannemer denkt in ieder geval in oplossingen.

Om deze nu weg te zetten als beunhaas / prutser / picobello bv slaat nergens op.

@JRB201 zet in de op dat het wandje 5 a 5,5 cm dik is. Dat is geen 7 die ervan gemaakt wordt.

Een pvc afvoer van 40 in de wand en dan nog een fitting is ca 45 mm, dan hou je niks over.

Please state the nature of the technical emergency

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-09 15:53
Die muur lijkt een ruïne, mede door de sleuven en gaten van de oude water en elektra installaties.
Oppassen waar je nu gaten gaat boren voor de wasbak, spiegel, kasten...
Ik zie geen centrale aardingspunt lasdoos, gewoonlijk een elektra inbouwdoos onder de wasbak.
En inderdaad als de wand echt 5.5cm dik is, zijn gaten niet te voorkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door natural colour op 26-09-2026 10:19 ]

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

• Makrolon
edsandje schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:14:
De aannemer denkt in ieder geval in oplossingen.

Om deze nu weg te zetten als beunhaas / prutser / picobello bv slaat nergens op.

@JRB201 zet in de op dat het wandje 5 a 5,5 cm dik is. Dat is geen 7 die ervan gemaakt wordt.

Een pvc afvoer van 40 in de wand en dan nog een fitting is ca 45 mm, dan hou je niks over.
je ziet toch hoeveel dikte er nog in die muur zit thv die 40mm afvoer die in de wand zit, dat is meer dan 1 cm...

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Makrolon schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:25:
[...]

je ziet toch hoeveel dikte er nog in die muur zit thv die 40mm afvoer die in de wand zit, dat is meer dan 1 cm...
Nou dan is het 2cm of 3?

Het kan altijd gebeuren dat er met hak/breekwerkzaamheden er door een muurtje wordt gegaan.

''Mijn'' aannemer heeft standaard in zijn offerte staan dat de mogelijkheid bestaat dat er schade ontstaat aan de andere zijde van de muur en dat dat hersteld wordt.

Er wordt hier net gedaan of de (onder)aannemer nalatig is geweest of zo.

Dit gebeurt vaker dan je denkt. Het is ook gewoon te herstellen.

Het is allemaal niet zo spannend.

Please state the nature of the technical emergency

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Haha dit is een bekent gezicht..
Hier ook 5cm blokjes. Alles er uit gehaald bij de start van de badkamer renovatie en vervangen voor 10cm

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-09 14:04
Hier gingen ze ook door de muur met de badkamer renovatie muur is keurig glad weer opgeleverd enkel schilderen doen ze niet wat ook in hun voorwaarden staat.

• JRB201
edsandje schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:32:
[...]

Het kan altijd gebeuren dat er met hak/breekwerkzaamheden er door een muurtje wordt gegaan.

''Mijn'' aannemer heeft standaard in zijn offerte staan dat de mogelijkheid bestaat dat er schade ontstaat aan de andere zijde van de muur en dat dat hersteld wordt.

Er wordt hier net gedaan of de (onder)aannemer nalatig is geweest of zo.

Dit gebeurt vaker dan je denkt. Het is ook gewoon te herstellen.

Het is allemaal niet zo spannend.
Dit dus. Ik vind het ook niet erg dat het gebeurd is, zolang het netjes opgelost wordt.

Ik heb aangegeven dat we liever er aan de kant van de badkamer er wat tegenaan zetten, zodat het niet in de slaapkamer komt te staan.

Aannemer heeft nu ook gewoon weekend, dus we zien maandag wel weer verder.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JRB201 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:00:
ook omdat de nieuwe dubbele wasbak nog aan deze muur moet komen te hangen.
Een wandje van 5cm is inderdaad niet stevig genoeg om zo'n wasbak te dragen. Zeker niet als er nog veel leidingwerk in zit.
De aannemer denkt alvast vooruit, meer kun je eigenlijk ook niet verwachten.
Ik snap ook wel je topic, maar dit is gewoon de werkelijkheid van verbouwen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
JRB201 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:43:
Aan deze wand moet ook nog een wasbak komen te hangen? Ik zou het niet doen.

Een jaar of wat ook zelf voor de keuze gestaan met een gipswand van 70mm dik. Ik wist van de buren dat dit niet de stevigste muur was om een wasbak aan op te hangen. Zij hadden de muur niet verstevigd of vervangen en hadden daar dikke spijt van. Zelf gekozen om de muur geheel wet te halen en met houtskelet weer op te bouwen. Water en stroom kon zo mooi in de want gemaakt worden én op de plaats waar de wasbak gemonteerd zou worden werd extra versteviging aangebracht.

Dit is je kans. Even een terugslag incasseren waar je later veel plezier van gaat hebben. Een wandje van deze dikte gaat 'm simpelweg niet worden. Niet voor een wasbak en niet voor andere dingen om aan te hangen.

Dat de klusser met een oplossing van multiplex komt snap ik wel. Ze plakken er 22mm tegenaan zodat ze er vanaf de andere kant in kunnen schroeven. Dat biedt ze de stevigheid die ze nodig hebben voor fatsoenlijk werk.

• CJ_Latitude
  • Laatst online: 28-09 10:02
Wat is er exact gezegd over de multiplex? Bij onze badkamerverbouwing zijn ook gaten ontstaan in twee muren, en is multiplex gebruikt.

Het multiplex is toen aan de niet-badkamer-kant vastgezet en gebruikt om het inbouw sanitair aan vast te zetten (daar zaten schroefgaatjes aan). Daarna is het resterende gat in de muur weer verder opgevuld. Maar na uitharden is het multiplex verwijderd en is de muur dunnetjes gestuukt.

• Wilke
  • Laatst online: 07:33
Tegelijk bestaat half bebouwd Nederland uit precies zulke muurtjes, dus tja.

Daar kan prima iets aan hangen, zeker als de binnenkant eerst betegeld is (wat in een badkamer toch wel vaak het idee is).

• Wilke
  • Laatst online: 07:33
Er is trouwens keruig verticaal gefreesd.

Ik snap de aannemer wel, nu ik de foto's van de andere kant ook heb gezien, dat die iets ter versteviging wil klussen, dat klinkt als een goed plan. Over aan welke kant kun je dan mooi in overleg. Een gelegenheid om meteen van die cv-leidingen in het zicht ook af te komen misschien?

• markiemark1
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-09 20:59
remcoVer schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 09:08:
Dat kunnen ze beter fermacell gebruiken ipv multiplex. Bij ons nieuwbouwhuis zijn ze aardig 'los' gegaan met bouwschuim. Dit had ik er gelijk uit moeten bikken, want nu zitten de scheuren in de muur waar het schuim zit.
Even een timmerman hier, die moet ook met pur want ik ga ervan uit dat je kanaalplaatvloeren hebt.

Dit mag je niet met cement oid opvullen

• HenkT
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-09 20:14
Mooi dat aannemer het wil oplossen. Dit soort schade ontstaat nu eenmaal makkelijk als de tegels goed vastzitten. Multiplex aan slaapkamerzijde is een degelijke oplossing. Zou wel vragen er dan ook een gipsplaat overheen te zetten, dan kun je dit fatsoenlijk afwerken.

• Yucon
  • Laatst online: 06:37

Yucon

*broem*

Ik zit er een beetje dubbel in. Eigenlijk is het gewoon allemaal niets met zo'n dun wandje, maar je moet toch wat. Wat het lastig maakt is dat die muur best groot is aan de slaapkamerkant (toch?). Het lijkt geen nisje van 1,5 meter breed.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 27-09-2026 11:14 ]

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:10
Kun je niet gewoon tegen een kleine meerprijs dat muurtje vervangen voor iets dikkers?

Het lijkt me niet een groot muurtje en al zeker niet dragend.

Ik zou dan zelf toch een stuk geruster zijn, ook als ik in de toekomst nog iets wil doen. What has been seen cannot be unseen.

• ZveenT
  • Laatst online: 28-09 22:20
Wilke schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 21:56:
[...]

Tegelijk bestaat half bebouwd Nederland uit precies zulke muurtjes, dus tja.

Daar kan prima iets aan hangen, zeker als de binnenkant eerst betegeld is (wat in een badkamer toch wel vaak het idee is).
Ik weet het - maar wil niet zeggen dat ik het zelf zou doen ;).
Net als dat er veel glas en steenwol wordt gebruikt - ook niet mijn keuze. :)

Maar niet relevant voor hier. Ik had inderdaad verkeerd gelezen - alsof er een plaat achter de wand zou worden gezet. Mijn fout.
Pagina: 1