USB PD voor alles?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-09 15:38
Hey allemaal!

Mijn meterkast begint een rotzooitje te worden door de vele devices met bijbehorende adapters die weer in een stekkerdoos zitten.

Dit moet mooier en efficiënter kunnen. Het gaat o.a. om een ONT, netwerkswitch, IP camera, temperatuur sensor, smartlock (USB), een USB ventilator en een NUC.

Ik dacht eraan om een USB PD powerbrick te kopen van 200 watt en daarbij de geschikte USB PD kabels te kopen. Ik heb mn oog laten vallen op deze Ugreen: https://www.amazon.nl/UGREEN-charger-desktop-laadstation-poorten-laptop/dp/B0DL59GWWK

Is dit wat? Heeft iemand ervaringen met het 24/7 laten draaien van een dergelijke adapter? Of zijn er wellicht betere manieren om dit aan te sluiten?

Hoor het graag!

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aan de andere kant introduceer je zo wel een single point of failure voor het hele lijstje in de meterkast. Ik zou de overige adapters e.d. in ieder geval bewaren ;)

* pagani heeft een UPS stekkerdoos in de meterkast waar alle stekkers in zitten, alle kabels netjes weggewerkt/vastgelegd

[ Voor 28% gewijzigd door pagani op 25-09-2026 11:20 ]

• gwabber
Dat is zeker waar en die gooi ik ook zeker niet weg;) daarom ben ik ook benieuwd naar de ervaringen en eventuele opties. Een "spreid je winkansen" variant waarbij ik twee kleinere PD bricks gebruik bijvoorbeeld . Ik heb een UPS met daaraan een stekkerdoos, maar mijn meterkast is zo klein dat ik dat er net ingefrot krijg...

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat is het probleem precies dat je wilt tacklen? Ik bedoel, je kunt best het een voor het ander vervangen, maar de kabels blijf je houden, want die blijven nodig. Het enige wat je jezelf uitspaart zijn de adapters, kabels heb je toch wel nodig om eea te voeden. Weet je in dat licht zeker dat 200W voldoende gaat zijn? Je moet immers wel van die 200W alle apparaten van prik voorzien. En je creëert zoals gezegd een single point of failure, wat misschien ook niet erg handig is.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:48
Je moet wel goed opletten, bij de meeste van die power stations gaat de spanning even uit en aan als je iets iets in of uitplugt.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

jeroen3 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:42:
Je moet wel goed opletten, bij de meeste van die power stations gaat de spanning even uit en aan als je iets iets in of uitplugt.
Dat gebeurd bij sommige inderdaad, zeer irritant.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:22

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

1 PSU voor alle dingen die je altijd aan wilt hebben zou ik niet doen.
Wat @Jeroen3 ook zegt ik heb meerderen PSU's van anker/ugreen en andere merken die kunnen even uitgaan als er iets gebeurd.

Des noods doe je groepen van wat niet veel nodig heeft tot just wel gevoelig en verdeel je die in 2 of 3 PSU's. Mocht er eens een uitvallen heb je altijd ruimte om even te overbruggen op andere.

Si vis pacem, para bellum

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 21:08
franssie schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:46:
[...]

Dat gebeurd bij sommige inderdaad, zeer irritant.
Hier ook een ervaringsdeskundige, ben even het model kwijt, maar de mijne doet bij elke PD onderhandeling even de voeding onderbreken naar alle aangesloten apparaten.

Voor het laden van meerdere telefoons, tablets en andere zaken geen probleem, maar wel als je je router, switch, modem oid ermee wilt gaan voeden

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-09 11:51
Ik zou me niet persé laten leiden doordat zo'n oplossing een single point of failure is, je hebt in je thuisnetwerk toch geen redundancy en vaak is het ook niet zo spannend als het er even uit floept, maar je kan je wel afvragen wat je bereikt.
Je verplaatst nu gewoon je kabels van een stekkerblok naar zo'n USB blok?

Moet je niet gewoon een keer een middagje pakken voor wat regulier kabelmanagement met wat je al hebt?
Hoeft je niet meer te kosten dan een half zakje tie-wraps. (niet te strak aantrekken)

[ Voor 26% gewijzigd door Polderviking op 25-09-2026 12:07 ]

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-09 19:09
Je zou in ieder geval alles wat op bijvoorbeeld 12V werkt aan een enkele adapter die genoeg stroom aankan kunnen hangen en dan zo'n kabeltje gebruiken https://www.allekabels.nl.../1214488/dc-splitter.html

De USB apparaten kun je ook weer aan de 12V hangen met een veel kleinere DC-DC adapter https://nl.aliexpress.com/item/1005006911398521.html

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Kan me wel voorstellen dat 1 goede GaN voeding efficiënter is dan allemaal losse adapters.

• gwabber
Dat ze vaak de voeding uitschakelen bij het inpluggen van een nieuw apparaat wist ik niet en dat is wel een belangrijk aspect!

Kabel management heb ik al zoveel mogelijk gedaan, maar er is maar zoveel wat je kan doen met een klein meterkastje. Het wordt al snel frotwerk.

@HallonRubus die methode ziet er interessant uit, daar ga ik eens naar kijken!

@418O2 dat denk ik idd ook, maar een one fits all oplossing lijkt er niet te zijn..

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb een UPS in de meterkast, hou je toch e.e.a even online bij korte stroomonderbrekingen.

uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-09 11:51
418O2 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:00:
Kan me wel voorstellen dat 1 goede GaN voeding efficiënter is dan allemaal losse adapters.
Het verbruik van dat spul is sowieso niet zo hoog, en je gaat de winst dan moeten halen uit dat beetje minder gebruik want dan hebt tegenover 5 of 6 losse adapters.
Ik denk niet dat je de aanschaf van zo'n voeding met bijbehoren er ooit uit haalt op het verbruik van een beetje netwerkpruttel en een NUC.

En dan ga je er van uit dat het daadwerkelijk zo is, dat is m.i. ook nog niet zomaar een gegeven.
Zeker niet bij dit soort "assorti" laders die vaak zelf ook slim proberen te zijn.
Wel leuk voor een proefje als iemand zich ooit verveelt. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Polderviking op 26-09-2026 14:39 ]

Pagina: 1