constructie dakkapel bij stalen spanten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:09
Bij ons is in augustus een dakkapel van zo'n 5 meter breed geplaatst, een oude dakkapel is vervangen. De montage ging nogal rommelig, de monteur bleek verrast dat er stalen spanten in het dak zitten. Dat is natuurlijk zichtbaar op zolder en bekend bij inmeten.

Tijdens de montage ontstond discussie of een bestaande metalen balk van de bestaande dakkapel weg kon. Er is toen iemand bijgehaald en uiteindelijk besloten dat het kon. Daarna is gekozen voor de constructie die op de foto te zien is.

Er ligt nu een nieuwe houten balk over de hele breedte van de dakkapel. Bij het stalen spant zit die volgens mij met 3 schroeven vast aan een stuk hout dat in het spant zit. De balk kan trouwens ook nog wel iets bewegen als ik ertegenaan duw, dus mijn vermoeden is dat die vooral het dakbeschot ondersteunt en niet de hele bovenconstructie draagt. Ik had begrepen dat deze balk in het spant zou liggen en niet er tegenaan zou worden geschroefd.

Verder zie je op de foto dat er tussen de dakkapel en het stalen spant houten blokjes zitten, een centimeter of 7. Is dit nou echt de oplegging van de bovenconstructie, of kijk ik gewoon verkeerd?

Ik wil de dakkapel aan de binnenkant gaan afwerken. We hebben nogal wat contactgeluid (dat valt nogal tegen), dus ik wil er extra massa tegenaan zetten, waarschijnlijk 2 of 3 lagen gips tegen het plafond. Voor ik daar extra gewicht bij ga hangen wil ik wel eerst zeker weten dat de constructie dat ook aankan.

Kortom maak ik me zorgen om niets?

Blokje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uLZ_6nKU-5QXxBatw3LhQiLPQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y83uO4JImjzkqZePiugCD1GC.jpg?f=fotoalbum_large

Balk en overzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYUh-2D9dkPFn29uB3_SLupqsR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sk3LydA3jwFDNs0oHNLjn1L.jpg?f=fotoalbum_large

links
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EOVBrWGr9ZWu08IUpbAC6qaaO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlgD2DB9APLXvVC8BgplUP1O.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJBzxB3MbmZMtRgVgL8LX-rjoPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWLrxn248si1t19NjwSjyPiA.jpg?f=fotoalbum_large

Oude situatie. Het plafond was dus lager, dat kunnen we nu gelijk maken met de kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVtdA5zHB5Bq0SeRpzvi1ps_c6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTinT6RHPX6TY0NOrfOdR7Dz.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• steineken
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:15
Onderstaande mening is van een hobbyist;
De constructie zal zeer waarschijnlijk wel het gewicht van 3 gipslagen kunnen dragen. Ik ben wel zeer verbaasd over de constructie. Een dragende balk hangend aan schuin geboorde schroeven ipv de krachten op te vangen met een op/inlegging of als dat niet kan wat hoekankers was imo wel een stuk netter geweest.

Ik weet zeker als ik dit aan wat bevriende timmermannen laten zien dat ze er allemaal verdrietig van worden.

Aanvulling over de blokjes; denk / hoop dat het een afstandhouder is aangezien ze hem op een houtvezelplaat zetten.

Zijn er misschien detailtekeningen gemaakt? Anders een bevriende timmerman proberen langs te laten komen?

[ Voor 19% gewijzigd door steineken op 25-09-2026 10:54 ]

• aalekss
Bedankt voor je reactie. Bij het verwijderen van de bestaande balken is toen ook gezegd dat de balk zou worden geklemd. Uiteindelijk (3x) gevraagd aan de monteur naar deze oplossing, maar het zou allemaal goed zijn.

Ik heb wat rondgebeld maar iedereen is druk. Ik krijg hulp van iemand met ervaring en die gaf inderdaad dezelfde reactie. Maar ik wil natuurlijk liever niet zelf aan deze constructie sleutelen.

• steineken
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:15
Zelf ook niet de constructie aanpassen, dan haal je alle aansprakelijkheid weg.

Ik ga vanmiddag op pad waar 3 timmermannen bij zijn, ik zal ze even de foto's laten zien als ik het niet vergeet.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:50
Manman wat is dat met dat dakkapellen volk. Ik zou hier ook niet blij van worden. Ik ben best een slordige klusser maar dit zou ik zo zelf niet maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• aalekss
@steineken

Zeer bedankt.

Er is wel een tekening, maar die zegt niet heel veel. Het is ook geen budget dakkapellenboer ofzo, dus ik had verwacht dat dit wat professioneler zou verlopen.

De dag voor plaatsing bleek er ineens geen hijsvergunning te zijn. Uiteindelijk zijn ze toch gekomen met de kraan aan de voorkant. Waar we ook gewoon de wijk mee blokkeerde.

Bij het verwijderen van de oude dakkapel was eerst dus de mededeling dat de metalen balk absoluut niet weg kon omdat anders het dak zou instorten. Na telefonisch overleg kwam er iemand langs, waar we zo'n twee uur op moesten wachten terwijl het dak open lag. Die keek een paar seconden en zei vervolgens dat het geen probleem was en dat er gewoon een houten balk tussen de stalen spanten zou komen.

Daarna was de dakkapel binnen een uur geplaatst..

De onderzijde van de bestaande constructie van de dakkapel is blijven staan. De balken hebben daar ook bijna allemaal 3/4 doorgezaagd. Foto's van het lood laat ik maar even zitten, daar heb ik ze ook over gemaild. 7(8)7 Aargh.

De balken heb in inmiddels gevuld met isolatie en de ruimte bij de dakpannen dichtgemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU76J6Z6vhIqtu_Ictyn01hSEp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K8WQ0pHPxqlco1rHESAQWJHJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEmNWLk6S9pIlyzVIqP9JxFWKQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNZVF5OQFlN7s2dPZNTvNWtX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzAxMO4fK1kxzWp-OCBZYlscRhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPtNY8hPc2brOrGHipOjToXy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door aalekss op 25-09-2026 12:34 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hout of staal maakt niet uit, wat wel uitmaakt is de draagkracht van de balk en de oplegging/montage en die paar schuine schroefjes zijn daarin niet voldoende. dit en ook de rest (formaat van de balk) is een vraag voor een constructeur. (of eigenlijk de fabrikant, maar dakkapelboeren kennende gaan die je ghosten/afwimpelen etc. )

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:07:
Manman wat is dat met dat dakkapellen volk. Ik zou hier ook niet blij van worden. Ik ben best een slordige klusser maar dit zou ik zo zelf niet maken.
Moeilijk genoeg om een klant te overbluffen, minder dan 1 dag werk (op locatie) dus weinig mogelijkheid om als klant bij te sturen. En makkelijk genoeg om (laat ik het voorzichtig zeggen) de minder goede werknemers aan te laten werken, Het is echt een cowboy paradijs. En door een soort prijzen oorlog zijn er nog maar bar weinig fatsoenlijke bedrijven over.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 25-09-2026 12:55 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die lange balk zit nu vast met 2x4(?) schroeven.

Normaliter schuif je die balk in het profiel lijkt mij, dit ziet er niet heel stevig uit.

• aalekss
Wolly schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:15:
Die lange balk zit nu vast met 2x4(?) schroeven.

Normaliter schuif je die balk in het profiel lijkt mij, dit ziet er niet heel stevig uit.
ja. 3 volgens mij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuO72u9QPNiE3NarV648qtcJlAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZO2rJ4WSPeEWkBKnZGE9VKul.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:50
als het dan niet in dat stalen profiel kan zet er dan iig een klos onder die je fatsoenlijk kan vestzetten. Die wiebelbalk bovenaan kun je verstevigen door er haaks een extra balk op vast te schroeven zodat de balken samen een L vormen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• joozt86
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:54
Afgelopen jaren meerdere dakkapellen laten plaatsen door dezelfde firma als die de jouwe geplaatst heeft. Ik ben erachter gekomen dat het heel veel uitmaakt welke monteurs er langskomen maar zoals op jouw foto's heb ik het bij de drie keer dat ik ze over de vloer gehad heb niet gezien. Het lijkt en denk dat het ook zo is alsof je zo onder de kapel langs naar je pannenlatten kijkt. Volgens mij is dit absoluut niet de bedoeling aangezien het plaatsen van een dakkapel wordt gezien als een grote verbouwing waarbij het nieuwe deel dus aan het huidige bouwbesluit moet voldoen, ook qua isolatie. Zoals het geplaatst is heb je, zover ik kan zien, gewoon een open gat naar buiten/de onderkant van je pannen.

Deze firma werkt overigens normaal gesproken de zijwangen aan de binnenzijde af met gipsplaten, volgens mij is dat onderdeel van het standaard montagepakket. Waarom is dat bij jou niet gebeurd?
Pagina: 1