Toekomstbestendige Gaming PC - Returning gamer

Pagina: 1
Acties:

• Ritchess
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 26-09 09:35
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil games spelen. Momenteel ben ik een tijd uit de scene. Mijn voorkeur qua spellen ligt in online FPS games (PvP en PvE), moba, MMORPG en Open World games. Ik game momenteel niet meer, maar de spellen Warhammer 40K: Spacemarine 2, Helldivers 2, Call of Duty Black: BO, League of Legends, Overwatch 2 staan op mijn lijstje. Daarnaast wil ik in de toekomst de PC versie van GTA6 spelen. 1440p gaming is voldoende.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn maximum prijs is 2.500 euro. Als ik kijk naar de spellen die ik wil gaan spelen zou ik het ook redden met een lager budget. Ik zet alleen in op 2.500 euro omdat ik een toekomstbestendige PC wil kopen en ervan uitga dat de prijzen alleen maar duurder gaan worden. Ik moet ook een scherm aanschaffen dus mocht ik voor 2.250 een PC kunnen bouwen die niet veel performance inlevert dan heb ik wat ruimte voor een scherm.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis keyboard.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 393,99€ 393,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 829,-€ 829,-
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart€ 89,90€ 89,90
1WaterkoelingARCTIC Liquid Freezer III Pro 360€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internKlevv KD5AGU880-60A300G€ 479,-€ 479,-
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 Zwart€ 94,99€ 94,99
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 259,-€ 259,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.369,78
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb mijn neef die Pc's bouwt ook ingelicht. Zijn eerste reactie was, is er een reden dat je volledig AMD gaat. Het lijkt erop dat AMD qua processoren momenteel beter is. De Nvidia versus Radeon discussie is vooral prijstechnisch. Mogelijk zit ik in een algoritme wat mijn perceptie beïnvloed.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC staat in de woonkamer. Idealiter niet te veel toeters en bellen. Zou mooi zijn als het een beetje op kan gaan in het interieur qua kast. Maar wil ook niet te veel geld uitgeven aan het uiterlijk.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Een eerlijk advies. Als ik kijk naar de games die ik ga spelen zou ik het ook redden met een goedkopere build. Maar ik wil rekening houden met de toekomst. Mogelijke upgrades wil ik ook uitstellen tot 3 a 5 jaar. Ik vind geheugen ook nog een dingetje. Aangezien het alleen maar duurder wordt. Stel je wilt in de toekomst upgraden naar 64GB dan moet je 2x32 kopen (ervan uitgaande dat ik nu 2x16 koop). Ik vraag me af in hoeverre je inlevert op prestaties als je kiest voor 1x32 t.o.v. 2x16.

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:57
Twee bespaartips

uitvoering: Klevv Cras V RGB KD5AGU880-64A320G

Snel bestellen voor ze de prijs verhogen... Sneller dan jij gekozen hebt en goedkoper.

Waterkoeling vervangen door een goedkopere luchtkoeler. Qua stilte of koeling boeit het echt niet veel.

Ik zou een andere voeding nemen, maar dat gaat je niets besparen. Moederbord kan goedkoper, zeker als je geen wifi nodig hebt. Maar in deze build vind ik het geen gekke keuze. Het lijkt best wel in balans.

Tja, ik verwacht dat men bij games rekening gaat houden met de geheugenprijzen. 32 GB is echt wel voldoende de komende jaren.

Misschien een evil vraagje: weet je zeker dat je in de praktijk weer fanatiek gaat gamen? Want je kan ipv een 800 euro videokaart ook voor een zwakkere kiezen. Desnoods tweedehands. En dan eventueel later een betere kopen.

Het blijft de vraag wat de prijzen gaan doen. Zolang ai booming blijft, zullen de videokaartprijzen wel hoog blijven. Komt er een marktcorrectie (en die gaat ongetwijfeld een keer komen), dan gaan de prijzen zeker zakken.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Je hebt al een mooie basis samengesteld en idd is die besparing van @Romborum met geheugen slim. Daarnaast nog 2 opmerkingen:

Een meer toekomstbestendig stapje omhoog qua gpu is de RTX 5070 Ti en die is bizar overpriced geworden maar heeft wel 1 belangrijk voordeel: DLSS5. Dat is echt dé nieuwe innovatie en staat nu nog in de kinderschoenen, dus zal komend jaar qua performance ook nog flinke boosts krijgen waardoor je best eens spijt kan krijgen dat je geen 5070 Ti gekocht hebt als DLSS5 ook voor die GPU's goed geoptimaliseerd is. Momenteel is NVIDIA dus flink overpriced en een RX 9070 XT onverslaanbaar qua prijs/kwaliteit, maar je hebt er misschien wél net budget voor met al deze besparingen en als DLSS zo doorontwikkelt als het nu gaat, kan het echt iets worden waar je over 2 jaar spijt van zou kunnen krijgen dat je het nu niet genomen hebt. Is dus een theoretische vraag, want het staat of valt of DLSS5 echt zo doorontwikkelt als het nu doet.

Tot slot: een waterkoeling voor CPU zou ik niet doen. uitvoering: Arctic Freezer 36 (Black) heeft niet voor niets een excellent award. Ik heb zelf ook waterkoeling genomen en achteraf spijt van: je hebt simpelweg niet echt betere performance bij normaal gebruik en ook is het niet stiller. Sterker, het is luidruchtiger want de pomp heeft een heel hoge RPM en vergt best wat instellingen in het bios vaak om dit goed strak en stil te krijgen. Een waterkoeling doe je echt voor de looks of als je een flinke overklikker bent.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 393,99€ 393,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 829,-€ 829,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 68,05€ 68,05
1MonitorsGigabyte G27Q3 Zwart€ 169,-€ 169,-
1ProcessorkoelingThermalright Royal Pretor 130 Black€ 47,89€ 47,89
1Geheugen internKlevv Cras V RGB KD5AGU880-64A320G€ 409,-€ 409,-
1VoedingenSharkoon Rebel P15 850 Watt€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.404,83
De 9800X3D is de meerprijs tov een 7800X3D Tray eigenlijk niet waard, maar compatibiliteit met memory lijkt beter te zijn. Daardoor kun je op memory weer besparen. "Optimized voor Ryzen 9000" en moederbord staat bij Klevv op de QVL: https://www.klevv.com/ken...ils/memory/Klevv_CrasVRGB
Nieuwer B850 moederbord gekozen met PCIe5.0 slot.
Goedkopere BQ 501 behuizing met 2x 14cm pwm fans (ik zou bij een 9070XT beide als front fan monteren), front USB-C, geluiddemping, filters.
Bovenin de BQ501 past geen 360 radiator. Zeer goede Thermalright koeler met in het midden een 13cm fan.
Goedkopere ATX3.1 Tier B- 850W voeding met 7jaar garantie (750W is genoeg, maar duurder).
Nieuwste Gigabyte monitor 10-bit IPS, 27", QHD, 320Hz, Freesync premium, helderheid 350cd/m en in hoogte verstelbaar.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:02
@Woezik zijn lijstje maar dan met een betere monitor zou imo het beste zijn. Eventueel een Arctic Freezer 36 CPU koeler en uitvoering: ASUS TUF Gaming B650E-PLUS WIFI besparen wel wat tientjes om daarvoor te kunnen gaan.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Dekar schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:13:
@Woezik zijn lijstje maar dan met een betere monitor zou imo het beste zijn. Eventueel een Arctic Freezer 36 CPU koeler en uitvoering: ASUS TUF Gaming B650E-PLUS WIFI besparen wel wat tientjes om daarvoor te kunnen gaan.
De "E" versie va het door TP oorspronkelijk gekozen mobo is een goed idee.

De Arctic Freezer 36 is een geweldige vaak voorgestelde koeler, maar ik weet niet of ik er voor zou kiezen i.c.m. deze CPU, toekomstbestendigheid en een toch wat ruimer budget. Als de TP luchtkoeling zou overwegen zou ik naar Noctua kijken, of anders een uitvoering: Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

@DeNachtwacht helemaal waar, maar ik denk dat we bij 'toekomstbestendigheid' vaak teveel naar performance kijken en te weinig bereid zijn budget te spenderen aan onderdeelkwaliteit.

Ik zou hem persoonlijk wat anders insteken en de volgende suggesties willen doen:
  • 9070 XT van Sapphire i.p.v. Asus. Deze is (maar) een paar tientjes duurder, maar van betere kwaliteit. Daarbij: ik heb de RTX 5070 variant van de Asus Prime en heb daar zelf een GPU bracket bij besteld. Bij de 9070 XT modellen, zit er bij die van Sapphire al een bij.
  • Tweakers award PSU met 100% Japanse capacitors.
  • Gezien dat TP gekozen heeft voor RGB werkgeheugen, waarom dan geen RGB CPU koeler? Deze is een paar tientjes duurder en voor nog lettelijk een paar euro heb je dan meteen het 420 model i.p.v. het 360 (wel even dubbel checken of de 420 past, maar zou moeten kunnen in deze kast).
Mét monitor kom ik dan net geen zeventig euro boven budget uit:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 394,90€ 394,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650E-PLUS WIFI€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 839,-€ 839,-
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart€ 89,90€ 89,90
1MonitorsIiyama G-Master GB2791QSU-B1 Zwart€ 189,-€ 189,-
1WaterkoelingARCTIC Liquid Freezer III 420 A-RGB Zwart€ 89,45€ 89,45
1Geheugen internKlevv Cras V RGB KD5AGU880-64A320G€ 449,-€ 449,-
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.569,15

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:57
Je gaat over zijn budget heen en hij geeft in de ts dit aan
Ik moet ook een scherm aanschaffen dus mocht ik voor 2.250 een PC kunnen bouwen die niet veel performance inlevert dan heb ik wat ruimte voor een scherm

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Ritchess schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 09:28:

Wat mag het systeem gaan kosten?
[i]Mijn maximum prijs is 2.500 euro.
@Romborum ik zit op € 2569 INCLUSIEF scherm.
Pagina: 1