Vraag

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:45
Ik heb vorig jaar een nieuwe woning gekocht en daar zit nu een 15 jaar oude CV ketel in. Die zal ik een keer moeten vervangen en ik overweeg nu om maar de stap te maken naar een warmtepomp. Twee buren zijn er ook mee bezig en ik heb wat offertes opgevraagd.

Na onderzoek blijkt grondwarmte eigenlijk de fraaiste optie. Geen unit buiten, stiller, meer comfort (vloerkoeling) en hoger rendement. Nu ga ik dat laatste denk ik niet terug verdienen. We hebben een vrijstaand huis met net geen 1000m3 inhoud, maar blijkbaar is het goed geïsoleerd, want we verbruiken "maar" 1300m3 gas (vorige bewoners zaten een heel stuk hoger).

Puur afgaande op kosten zal een lucht/warmtepomp waarschijnlijk verstandiger zijn. Toch overweeg ik grondwarmte, omdat passieve koeling in de zomer prettig is en ik liever geen unit buiten heb. Daarbij vind ik het een betere oplossing en wellicht ook (beperkt) waardevermeerderend van de woning.

Een andere optie is gewoon een nieuwe CV ketel, maar dat lijkt me onverstandig, want:
  1. Uiteindelijk zal je toch een keer van het gas af moeten (zal nog wel een tijd duren).
  2. Goedkoper gaat het allemaal toch niet worden. Warmtepomp zelf zal wellicht niet duurder worden, maar installatiewerk zeker wel.
  3. Gasprijzen zullen wellicht meer blijven stijgen t.o.v. electra.
Ik overweeg een Nibe S1157 warmtepomp met aparte boiler (we hebben 2 badkamers). Keuze voor Nibe is met name dat het een degelijk merk is (met hoge efficiency) dat ook perfect is te integreren met Home Assistant. Dat laatste is nice-to-have, maar ik wil geen apparatuur dat enkel via de cloud aangestuurd kan werken (of met complexe converters).

Sommige installateurs vinden een grondwarmtepomp overkill voor mijn situatie? Ben ik teveel gefixeerd op de voordelen? Als je opmerkingen hebt, dan hoor ik dat graag. Het is best een investering en wil wel het juiste doen. Installateurs verkopen graag wat ze zelf hebben en goede marge op kunnen maken. Alle grondwarmte opties gebruiken dezelfde partij voor de boring (bronboring Enter).

[ Voor 10% gewijzigd door BugBoy op 24-09-2026 22:06 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Alle reacties

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:30
Als je het kunt en wilt betalen is een w/w warmtepomp natuurlijk heel mooi spul om te hebben. Ik zie het een beetje als een luxeproduct; kost meer en niet nodig maar wel fijn. Aan jou of je daar je geld op wilt stukslaan.
CV ketel zou ik niet meer aan beginnen.