Hoogteverschil tussen dubbele buitendeuren achtergevelkozijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robert71O
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 24-09 21:24
Onlangs hebben wij een nieuwe hardhouten achtergevelkozijn buitendeur laten plaatsen. Nu valt ons op dat de twee deurbladen bij de sluitzijde niet helemaal op dezelfde hoogte zitten. Het verschil is ongeveer 4-5 mm en is zowel aan de boven- als onderkant zichtbaar.

Aan de scharnierzijde is het verschil nauwelijks zichtbaar en het wordt geleidelijk groter richting het midden waar de twee deuren bij elkaar komen.

De dorpel heb ik met een waterpas gecontroleerd en deze staat vrijwel waterpas. Ook de zijkanten van het kozijn lijken goed loodrecht te staan.

1 deur is de actieve deur die dagelijks open en dicht gaat. De andere is de passieve deur, die normaal vastzit met een boven- en ondergrendel.

Volgens de monteur is het hoogteverschil ok. Zijn uitleg is dat de passieve deur na verloop van tijd nog iets zal verzakken, waardoor beide deuren uiteindelijk op gelijke hoogte zouden komen. Hij geeft daarnaast aan dat de gebruikte BUVA InsiDe-scharnieren niet nastelbaar zijn.

Op dit moment zouden de deuren volgens hem technisch goed functioneren en zou het alleen om een esthetisch verschil gaan.

Ik vraag me vooral af of dit inderdaad gebruikelijk is bij het afhangen van achtergevelkozijn. Is een verschil van ongeveer 4-5 mm hierbij normaal?

Heeft iemand hier ervaring mee, eventueel specifiek met BUVA InsiDe-scharnieren?

Wat kunnen we het beste doen? Dit verschil accepteren?

Alle reacties

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-09 23:49

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Zijn het deze? https://www.buva.nl/product/atlas-inside-scharnier
Stellen kan achteraf door de schroeven opnieuw te plaatsen, de houten kozijnen iets verder in te kappen/frezen, of een shim te plaatsen. Het komt erg nauw, een verschil van <1mm op 1 van de scharnieren kan die 0.5cm al oplossen, maar je moet ook zorgen dat de kier tussen deuren blijft kloppen. Ik heb het zelf ook moeten doen met vergelijkbare scharnieren voor nieuwe deuren in een bestaand kozijn.

Uit de handleiding:
https://www.buva.nl/wp-content/uploads/2022/12/Montagehandleiding-Atlas-Inside-scharnier.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgOmyt3DoA0gDatevUqpPHpd5-A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VN7w65GMuPbJK6W18rvHMXjU.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door W1LL3M op 24-09-2026 19:06 ]

• Robert71O
W1LL3M schreef op donderdag 24 september 2026 @ 19:00:
Zijn het deze? https://www.buva.nl/product/atlas-inside-scharnier
Stellen kan achteraf door de schroeven opnieuw te plaatsen, de houten kozijnen iets verder in te kappen/frezen, of een shim te plaatsen. Het komt erg nauw, een verschil van <1mm op 1 van de scharnieren kan die 0.5cm al oplossen, maar je moet ook zorgen dat de kier tussen deuren blijft kloppen. Ik heb het zelf ook moeten doen met vergelijkbare scharnieren voor nieuwe deuren in een bestaand kozijn.

Uit de handleiding:
https://www.buva.nl/wp-content/uploads/2022/12/Montagehandleiding-Atlas-Inside-scharnier.pdf
[Afbeelding]
Ja, inderdaad deze scharnieren. Over de kier: ik heb net gecheckt, de kier tussen deuren niet overal gelijk. Aan zowel de binnen als buitenzijde is de kier aan de bovenkant smaller en aan de onderkant breder. Het verschil is ongeveer 3-4 mm. Hetzelfde geldt voor de kier tussen de deuren en het kozijn aan de zijkanten van de deuren. Kan dit worden hersteld met onderlegplaatje? Of is er mogelijk iets mis met de deuren zelf?

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Als de andere deur ook zou zakken, wordt de kier in het midden dan beter of slechter? Indien beter dan kun je misschien beter wachten of die ook echt nog wat zakt.

Zo niet, dan is dit is gewoon te stellen. Het onderlegplaatje is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing, al weet ik niet hoe die precies werkt. Als je het onderste scharnier van de deur die doorhangt het plaatje geeft dan zal de deur aan de andere kant daar iets dichter bij de andere deur komen, en iets opgetild worden. Waarschijnlijk heb je 3 of 4 scharnieren per kant, dan moet je misschien meer scharnieren stellen. Maar je monteur zal dit ook wel weten.

• Robert71O
W1LL3M schreef op donderdag 24 september 2026 @ 19:32:
Als de andere deur ook zou zakken, wordt de kier in het midden dan beter of slechter? Indien beter dan kun je misschien beter wachten of die ook echt nog wat zakt.

Zo niet, dan is dit is gewoon te stellen. Het onderlegplaatje is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing, al weet ik niet hoe die precies werkt. Als je het onderste scharnier van de deur die doorhangt het plaatje geeft dan zal de deur aan de andere kant daar iets dichter bij de andere deur komen, en iets opgetild worden. Waarschijnlijk heb je 3 of 4 scharnieren per kant, dan moet je misschien meer scharnieren stellen. Maar je monteur zal dit ook wel weten.
Als de andere deur zou zakken, wordt de kier slechter: dan wordt deze aan de bovenkant nog smaller en aan de onderkant nog breder.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:17
Je hebt voor veel geld iets laten plaatsen, niemand heeft vanatevoren gezegd dat je deuren niet mooi zouden aansluiten. Dat mag jij als consument natuurlijk wel verwachten. Dus voordat je zelf gaat prieken, laat dat bedrijf maar terugkomen om het op te lossen.
Natuurlijk zegt die monteur 'dat het maar esthetisch' is. Hij zal zelf ook geen scheve deuren thuis denk je? Gewoon oplossen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat bedoelde ik ook wel een beetje met "Maar je monteur zal dit ook wel weten". Laat subtiel zien dat je ook wel weet dat hij onzin uitkraamt met zijn "niet nastelbare" scharnieren. Het is gewoon meer werk voor hem, maar dat is het risico van het vak.

De openslaande deuren voor mijn schuur was meer een doehetzelf projectje, dus vandaar dat ik me er al eens in had verdiept.
Pagina: 1