Van uitgeleefd hok tot multifunctionele ruimte.
Wat vooraf ging en de aanleiding voor de renovatie.Vorig jaar werd ik getroffen door een ernstig ongeval waarbij een heftruck over mijn linkervoet heen was gereden en ik hierdoor uiteindelijk 2 tenen ben verloren en een 3e teen die er los aan zit. Hier wil ik verders niemand mee lastigvallen verders, behalve dat ik na het ontslag uit het ziekenhuis meer dan een half jaar in een uitgeleefd hok had doorgebracht. Ondanks de aanwezigheid van allerlei elektronica en computermeuk werd ik langzaamaan gek en down van de uitgeleefde leefomgeving, zeker gezien ik met roken ben gestopt.
Dus had ik me voorgenomen dat zodra het medisch gezien enigszins verantwoord was dat ik de boel eens grondig onder handen zou nemen, zo gezegd zo gedaan....
De oude situatie en wat er aangepakt moest worden.
:strip_exif()/f/image/zAM0bA0XEUcXC07BqKrlFgtD.jpg?f=fotoalbum_large)
De foto spreekt boekdelen, na 34 jaar toe aan een opknapbeurtje. De deur moest worden aangepakt, de groene jaren 70 tegels en wasbak konden echt niet meer, het plafond had nog een oude waterschade(bron is al lang verholpen door het dak geheel te laten vernieuwen en gelijk zonnepanelen erop). En met de schrootjeswand en het behang ben je weer helemaal terug in de jaren 90.
De grootste zorg was de elektra, want achter de verrookte witgele schrootjes zat nog een houten schroten wand.
Maar van wat ik daar onder aantrof qua elektra schrok ik me een rotberoerte, dit zat werkelijk levensgevaarlijk aangesloten. Het is dat ik het veel te laat pas ontdekte, anders had ik de vorige bewoners zeker aansprakelijk kunnen stellen wegens ernstige gebreken!!!
Een een of andere beunhaas had slappe bedrading gebruikt om het stopcontact vanaf het hoofdpunt aan te sluiten en als je gezien zou hebben hoe vreemd de plafondlamp was bedraad zouden de tranen in je ogen schieten. Levensgevaarlijk prutswerk!!!
In de witte muur loopt de originele leiding die vanaf het bovenste koppeldoos eerst naar links gaat thv de koppeldoos linksonder omlaag om in deze koppeldoos uit te komen. De nuldraad werd vanaf de bovenste koppeldoos afgehaald en de fasedraad werd vanaf de koppeldoos linksonder afgetapt.
De vernieuwingen
Nadat de keuze op echte steenstrips was gevallen omdat al die 3d PU panelen zo tegenvielen moest eerst de elektra aangepakt worden. Een monsterklus met een poormans truuk.
Werkelijk alle bedrading had ik er uitgesloopt en vervangen door compleet nieuw en ook heb ik een nieuwe aardedraad toegevoegd vanuit de meterkast, tevens ook een draad naar de kast getrokken, daar komen nog de led controllers van de ledstrips en een printer in te staan(ik weet wat ik doet, situatie had ik nog laten nachecken na afloop door een bevriende elektricien, alles was in een keer goed, ik kreeg een groot compliment!!!).
Het moeilijkst was het infresen van de nieuwe leiding, ik had totaal geen ervaring met een sleuvenfrees en ondanks mijn fysieke beperking was het toch gelukt.
De originele leiding tussen de bovenste koppeldoos en de koppeldoos linksonder is hergebruikt. Omdat nu de bedrading in een keer doorloopt vanaf het hoofdpunt(onder de plafondlamp) naar de stopcontacten heeft de bovenste koppeldoos geen functie meer, een simpel Attema afdekkapje was voldoende, de bus lag precies op de juiste diepte. De bus linksonder had ik wel vervangen, de nieuwe ligt iets dieper en sluit daarmee perfect aan op het nieuw aangelegde stuk. Stiekem aan de ene kant best wel jammer dat je er nu niks meer van ziet, de nieuwe leiding zit kaarsrecht waterpas ingefreesd, anderzijds wil ik ook niet meer terug naar die kale meuk:
Van de week mijn kijkplaat en soundbar ook maar opgehangen aan de muur. Zoals je ziet zitten de stopcontacten op hun plek en werken nu absoluut een heel stuk veiliger.Nog voor dat ik de steenstrips aanbracht had ik ook het plafond nog ff vernieuwd, de bestaande raggels heb ik hergebruikt. Daar eerst gipsplaten op en daarop de plafondplaten. Plafond zit goed stevig gemonteerd, dat komt echt niet los.
Maar de deur en de kast waren het grootste hoofdpijndossier. Want hoe laat je een oude oubollige deur met zo'n oubollig raampje erboven en met die oubollige sierlijsten nou mooi passen bij zowel de steenstrips als de Akupanelen aan de andere muur. In eerste instantie dacht ik aan een zwarte deur met een zwarte traanplaat erboven en de deurpost moderniseren. Toen kwam ik op het idee om de Akupanelen helemaal door te trekken en de deur er bijna onzichtbaar in te verwerken, strakker bestaat bijna niet.
A.I. vs Mens, zoek de verschillen.
Nu kan ik niet zo mooi tekenen en heb de hulp van Google Gemini ingeschakeld om een artist impress te tekenen zodat ik kan zien hoe het staat:
Dus eerst de deur vervangen door een nieuwe deur, de oude piepende scharnieren ook gelijk vervangen, oude scharniergaten gedicht(deuvels met houtlijk) en de nieuwe gemonteerd. De deur had ik eerst in balans en dus zwevend gemonteerd voordat ik met de metamorfose verder ging. Let wel, ook hier had ik geen ervaring mee en wou toch de scharnieren uit het zicht hebben. Nou, vraag mij niet hoe, maar ook dit is mij gelukt, zelfs het inhangen lukte mij alleen met slechts 1,5 voet.
Ik zou zeggen, zoek de verschillen, dit is dus geen A.I maar gebouwd met 1 grijsweke massa, 2 linkerhanden en 1,5 voet:
En ook na het opnieuw inhangen gaat de deur makkelijk zonder aan te lopen open en dicht en hangt volledig waterpas en perfect zwevend.
De kast hetzelfde riedeltje. De oude situatie:
Nieuwe situatie en ook dit is dus echt:
Vanuit een andere hoek:
Hihi, ik ziet nu net pas dat ik de deurklink van de kast nog een kwartslag moet draaien Slotwoordje
Ik ben een heel eind gekomen, maar ik ben nog niet klaar. Er moet nog een vloertje in en de raamzijde moet nog onder handen genomen worden evenals het in elkaar schroeven van het meubilair zoals mijn nieuwe bed.
Voordat ik aan dit project begon had ik helemaal geen ervaring met diverse klustechnieken, hoewel ik wel technisch ben opgeleid. Ik heb immers LTS Mechanische Techniek en ben verder opgeleid tot pijpfitter en flensfitter, verder weet ik veel van elektronica en elektra.
Toch en dat zeg ik bescheiden vind ik het toch wel best knap wat ik tot nu toe heb neergezet, zeker als je ziet waar ik vorig jaar stond of beter gezegd hoe ik er nog bij lag in die oude uitgeleefde kot vorig jaar.
Ik ben wel benieuwd naar jullie reacties tot nu toe...
Wat er niet op zit kan nooit kapot gaan.