RGA in wand die ik wil verwijderen - wat zijn mijn opties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PDSRDM
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:05
Hoi iedereen,

Ik ben bezig met de verbouwing van het huis van een familielid en wil daarbij de keuken bij de woonkamer trekken door een dragende wand ertussen weg te halen. Maar uit de archieftekeningen die ik van het huis heb opgevraagd lijkt het erop dat de rookgasafvoer van de CV in de kelder diagonaal door de betreffende wand omhoog loopt, waardoor de gewenste sparing niet gemaakt kan worden.

Om dit op te lossen heb ik volgens mij 2 mogelijkheden:

1 - De RGA vanuit de kelder recht omhoog laten lopen en deze boven het plafond van de begane grond verslepen naar de plaats waar hij heen moet om verder naar boven naar het dak te gaan. Probleem hierbij is dat het kanaal in de kelder ook al een keer 2 meter horizontaal loopt waardoor je dan 2x een horizontaal deel in je RGA krijgt.

2 - Afscheid nemen van het rookgasafvoerkanaal. Dat betekent dus overstappen op iets elektrisch. Maar ik geloof dat een elektrische CV als hoofdverwarming niet is toegestaan en een warmtepomp is erg duur terwijl het huis niet goed geisoleerd is (jaren 20, deels enkel glas, etc).

Ik weet even niet zo goed wat hier mijn beste optie is. Heeft iemand hier een idee bij?

Bedankt!

Alle reacties

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
Evt uurzaamheidslening afsluiten en verduurzamen die handel. Heb je de gasprijzen gezien?

[ Voor 33% gewijzigd door P5ycho op 24-09-2026 16:20 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
Je geeft het zelf al aan… deels enkelglas.

De prioriteit zal moeten zijn de woning een beetje naar de 21e eeuw te brengen. Energie is al enige niet meer goedkoop.

Dus prioriteiten heroverwegen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PDSRDM
  • Laatst online: 22:05
Ik snap jullie gedachte en ben het ook wel met jullie eens, maar voor nu gaat de voorkeur uit naar korte termijn woongenot, wat ik ook begrijp. Het budget kan niet twee keer uitgegeven worden.

Maar als de situatie met de rookgasafvoer ervoor zorgt dat er verduurzaamd moet worden door de gas CV op een of andere manier te vervangen voor een elektrische, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Vandaar ook mijn vraag: wat voor goede mogelijkheden zijn daarvoor? Of zijn die er in deze situatie echt niet?

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:46
De rga van die cv, is dat één buis, want dan ontkom je überhaupt niet aan vernieuwen, half open cv mag (al even) niet meer nieuw... (En moet je zoiezo niet meer willen)

Is er een optie om de ketel naar zolder te verplaatsen?

[ Voor 14% gewijzigd door hfolkers op 24-09-2026 20:52 ]

• asdfvdsa
  • Laatst online: 01:08
Ik zou beginnen het huis door gasweg.nl te halen, en te kijken hoe ver je van een all-electric oplossing afzit. Misschien kan het al wel, misschien moet je eerst isoleren of afgifte verbeteren.

gasweg.nl

Pagina: 1