Hoi allemaal,
Ik heb een huis gekocht met een KNX installatie, en de overdracht was... matig zeg maar. Er liggen twee ETS projecten die allebei maar half kloppen, een deel werkt niet, en er is halverwege nog een 1Home server bijgezet die nooit is afgemaakt. Ik ben wel technisch en zit zelf al met ETS6 via IP tunneling op de bus, maar KNX is voor mij nog best nieuw.
De installatie
Alvast bedankt!
Ik heb een huis gekocht met een KNX installatie, en de overdracht was... matig zeg maar. Er liggen twee ETS projecten die allebei maar half kloppen, een deel werkt niet, en er is halverwege nog een 1Home server bijgezet die nooit is afgemaakt. Ik ben wel technisch en zit zelf al met ETS6 via IP tunneling op de bus, maar KNX is voor mij nog best nieuw.
De installatie
- ca 43 apparaten op lijn 1.1
- Jung Kompakt-Raumcontroller modules (vloerverwarming) en jung tastsensoren (TSM)
- 1-kanaals dimmers 600W, een 4-voudige universele dimactor, schakelactoren 4A/16A
- Gira X1
- 1Home Server (half geconfigureerd)
- Homey Pro
- er zijn 2 projecten: een consistente versie uit 2021 en een versie uit 2025 met onafgemaakt werk (vooral verwarming en 1Home)
- Device Diagnostics gedraaid: de 2021 versie klopt met de bus (32/42 OK), die uit 2025 niet (15/42)
- openstaand: 3 dimmers niet bereikbaar, 1 actor met een ander applicatieprogramma, paar tasters niet volledig geprogrammeerd en de verwarmings config van 2025 zit half in de ruimtecontrollers
- Eén schoon kloppend ETS project, met 2021 als basis en het bruikbare werk uit 2025 erin
- Uitzoeken wat er met die onbereikbare dimmers aan de hand is
- Een aantal lampen vervangen door Philips Hue en die bedienen met de bestaande KNX tasters
- Een installatie die ik zelf snap en kan onderhouden
- Wat is de beste route voor Hue via KNX tasters? Via 1Home, via Homey (KNX app + Hue app), via de X1 of iets heel anders? En heb ik 1Home dan eigenlijk nog wel nodig?
- Hoe pakken jullie het samenvoegen van twee ETS projecten aan, gewoon handmatig overzetten of zijn daar handige trucs voor?
- Die onbereikbare dimmers: eerst voeding/busaansluiting checken, of zijn er valkuilen die ik moet weten?
Alvast bedankt!