ESP32-P4/C6 (jc8012P4A1C) WiFi-bereik max 15cm

Pagina: 1
Acties:

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik loop tegen een hardnekkig WiFi-probleem aan met mijn 10 inch touchscreen (model jc8012P4A1C-I-W-Y, gebaseerd op de ESP32-P4 + C6).

Het probleem:
De WiFi-verbinding is extreem zwak. Het lukt de ESP alleen om te verbinden met een Access Point of hotspot als deze zich op maximaal ~15 centimeter afstand van het scherm bevindt. Zodra de afstand groter wordt, valt de verbinding weg of komt deze überhaupt niet tot stand.

Wat ik al heb uitgesloten/geprobeerd:
  • Verschillende firmware: Het probleem treedt op bij zowel de ESP Control firmware als bij een simpele, kale ESPHome YAML firmware.
  • C6 Recovery: Ik heb de C6 Wifi Processor Recovery uitgevoerd, maar dit gaf geen verbetering.
  • Voeding: Het board is aangesloten op een goede, adequate voeding.
  • Verse installatie: Een compleet verse flash van de firmware maakt geen verschil.
  • Netwerk: Getest met een pure 2.4Ghz-only hotspot, maar dit verandert niets aan het bereik.
Antenne-aansluiting:
Ik vermoed dat het gaat om een ESP32-C6-MINI-1U. Daarop zit een MHF3 of IPEX3 aansluiting voor een externe antenne, maar het zou volgens mij niet nodig moeten zijn deze te gebruiken. Ik zie namelijk geen bijgeleverde antenne en online niemand die een aanvullende externe antenne toegepast heeft.

Heeft iemand anders deze bordjes in gebruik en dit probleem eerder gezien? Ik hoor graag of iemand nog suggesties heeft voor dingen die ik kan proberen, of dat ik er simpelweg vanuit moet gaan dat dit een hardwaredefect is.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:00
Dus het is dit rechtermodel? Als er geen onboard pcb antenne op zit lijkt me wel dat je een externe dient te gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jJ6scw_uqf9mzp8oY0834kvv9M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QUn5pxq6sVav1XPxram8mF0W.png?f=user_large

• JBS
  • Niet online
Nielson schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:40:
Dus het is dit rechtermodel? Als er geen onboard pcb antenne op zit lijkt me wel dat je een externe dient te gebruiken:

[Afbeelding]
Exact die inderdaad. Ik heb eens een MHF3 / IPEX3 adapter besteld om een externe antenne aan te kunnen sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pN5TTiEYKU1LWpzzTRoRY9vQ73g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6MS9mCGmWWowQZ1NOzGhzZUR.png?f=user_large

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bij die module is een externe antenne wel degelijk noodzakelijk.

De versie met de PCB antenne zoals in de afbeelding links in de post van @Nielson vereist geen externe antenne (en die kan zonder hardware modificatie ook niet worden aangesloten).

• JBS
  • Niet online
Gisteren een adapter (deze
https://www.kiwi-electron...-mhf3-ipex3-adapter-19928) besteld voor het aansluiten van een externe antenne op de ESP32-C6-MINI-1U en dat lost het probleem op.

Of zo'n externe antenne ontbreekt vanuit de fabriek of de verpakking in mijn geval nooit bereikt heeft weet ik niet, maar nodig is het dus inderdaad wel.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Goed om te horen dat het nu werkt. Ik weet niet precies welk product/bundle je hebt aangeschaft; je noemt wel een generiek model en dat levert een enkele AliE ad op, maar ik kan natuurlijk niet verifiëren of dat het product is dat jij daadwerkelijk hebt besteld. Hoe dan ook verbaast het me niet zo dat die antenne ontbreekt. Ofwel het staat toch nog ergens in de kleine lettertjes, of het is een gevalletje van internationale retail-nonchalance (a.k.a. "boeiuuhhhh") waarbij de verkoper als zodanig allicht zelf ook geen idee heeft over dat die antenne essentieel is.

Het is daarnaast nog mogelijk dat andere versies van dit/soortgelijk product de MINI-1 module aan boord hebben (met PCB antenne) i.p.v. de 1U module (zonder antenne). Dat is geen onwaarschijnlijke optie omdat de 1U versie een paar cent goedkoper is.
Pagina: 1