Vloerverwarming bevat lucht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Leondekort
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16:31
Beste allemaal,

Een tijdje geleden hebben wij zelf de vloerverwarming van ons huis gelegd en hebben we deze laten monteren door een bevriende loodgieter die inmiddels met pensioen is. Hij heeft ook de nieuwe CV ketel opgehangen en gemonteerd en we maken gebruik van een hybride warmtepomp. Dit werkt allemaal (volgens mij) goed.

Het probleem dat wij nu hebben met de vloerverwarming, is dat er blijkbaar lucht in het systeem zit.
- De pomp op de vloerverwarming maakt een licht ronkend/pruttelend geluid. Het bedrijf waar we de vloerverwarmingsspullen gekocht hebben geeft aan dat dit komt omdat er lucht in de pomp/het systeem zit. Het geluid is één ding, maar omdat de verdeler op een houten plaat bevestigd is hoor je dit ook als "gedreun" in onze hal.
- De flowmeters zitten op de twee linkse na vol met lucht. Sommigen hebben een heel klein beetje water in de meters, maar sommigen helemaal niets.
- Als we de thermosstaat hoog zetten en de vloerverwarming laten werken, lijkt alles wel goed warm te worden en dit geeft de thermometer ook aan. Dus we kunnen alles wel goed gebruiken.
- Gisterenavond merkte ik dat boven bij de CV ketel ook een pruttelend geluid ontstaat als we om veel warmte vragen.
- We hebben geprobeerd om het ventiel bovenop los te draaien om te ontluchten, maar als we dat doen spuit het water er meteen uit. Dit lijkt dan weer dat er geen lucht meer uit hoeft.

We zitten ruim één maand voordat de PVC vloer gelegd moet gaan worden, dus we moeten onderhand een keer beginnen met het geleidelijk opstoken van de vloer volgens het opstookprotocol. Volgens mij kan dit al omdat het dus allemaal wel goed werkt, maar zonder dat ik verstand heb van dit soort dingen lijkt het me niet goed als er lucht in het systeem zit?

Onze bevriende loodgieter is met pensioen en kent dit soort "nieuwe" systemen ook niet echt en weet ook niet goed hoe hij alles ontlucht krijgt.

Is er iemand met de gouden tip(s) voor ons? Onze dank zal heel groot zijn!

Hieronder wat foto's. Ik heb ook een video gemaakt, maar ik zie niet hoe ik dit kan uploaden.

Groet, Leon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/la2oE6dEEc0yFUZRzKQhIHTk0ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDnTKC547BpJarvfAxS7yS5y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SolDWaw5u2NV6wbfjFGg0lM2w0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mXPwW4XASEMq4f90V23VlJs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgggj9mj_1toiZGxlQgkxLRPQeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5V2mUxY6buuLdmjhNG9C99c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHyvgUUzYCONIlZY3SUCiC0cXdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NK0XxAZm2UvRjtXavpY5C8Ve.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34C5Nj91Mjn7ZKLz1qj_0VICnaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6JHV9yyKC4hapEq28wucyvL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzXQEeC0-iwuGS1Ugx1BopZOPYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ome7z3hW4s1DHxHJqTXjbHFY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Jouw Wilo pomp heeft een ontluchtingsstand, deze forceert de belletjes door het systeem die daarna naar het hoogste punt gaan, daar kan je de lucht laten ontsnappen via een ontluchtingskraantje.

Er zal altijd wel iets van lucht achterblijven, dit loopt vanzelf door het systeem.

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 24-09-2026 11:34 ]

ClimateControl - Smarthome integratie voor je airco --- ClimaCompass - vergelijk airco specs en vind de goedkoopste leverancier --- Trapwijzer - fietsen vergelijk

• Leondekort
LED-Maniak schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:34:
Jouw Wilo pomp heeft een ontluchtingsstand, deze forceert de belletjes door het systeem die daarna naar het hoogste punt gaan, daar kan je de lucht laten ontsnappen via een ontluchtingskraantje.

Er zal altijd wel iets van lucht achterblijven, dit loopt vanzelf door het systeem.
Je bedoelt het knopje 3 seconden ingedrukt houden? Dat klopt en dat hebben we een aantal keer geprobeerd, maar na 10 minuten van alles en nog wat doen, keert hij daarna weer terug naar de normale instelling.

Dat zou kunnen betekenen dat de lucht niet kan ontsnappen bij de ontluchter, maar dat weet ik niet (volgens onze loodgieter is de automatische ontluchting wel werkzaam).

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:42
Op de toevoerleiding zit er geen ontluchter, terwijl die wel "gemaakt is om lucht te vangen". Er bestaan elleboogjes met een ontluchter op, of je vervangt een door een T met een ontluchter op (liefst met stukje buis zodat er wat lucht "gevangen" wordt).

Op de afvoer kan ik niet ziet wat er bovenop de T zit, als dat een automatische ontluchter is (die niet dichtstaat) zal die daar de lucht afvangen.

Zet je pomp van je ketel maximaal, en die op de verdeler ook, en draai alle groepen op één na dicht. Zo duw je het maximale debiet door een kring en dat neemt de lucht normaal heel vlotjes mee. Dat doe je een na een voor elke kring, en dan zou de lucht elders moeten zitten (meestal zit in de ketel intern een automatische ontluchter, daar loopt de lucht er geleidelijk aan weer uit).

Een microbellenafscheider zou helpen om in heel je circuit geleidelijk aan alle lucht weg te halen, maar is wel een duur stuk waar ik niet durf garanderen dat die altijd feilloos werkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Leondekort
naftebakje schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:31:
Op de toevoerleiding zit er geen ontluchter, terwijl die wel "gemaakt is om lucht te vangen". Er bestaan elleboogjes met een ontluchter op, of je vervangt een door een T met een ontluchter op (liefst met stukje buis zodat er wat lucht "gevangen" wordt).

Op de afvoer kan ik niet ziet wat er bovenop de T zit, als dat een automatische ontluchter is (die niet dichtstaat) zal die daar de lucht afvangen.

Zet je pomp van je ketel maximaal, en die op de verdeler ook, en draai alle groepen op één na dicht. Zo duw je het maximale debiet door een kring en dat neemt de lucht normaal heel vlotjes mee. Dat doe je een na een voor elke kring, en dan zou de lucht elders moeten zitten (meestal zit in de ketel intern een automatische ontluchter, daar loopt de lucht er geleidelijk aan weer uit).

Een microbellenafscheider zou helpen om in heel je circuit geleidelijk aan alle lucht weg te halen, maar is wel een duur stuk waar ik niet durf garanderen dat die altijd feilloos werkt.
Thanks!

We hebben inderdaad de groepen afzonderlijk al open gehad, maar moet ik dan zelf ook nog handelingen uitvoeren om te ontluchten? Of enkel het systeem laten draaien?

Het gaat mij er vooral (voor nu) om dat het pompje minder geluid gaat maken. Dat hij vanzelf steeds meer zal ontluchten is goed om te weten.

Wat bedoel je met "T"? Kan ik nog ergens een foto van maken?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:42
Boven de pomp, boven de maximaalthermostaat, boven die eerste koperen leiding; daar is een koppeling rechts, links en naar boven (zoiets noemen ze een T). Ik kan nu niet zien wat bovenaan die T zit, daar zal lucht in ophopen.

Als je een na een de kringen open zet, dan wordt de lucht uit de vloerverwarming geduwd door het water. Dat zal natuurlijk ergens naartoe gaan, ergens omhoog; daar moet je dan nog ontluchten (en water toevoegen als de druk te laag wordt).

[ Voor 34% gewijzigd door naftebakje op 24-09-2026 15:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Alle groepen dicht zetten op 1 na, pomp op maximaal, lekker laten doorblazen en ontluchten. Herhaal voor de overige groepen :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Leondekort
Oke thanks allemaal, daar kan ik concreet wel wat mee!

We hebben nu wel het opstookprotocol in gang gezet. Kan ik het beste wachten tot dit afgelopen is zodat de vloer in ieder geval opgestookt is en ik daarna dingen kan veranderen?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als je het water opwarmt dan komt er nog meer zuurstof vrij. Dus regelmatig even die pomp snel laten draaien en de ontluchtigsmodus draaien.

ClimateControl - Smarthome integratie voor je airco --- ClimaCompass - vergelijk airco specs en vind de goedkoopste leverancier --- Trapwijzer - fietsen vergelijk

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:50
Leondekort schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:37:
Oke thanks allemaal, daar kan ik concreet wel wat mee!

We hebben nu wel het opstookprotocol in gang gezet. Kan ik het beste wachten tot dit afgelopen is zodat de vloer in ieder geval opgestookt is en ik daarna dingen kan veranderen?
Nee hoor ontluchten kan je altijd doen zolang je maar beetje bijvult.

Lucht schiet naar boven dus even kijken waar het blijft en eventueel op een hoog punt een ontluchten plaatsen indien nodig.

Niet laten zitten want veel lucht is voor een pomp niet goed.

• Ronald38
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:07
Zijn de aanvoer en retour niet te dun? 22 mm was misschien beter geweest ook voor het lawaai.

• paasei
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:03
Heb je überhaupt wel flow op de flowmeters, deze kun je nl instellen.

Het doorzichtige gedeelte kun je verdraaien, dan stijgt of daalt het rode vlottertje.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:37

DIY

paasei schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:57:

Het doorzichtige gedeelte kun je verdraaien, dan stijgt of daalt het rode vlottertje.
Niet aan het doorzichtige draaien, maar aan het zwarte gedeelte eronder. Die ‘glaasjes’ kunnen anders gaan lekken.

• Simon36
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 20:35
Ik zou er ook wat druk af halen, 2,5 bar is wel erg veel...max 2 bar is meer als voldoende. Ik vul de leidingen altijd voordat ik de leidingen van de vloerverwarming aansluit op de verdeler..... lucht uit de vloerverwarming halen is lastiger dan je denkt... blijven ontluchten is het advies.

Ik bedenk me ineens dat aanvoer en retour ook zomaar omgedraaid kunnen zijn, dan drukt de pomp de afsluiters open en die gaan dan geluid maken... Boodschap is, laat alles goed controleren.... en vergeet geen bypass te plaatsen...

[ Voor 28% gewijzigd door Simon36 op 24-09-2026 20:23 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:07
Niet om te zeuren, maar is alles wel goed aangesloten en heeft die vriend de juiste certificaten? https://ondernemersplein.overheid.nl/wetten-en-regels/co-certificaat-koolmonoxide-voor-cv-monteur/

Ken ook iemand die het door een vriend die monteur was geweest een nieuwe ketel laten installeren. Deze wordt vervolgens niet in onderhoud genomen door een erkend bedrijf omdat het niet volgens de normen is aangesloten.

En blijkbaar ben je anders zelfs strafbaar en waarschijnlijk niet verzekerd als er iets gebeurd met de ketel.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:10
Simon36 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:06:
Ik zou er ook wat druk af halen, 2,5 bar is wel erg veel...max 2 bar is meer als voldoende. Ik vul de leidingen altijd voordat ik de leidingen van de vloerverwarming aansluit op de verdeler..... lucht uit de vloerverwarming halen is lastiger dan je denkt... blijven ontluchten is het advies.

Ik bedenk me ineens dat aanvoer en retour ook zomaar omgedraaid kunnen zijn, dan drukt de pomp de afsluiters open en die gaan dan geluid maken... Boodschap is, laat alles goed controleren.... en vergeet geen bypass te plaatsen...
2,5 bar is misschien veel maar niet teveel. Bovendien zal door regelmatig ontluchten de druk vanzelf iets dalen.
In vers leidingwater zit ook veel zuurstof opgelost dat in de loop van tijd er vanzelf uitgaat en ook daardoor zal de druk iets afnemen.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:44
Ik denk ook dat deze 2,5 bar komt van het klassieke gevalletje bij de ketel bij vullen op 1,5bar koud. Niet rekening houden met statische hoogte en expansie. Maar bij de ketel (waar de kritische componenten zitten) is dit prima.

Owja heeft iemand al gezegd blijven 'spoelen' op max flow per groep? Mag prima uurtje per groep circuleren.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

Pagina: 1