Vraag

• XBlaStErRr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:03
Mijn vraag
Ik ben net verhuisd naar een andere woning, hier heb ik 8 maanden moeten klussen dus mijn pc is een tijdje niet gebruikt. Daarvoor dagelijks op kunnen gamen. Nu ik de pc weer aansloot vloog de 1e keer na 30 seconden de stoppen eruit, de pc is geaard aangesloten. Omdat ik 1e instantie niet in de gaten had dat het de pc was eerst de stekkerdoos vervangen en daarna ook de voedingskabel. Ik hoorde alle 3 de keren een hele harde knal uit de voeding komen. Dat wist ik bij de 3e keer dat het daar weg kwam.

Relevante software en hardware die ik gebruik
2 beeldschermen 1x 60herz 1080p en 1x 165hz 1440p (beide 27inch)
AMD Ryzen 7 5800X3D
Asus PRIME B550-M-A WIFI ll moederbord
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x 16gb 3600
ASrock Radeon RX 7900XT 20G Videokaart
Kingston NV2 1TB M.2 SSD
Silverstone PS17-E Midi Tower Behuizing
Er zit overigens een grote luchtkoeler op Merk weet ik zo 123 even niet meer.

Cooler Master MWE Gold 850 Full Modular V2 PSU (deze is vermoedelijk stuk?)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Omdat de knal zo luid was en dus elke keer de groep en/of de aardlek schakelaar eruit knalt, durf ik nu even niks verder te doen. Ik heb de fora en google wat afgestruind er daar staat dat ik alsnog de pc met zo weinig mogelijke componenten moet aansluiten. Alleen ben ik bang om meer schade aan te richten dan dat ik het probleem oplos. Mijn vermoeden is dat de voeding stuk is? Ik heb de voeding niet opengehaald en ik rook geen andere geurtjes ook van wat ik kan zien zit er geen stof in, de pc heeft nog gewoon op mijn oude kamer (en dus ook ander huis) gestaan tijdens de verbouwing.

Weet iemand de way to go? ik heb overigens nog garantie op mijn voeding (en werkgeheugen maar dat is denk ik niet van belang). de setup is 17-02-2023 aangeschaft

Alle reacties

• HTSTP
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 09:55
Een knal zal inderdaad de voeding moeten zijn. en ook zeker de pc niet meer aanzetten. ( waarschijnlijk lukt dat ook niet meer nu) om het zeker uit te sluiten, kun je de voeding uitbouwen, en eens testen voordat je van alles opstuurt wat niet stuk is..

Als je de voeding open schroeft gaat je garantie dan verloren. dus pas daar even mee op! maar vaak kun je het inderdaad al ruiken als het de voeding is.

Een knal uit een of de andere onderdelen lijkt me vrij stug, aangezien hier verder niet veel bijzonders aan zit, of veel voltage door gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door HTSTP op 24-09-2026 09:55 ]

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:25

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Dit heb ik ook een paar keer gehad helaas. Sommige type PSU's hebben hier sneller last van. Soms druk je de kabel er niet in 1x volledig in; waardoor condensatoren 2x snel aangesloten worden. Ik weet niet of dit de oorzaak is; maar wel toevallig.

Tip bij aansluiten. Eerst de voedingskabel erin, daarna pas de zwarte knop op de PSU aanzetten. Bij eigenlijk alle gevallen thuis is de schade gebleven bij de PSU.

[ Voor 7% gewijzigd door Ghostrider op 24-09-2026 09:23 ]

Asus Zenbook i7 256gb

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:21
@HTSTP Nooit een voeding open schroeven als er nog garantie op zit, want dan ben je alle garantie kwijt!

Er is een eenvoudigere manier om te testen of het inderdaad de voeding is. Alle modulaire kabels uit de voeding trekken, zodat geen enkel pc-component nog stroom krijgt. Stekker in de voeding steken en dan de netstekker in de wcd. Schakelaar op de voeding aanzetten en dan weet je het.

Een 2e mogelijkheid, die best wel vaak voorkomt, is de aan/uit knop op de kast die sluiting maakt. Ik weet alleen niet of die een harde knal veroorzaakt.

[ Voor 16% gewijzigd door jovadca op 24-09-2026 09:48 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:40
jovadca schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:42:
@HTSTP Nooit een voeding open schroeven als er nog garantie op zit, want dan ben je alle garantie kwijt!

Er is een eenvoudigere manier om te testen of het inderdaad de voeding is. Alle modulaire kabels uit de voeding trekken, zodat geen enkel pc-component nog stroom krijgt. Stekker in de voeding steken en dan de netstekker in de wcd. Schakelaar op de voeding aanzetten en dan weet je het.
Dit, alleen zou ik een stekkerblok met schakelaar gebruiken, zodat je de behuizing niet aan hoeft te raken.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:21
@FRANQ Goede aanvulling! Dank je.
Pagina: 1