• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ik heb hier een installatie waarbij er 36 panelen, volledig zuidgericht, geen schaduw(behalve een incidentele overvliegende vogel) en op ~35-40 graden aan een Goodwe GW10k-DT, 3 fasen (merk/type panelen moet ik nog het dak voor op).

Hier zijn om onduidelijke redenen (voor mij) Tigo optimizers aangekoppeld en het probleem wil dat de oorspronkelijke installateur er niet meer is, de huiseigenaar niet veel besef heeft/had van de installatie en er geen documentatie en inloggegevens meer zijn (hij zoekt wel door, maar ik vrees...).

Nu lijkt mij de Tigo in dit geval onnodig, die wil ik er tussenuit hebben om middels HA onafhankelijk verbruik en opwekking te kunnen tunen (kan toch niet in Tigo cloud komen door ontbrekende credentials). Hiervoor is, gezien het dagelijkse stroomverbruik een accupakket van ~5kW meer dan voldoende (stekker een prima optie).

Waar moet ik bij verwijderen van Tigo om denken behalve spanningsvrij maken van het systeem?

of...

Weet iemand een workaround om de Tigo omgeving te benaderen (ze reageren zelf niet spectaculair goed op vragen :-( )

of

.... open voor ideeën..

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:31
Bij niet hele complexe schaduwen zou ik ze er inderdaad tussenuit halen.

Waarop letten? DC schakelaar om zetten, liefst één of beide DC kabels uit de omvormer, en gaan met die banaan... (let op val beveiliging als je het dak op gaat)

En misschien hier eens doorlezen:
home assistant - Tigo local

[ Voor 28% gewijzigd door hfolkers op 24-09-2026 09:14 ]

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:52
Als je de Tigos op het dak verwijderd: eerst lange kabels (naar vorig/volgend paneel) losmaken, daarna de korte kabels naar huidig paneel losmaken

Panasonic Aquarea M12 - 7200 Wp - SMA Tripower 5.0 SE - BYD HVB 14.8 kWh

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
Ik begrijp even het probleem niet.

Wat je met HA Lijkt te willen moet je via de GoodWe doen, niet via de tigo's...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• willem9503
  • Nu online
Ronald schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:35:
Ik begrijp even het probleem niet.

Wat je met HA Lijkt te willen moet je via de GoodWe doen, niet via de tigo's...
Helemaal mee eens. Maar de Goodwe laat zich niet benaderen via netwerk en lijkt volledig gestuurd door Tigo. Dus kijk ik naar die factor. Als je een idee hebt waarom dat is hoor ik het graag, ben inmiddels al heel wat stappen door namelijk en loopt steeds vast op Tigo.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
De Tigo's kunnen de Goodwe niet sturen.
Het zijn vrij passieve dingen.

Je zal moeten uitzoeken waarom je niet met de GoodWe kan werken, want daar zit echt je oplossing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:50
Tigo's sturen niks, die regeren alleen op stroom en doen dan 'iets'. Die Goodwe, die moet je hebben. Dus voordat je een dag een dak op gaat zou ik eerst de Goodwe hacken.

Is die Goodwe met een kabel verbonden aan een modem? Steekt er ergens een dongel uit, zit er een antenne aan?

[ Voor 24% gewijzigd door No Hands op 24-09-2026 20:25 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• willem9503
  • Nu online
Zit alleen netwerkkabel aan die middels powerline connect naar meterkast en thuisnetwerk. Vooralsnog heb ik in de menu's alleen noog WIFI instellen gevonden en dat helpt me niet. Te ver van wifi home netwerk.

En dit....GoodWe Launches Smart Solution for Module-Level Monitoring, Rapid Shutdown, and Optimization-News
Speciale GW omvormer met integrated Tigo...

Het is deze, let even op onderste sticker..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1qjTe8XnTu950kAR6xHXMsHP3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAlWyVvbpFfYADs9mnDfEPqk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door willem9503 op 25-09-2026 17:40 ]

Pagina: 1