Vraag

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:45
Mijn vraag
Sinds kort woon ik in mijn nieuwbouwwoning. Ik had in dit huis een kamer voorzien als thuiskantoor, maar dat blijkt nu niet meer nodig. Een uitgelezen kans om de kamer in te richten als dedicated home cinema. Helaas nu pas, anders had ik de ruimte destijds groter laten maken.

Het gaat om een zolderkamer met hoge nok (+/- 4m tot puntje nok). Er zit een dakraam in aan 1 kant.

Mijn uitdaging zit er eigenlijk in, hoe oriënteer ik de kijkpositie? Zet ik de tv voor één van de schuine kanten en ga ik er tegenover zitten? Of zet ik de tv recht tegenover de deur? En hoe doe ik dat vervolgens met de geluids-setup? Ik wil (uiteindelijk) het liefst een 5.1.4 of 5.2.4 opstelling maken. Hoe denken jullie dit het beste te doen?

De ruimte is nu nog blanco qua indeling/wand- & plafondbekleding, dus kan nog aardig wat kanten op.

Voor de rest denk ik er aan om de wanden en schuine kanten te bekleden met vilt of akoestische wandpanelen in het zwart. De ramen worden met gordijnen verduisterd.

Relevante hardware die ik gebruik
- Denon X3700H AVR
- 2x Klipsch RF82 Fronts
- 1x Klipsch RC62 Center
- 2x Klipsch R-60M Surrounds/Rears
- TV & Elevation speakers moeten nog gekocht, maar ik dacht aan Klipsch R-40SA of Klipsch RP-500SA en die dan aan wanden bevestigen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kom veel verschillende ideeën en meningen tegen. Vooral ook qua plaatsing van de Elevation speakers.

Soms geven plaatjes wat duidelijkheid:

De ruimte (die zooi gaat weg uiteraard):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8MEPwZPGyA4nr_qjPI1EmwBBcA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xuSM3pdo5ilQhGgqodLUY9d.jpg?f=fotoalbum_medium

En dan de afmetingen. Het Velux-raam zit uiteindelijk wat lager dan op tekening stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCBhWv0bxdmdNIxHhNZpGzwxcdQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SilHku6im1Pg5N5mUhhihae7.png?f=fotoalbum_medium

Alle reacties

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:19
Misschien niet wat je wilt horen, maar ik zou de verschillende situaties gewoon uitproberen.

Als je de tv tegen de rechte wand zou plaatsen dan heb je maar 3 meter tot aan de deur, als daar dan nog een bank moet staan dan lijkt het me dat er weinig ruimte overblijft, gezien je ook nog ruimte nodig hebt om om de bank heen te lopen.

Als je de tv tegen de schuine wand aan de linkerkant zet dan heb je denk ik meer ruimte tot aan de bank. Je zou een mooi meubel kunnen (laten) maken die een rechte wand vormt tegen de schuine want, bij wijze een soort "cinewall".

Maar ik zou het gewoon uitproberen, met een paar kratjes als meubel ofzo, om de verschillende situaties te simuleren.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 20:58
Top idee, zo’n bioscoop kamer.

De TV zou ik aan de korte zijde zetten dus bij dat raam. Met surround is het fijn als je ook speakers achter je kunt zetten. Ik zou, net als bij mij, voor een 7.2.2 gaan. Ik heb alleen de hoogte speakers boven me gehangen. Zie hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khZJxaGCqyQvoc_Sm0mOuQZKtl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CMvR94yFfFDR2AbzhgS7XW7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 23-09-2026 20:58 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:23
Hou er ook rekening mee dat het op een zolderkamer behoorlijk warm kan worden, zeker met de nodige elektronische apparatuur er in. En dan wordt een blazende airco (wanneer je die plaatst om het koel te houden) al snel een storende (geluids)factor.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 20:58
Yaksa schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:51:
Hou er ook rekening mee dat het op een zolderkamer behoorlijk warm kan worden, zeker met de nodige elektronische apparatuur er in. En dan wordt een blazende airco (wanneer je die plaatst om het koel te houden) al snel een storende (geluids)factor.
Eens, en ook ventilatie kan belangrijk zijn. Ligt eraan hoe lang je daar met hoeveel mensen film wilt kijken of gamen.

• HTSTP
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 13:13
Leuk om je eigen HT te maken! Hier wat tips!
Omdat de deur aan deze kant zit, en de ruimte niet groot is zal je wel de boel wel moeten draaien. je moet namelijk ook nog zitten, dus er komt een bankstel of iets in? vaak 201cm? Deur draait naar binnen dus dat is winst! dan moet je nog ruimte om van de tv af te zitten?

Dus tv voor het grote raam zetten, zodat de zon niet op het scherm schijnt. dan heb je aan de zijkant ook genoeg ruimte voor je frontspeakers en voor een subwoofer. ik denk dat 2 subs al te veel is voor de ruimte. Daarnaast komt nog apparatuur bij, die je ergens kwijt moet. (op een kastje? grond?)

Verder zou ik kwa atmos dan de r40sa halen, deze heb ik zelf ook, en voor atmos hoeven er echt geen dure speakers te hangen. dus bespaar jezelf daarop. denk dat akoestiek in jouw geval veel belangrijker is. daarnaast is de vraag of de ruimte groot genoeg is om er 4 op te hangen, vanwege het schuine dak. maar ook of dat wel goed gaat klinken.

Wij weten niet wat je precies gaat kijken en wil doen? gamen ook? of enkel tv? netflix? of kijk je ook 1080p content? meet in ieder geval goed op hoe groot je tv kan zijn in dit geval, groter als 77 inch kun je denk ik zeker niet gaan. maar wellicht 65 is ook een optie. Teken anders met schilderstape eens af hoe het staat en hoeveel ruimte je overhoud als er een bankstel instaat met een tv meubel, ect.

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:45
Het idee is om hem puur te gebruiken voor 4K Films vanaf 4K Blu-Ray. Op dit moment woon ik alleen dus een lekkere stoel zou voldoende zijn, maar zou best een kleine 2-2,5 zits bank kunnen worden uiteindelijk ja.

Ik zat te denken aan een 55" of 65" tv. Idee was eigenlijk om eerst tweedehands een 55" op de kop te tikken om te proberen. Van daaruit eventueel upgraden naar een 65" of 75".

Zal de komende week eens aan de gang gaan met tape en de speakers al vast eens op de plek zetten om te kijken hoeveel zitruimte er tussen ontstaat/overblijft.
Pagina: 1