Hoi Allen,
Ik wil mijn huidige server een upgrade geven met nog hardware die ik heb liggen.
Ik zou alles willen draaien op een Intel NUC met 16-32gb ram en 1tb ssd.
Momenteel draai ik volgende setup:
- HP Prodesk met 16gb ram
- Tiny 10 (aangepaste versie windows 10), heb enkele jaren geleden verschillende OS'en getest en dit draaide het zuinigste idle.
- Hierop virtualbox met HomeAssistant en Xpenology (gebruik ik eigenlijk niet meer door opslaggebrek)
Daarnaast heb al 10j een basis Synology (ds215j), die ondertussen enkel nog opstart wanneer ik deze nodig heb, wat in de praktijk zeer weinig is. Het is ondertussen een veredelde externe harde schijf geworden. (2x4tb in Jbod met backup naar externe HDD's)
Nu ik mijn setup wil aanpassen is het dus ook tijd om te kijken hoe ik dit best anno 2026 opzet qua software.
Wat ik wil draaien:
Dank!
Ik wil mijn huidige server een upgrade geven met nog hardware die ik heb liggen.
Ik zou alles willen draaien op een Intel NUC met 16-32gb ram en 1tb ssd.
Momenteel draai ik volgende setup:
- HP Prodesk met 16gb ram
- Tiny 10 (aangepaste versie windows 10), heb enkele jaren geleden verschillende OS'en getest en dit draaide het zuinigste idle.
- Hierop virtualbox met HomeAssistant en Xpenology (gebruik ik eigenlijk niet meer door opslaggebrek)
Daarnaast heb al 10j een basis Synology (ds215j), die ondertussen enkel nog opstart wanneer ik deze nodig heb, wat in de praktijk zeer weinig is. Het is ondertussen een veredelde externe harde schijf geworden. (2x4tb in Jbod met backup naar externe HDD's)
Nu ik mijn setup wil aanpassen is het dus ook tijd om te kijken hoe ik dit best anno 2026 opzet qua software.
Wat ik wil draaien:
- HomeAssistant
- Nextcloud
- Immich
- Een desktop omgeving aangezien deze server aan mijn tv hangt, dit dient enkel voor via mijn VPN te kijken naar BBC iplayer en Channel 4.
- Als hier andere oplossingen voor zijn, shoot!
- Verder wil ik vooral eenvoudig nieuwe stoftware deployen en 'hassle-free", momenteel draait mij HomeAssistant niet 100% stabiel via virtualbox en wil W10 regelmatig eens herstarten voor verplichte updates.
- Proxmox met hierop HA, Immich, nextcloud en Debian of ander OS
- Linux met hierachter verschillende docker containers
- Opnieuw Tiny10 of 11 met virtualbox of docker containers - nog steeds probleem met de verplichte reboots
- ZimaOS - klinkt zéér eenvoudig OS om nieuwe dingen met 1 klik te installeren
- Umbrel OS - lijkt wat gelijkaardig aan Zima, ook vooral eenvoudig.
- Energiezuinig (Tiny10 kwam hier enkele jaren geleden beste uit met mijn setup)
- Eenvoudig / Hassle-free
Dank!
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG