Vraag

• JorH
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-09 22:32
Hoi allemaal!

Ik heb een offerte gekregen voor een Daikin multi-split systeem en twijfel vooral over de eerste combinatie. Ons vertrekpunt was om l/l warmtepompen te gaan gebruiken voor verwarming - maar afgelopen zomer heeft ook het voordeel van koelen doen zien ;-).

De vraag is eigenlijk heel simpel: gaat de eerste multi-split combinatie in de praktijk goed qua gebruik, of zit de 8 kW buitenunit bij gelijktijdig gebruik regelmatig tegen zijn max?

De ruimtes:
  • Woonkamer 60 m² 150 m³
  • Slaapkamer 1 21 m² 75 m³
  • Slaapkamer 2 21 m² 75 m³
  • Keuken 21 m² 55 m³
De slaapkamers zijn 1,5 verdieping hoog en hebben een forse nok, vandaar het flinke volume.
De keuken heeft enorme ramen op het zuiden - hier wordt het echt warm.
De voorgestelde configuratie is:

Buitenunit 1 – 8,0 kW
  • Woonkamer: Daikin Perfera vloermodel 5,0 kW
  • Slaapkamer 1: Daikin Perfera 3,5 kW
  • Keuken: Daikin Perfera 3,5 kW
Dus 12 kW aan binnenunits op een 8 kW buitenunit.

Buitenunit 2 – 5,0 kW
  • Slaapkamer C: Daikin Perfera 3,5 kW
  • Optie om later nog een werkkamer toe te voegen
De woonkamer en slaapkamers zullen met name 's avonds regelmatig tegelijk gebruikt worden. Het is dus goed mogelijk dat bijvoorbeeld de woonkamer en één of beide slaapkamers tegelijkertijd moeten koelen/verwarmen.

Mijn vraag: is deze configuratie in de praktijk goed, of zal die 8 kW buitenunit bij gelijktijdig gebruik regelmatig op z'n maximale capaciteit draaien waardoor de binnenunits vermogen tekortkomen en/of de buitenunit maximaal herrie maakt?

Ben vooral benieuwd naar ervaringen met vergelijkbare Daikin multi-split configuraties en/of mensen die de technische combinatietabellen goed kennen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:44
Ik heb een 10kW multisplit voor mijn woonkamer, mijn 2 slaapkamers en de zolder.
Ik gebruik ze eigenlijk nooit allemaal tegelijkertijd.
Je kan ze makkelijk aan en uit zetten, indien er werkelijk mensen aanwezig zijn in de ruimte.
Overdag is dat vooral de woonkamer.
Dan gaat de woonkamer uit en de slaapkamers aan.
Van de zomer, toen het bijna 40 graden was buiten, verbruikte mijn buitenunit 1,5kW aan stroom. Dat is nog niet eens de helft van zijn maximum capaciteit.

In de winter, voor verwarmen, dat doe ik maar heel zelden.
Als de buitentemperatuur onder 0 gaat, heeft de airco veel moeite om wat warmte te genereren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:00
Hier een multisplit van 7kw (3 binnen units).
Ze zijn bijna nooit alle 3 tegelijk aan maar als dat wel het geval is dan draaien ze bij mij praktisch nooit maximaal omdat ik ze bijna altijd in de eco modus heb staan.
Maar ook als de buiten unit maximaal vermogen moet leveren is dat geen enkel probleem ook al zou dat 24/7 de hele maand lang zijn. Het aan en uit schakelen van een airco levert meer slijtage op.
Vooral bij koude (onder 0) en vochtige buitentemperatuur kan de buiten unit tijdelijk in de "defrost" schieten waardoor verwarmen tijdelijk meer moeite en stroom kost.