Vraag

• jordytje92
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:09
Beste Tweakers,

Voor mijn build ben ik op zoek naar een ervaren Tweaker met microsoldeer-skills (en goed zicht/vergroting voor fijn SMD-werk) in de regio Rotterdam / Vlaardingen / Den Haag die mij kan helpen met een delicate trace repair op een bijzonder moederbord.
Het moederbord
Het betreft een Gigabyte Z590 AORUS Xtreme Waterforce.
  • Een zwaar, high-end E-ATX multi-layer moederbord voorzien van het iconische full-cover monoblock (koelt CPU, VRM, 10GbE LAN en chipset).
  • Een zeldzaam en gelimiteerd bord waar je uiterst voorzichtig mee moet omgaan; vervanging is praktisch onmogelijk en het PCB heeft flinke interne koperlagen die om goede hittebeheersing vragen.
De schade & wat er moet gebeuren
Tijdens het werken aan de waterkoeling/chipset is de kleine 4-pins haakse SMD-connector van de chipsetverlichting (PCH LED header / LED_PCH) van het bord losgekomen.
  1. De pads: Drie van de vier soldeereilandjes zijn nog volledig intact en schoon. De twee grote mechanische zij-ankers zijn los, maar bevatten geen sporen.
  2. De breuk: Het buitenste eilandje (pin 1) is helaas van de printplaat afgescheurd. De bijbehorende trace loopt direct naar een naastgelegen SMD-componentje (weerstand/condensator).
  3. De gewenste fix:
    • De connector mechanisch goed verankeren (bijv. drupje stevige epoxy / UV-curable mask op de printplaat).
    • De 3 intacte pinnen strak terugsolderen.
    • Een micro-jumperdraadje leggen van het SMD-componentje naar het losse pootje van de connector.
    • Het jumperdraadje afdekken/fixeren met een drupje UV-soldeermasker.
Hoe ik het aanlever & flexibiliteit
  • Het moederbord kan kaal worden aangeleverd (geen CPU, RAM, kabels of slangen in de weg; monoblock is netjes gedemonteerd rondom de connector).
  • De originele 4-pins connector wordt netjes los meegeleverd in een zakje.
  • Locatie & vervoer: Ik woon in de regio Rijnmond en ben in het bezit van eigen vervoer, dus ik kan het bord gemakkelijk bij jou thuis of op je werkbank afleveren en ophalen binnen de regio Rotterdam / Vlaardingen / Schiedam / Delft / Den Haag (of iets daarbuiten).
Vanzelfsprekend staat hier een passende vergoeding tegenover (vergoeding naar wens en overleg ).

Mocht je handig zijn met precisie-soldeerwerk en dit klusje willen oppakken, stuur me dan gerust een DM of reageer hieronder!

Alle reacties

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Post even een foto van dat stukje van het bord, en het gehele bord. Dat maakt een stuk meer duidelijk over de aard van het defect.

De reparatie die je voorstelt is in principe te doen, afhankelijk van welke componenten precies in de buurt zitten. Voor het terugsolderen (de meest kritische stap) ligt hete lucht het meest voor de hand. Ik doe dat veel en dat gaat op zich goed, maar als je een PCB hebt met veel thermische massa (dik, veel koper, evt. zware componenten direct om de te solderen plek), kan het soms wat moeizaam gaan. Eén van de voornaamste issues waar je tegenaan loopt met connectors is dat, zeker als de soldeertijd wat langer is, een deel van de behuizing van de connector iets vervormt of smelt door oververhitting.

Even op basis van wat ik tot dusver lees, zou ik geen grote problemen verwachten, maar zou ik me er wel op instellen dat de reparatie niet geheel onzichtbaar uitpakt. Je tekst lezend ben je behoorlijk gehecht aan dit moederbord en heb je er een hoge dunk van; da's prima, maar als ik de reparateur was, zou ik persoonlijk toch wat terugschrikken voor de verwachting die hier mogelijk leeft.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Helaas, maar ik moet je dan toch doorverwijzen naar Vraag en aanbod (categorie: Elektronica & tweaking ) omdat het forum niet de aangewezen plek is voor dienstverlening en verzoekjes.
(Als ik het zo lees, ben je wellicht sneller/voordeliger uit door de RGB leds op een andere aansluiting te zetten, evt via een externe controller.)

[ Voor 23% gewijzigd door _ferry_ op 23-09-2026 09:08 ]

Dit topic is gesloten.