Mag ik ter verificatie uw geboortedatum, postcode, huisnr.?

Pagina: 1
Acties:
  • 906 views

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:45
Ik word eigenlijk elke week of maand of zo wel gebeld door mensen die zeggen voor Nederlandse bedrijven te werken. Ze vragen dan of ik de persoon met mijn naam ben en als ik dat bevestig vragen ze of ze ter verificatie allerlei persoonsgegevens mogen hebben.

Geven jullie dit soort informatie gewoon zonder dat jullie verifiëren wie er belt?

Bijvoorbeeld een provider of bank belt ook niet met zo’n fancy naam in beeld, maar met een gewoon nummer. Tja, ik geef die informatie niet uit, want ik heb geen zin om eerst te moeten verifiëren wie zij zijn.

Waarom is dit de meest gangbare oplossing voor NL bedrijven? Waarom kan een provider niet gewoon een tweedelige code in een klantenportaal zetten en dan zelf het eerste deel oplezen en dan indien correct de klant vragen het tweede deel op te lezen, om maar eens iets eenvoudigs te noemen. Alle banken en providers hebben ook apps, daar passen dit soort vragen m.i. ook veel beter in dan via een vaag telefoontje ergens ‘s avonds.

De meiden bij ASN Bank worden zelfs gewoon boos op je als je je persoonsgegevens niet met wildvreemden die je ongevraagd bellen deelt: “Dan moet je gewoon ons nummer googelen😡”. Nee, bewijs jij eerst maar dat je dit nummer niet spooft, kleine meid.

Banken melden ook graag dat ze niet om je inloggegevens zullen vragen. Alleen wel weer genoeg voor identiteitsfraude. Noem me maar paranoïde, maar vreemd is het sowieso.

Ik ben erg benieuwd naar hoe tweakers hier tegenaan kijken en of men hier doorgaans van alles deelt met wildvreemden die er om bellen. En of er een goede reden is dat het vrijwel zo onveilig mogelijk moet.

[ Voor 5% gewijzigd door Ample Energy op 22-09-2026 20:20 ]

All your base are belong to us

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je hebt door dat dit allemaal phishers zijn toch? .. toch ??

Edit: als ik tegenwoordig gebeld wordt door een onbekend nummer neem ik op met enkel een "Hallo?" dan merk ik eigenlijk altijd wel binnen 0,5 seconden of het een legitiem belletje is of niet. En ja, mijn nummer staat ook wel in 20 datalekken als het niet meer is.

[ Voor 68% gewijzigd door True op 22-09-2026 20:25 ]

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dus jij wordt ongevraagd gebeld, en ze vragen je of je wat gegevens over jezelf wilt geven ter verificatie? Ja, nee, klinkt echt heel erg betrouwbaar.
Ik ben erg benieuwd naar hoe tweakers hier tegenaan kijken en of men hier doorgaans van alles deelt met wildvreemden die er om bellen.
:D Wat denk je zelf?
De meiden bij ASN Bank worden zelfs gewoon boos op je als je je persoonsgegevens niet met wildvreemden die je ongevraagd bellen deelt: “Dan moet je gewoon ons nummer googelen😡”.
Natuurlijk worden die boos, die bellen je niet om tegengas te krijgen. Dat je het gesprek al zo ver laat komen joh 8)7

[ Voor 78% gewijzigd door naitsoezn op 22-09-2026 20:27 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:30
Waarvoor wordt jij dan regelmatig gebeld?

Als ik een telefoontje verwacht of kan plaatsen waar men voor belt dan werk ik wel mee. Maar eerlijk gezegd kom ik de volgorde die jij beschrijft niet zo vaak tegen.

• Ample Energy
True schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:20:
Je hebt door dat dit allemaal phishers zijn toch? .. toch ??
1 keer heb ik wel een half uur analyse gedaan en kunnen bevestigen dat de persoon daadwerkelijk voor Vodafone werkte. Die heb ik uiteindelijk geen informatie gegeven terwijl die wel mijn abonnement kon upgraden.

Dus zeker niet allemaal phishers.

Na het ophangen bij “ASN” kreeg ik ook een e-mail gericht aan mijn unieke e-mailadres dat alleen voor ASN is gebruikt om het contact te beoordelen. En op hun website staat dat ze je kunnen bellen voor de ID check.

Dus kan zeker, maar hier verder nooit iemand gebeld door een Vodafone bijvoorbeeld dus dan?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ample Energy schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:29:
Dus kan zeker, maar hier verder nooit iemand gebeld door een Vodafone bijvoorbeeld dus dan?
Die bedrijven die mij (als klant) proactief benaderen vragen me geen persoonlijke details ter verificatie.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00

pistole

Frutter

naitsoezn schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:33:
[...]

Die bedrijven die mij (als klant) proactief benaderen vragen me geen persoonlijke details ter verificatie.
Precies dat. Als jij het bedrijf belt dan is het logisch dat ze vragen om jezelf te legitimeren, met bij voorbeeld klantnummer en postcode/huisnummer. Als zij jóu bellen, dan mag jij andersom van hun verwachten dat ze zich legitimeren. Kunnen ze dat niet? Jammer dan.

Het wordt natuurlijk anders als je zelf iets hebt geïnitieerd, door bij voorbeeld online een contactformulier in te vullen. Dan kunnen ze wellicht vragen om legitimatie. Maar die context moeten zij dan geven, en jij moet dat zelf ook nog weten dat je "iets" hebt ingevuld of aangevraagd.

Ik word regelmatig (2x per jaar) gebeld vanaf een willekeurig 06-nummer en een vriendelijke man probeert dan iets van Vodafone (of Ziggo, whatever) te verkopen. Geen interesse - en door.

Ik frut, dus ik epibreer

• Ample Energy
Tuurlijk is het geen 06-nummer en is het gewoon het nummer dat op de publieke websites staat.

Maar ik denk niet dat we hier verder mee gaan komen. Zal bedrijven als Vodafone en ASN Bank om een reactie vragen. Als dit daadwerkelijk normale praktijken zijn is het misschien een leuk artikel voor de Tweakers FP. Als bedrijven als providers zelf inderdaad nooit klanten telefonisch benaderen zijn het gewoon geraffineerde scams.

Blijkbaar hebben we te weinig informatie voor een echte discussie, sorry. Evengoed bedankt voor jullie tijd.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000

pistole

Frutter

Ik begrijp niet zo goed wat je wilde bereiken met dit topic. Direct antwoord: ik zou die informatie nooit zomaar geven. Maar het ligt grotendeels aan de context van het gesprek, zoals anderen ook al schreven. Een telefoonnummer zegt niet zoveel - dat is makkelijk te spoofen. Er komt dus veel meer kijken, zoals 'gevoel', en nu ik dat zo opschrijf besef ik dat goede scammers dat gevoel vaak goed weten te bespelen.

Ik frut, dus ik epibreer

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ample Energy schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:42:
Tuurlijk is het geen 06-nummer en is het gewoon het nummer dat op de publieke websites staat.

Maar ik denk niet dat we hier verder mee gaan komen. Zal bedrijven als Vodafone en ASN Bank om een reactie vragen. Als dit daadwerkelijk normale praktijken zijn is het misschien een leuk artikel voor de Tweakers FP. Als bedrijven als providers zelf inderdaad nooit klanten telefonisch benaderen zijn het gewoon geraffineerde scams.

Blijkbaar hebben we te weinig informatie voor een echte discussie, sorry. Evengoed bedankt voor jullie tijd.
Nee sorry, ik wil het beestje even bij de naam noemen.
Jij hebt niet door dat het allemaal scams zijn.

Outbound bellende klantencenters vragen vrijwel nooit om persoonsgegevens ter verificatie. Het spoofen van een nummer in NL is een fluitje van een cent. Iedereen kan elk nummer spoofen en ja dan lijkt het inderdaad alsof het een nummer is van Vodafone of van de ASN Bank zoals het ook bij hen op de website staat.

En laat ik daarin ook heel duidelijk zijn, het is niet erg dat je het niet door hebt, maar je phishing-weerbaarheidstraining begint vandaag. Lees je hier over in, bij je bank, maar ook bij bijv. deze instanties:

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik meen dat je in de Rabobank app kunt zien of je door de bank gebeld wordt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Ample Energy
True schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:52:
[...]

Outbound bellende klantencenters vragen vrijwel nooit om persoonsgegevens ter verificatie. Het spoofen van een nummer in NL is een fluitje van een cent. Iedereen kan elk nummer spoofen en ja dan lijkt het inderdaad alsof het een nummer is van Vodafone of van de ASN Bank zoals het ook bij hen op de website staat.

En laat ik daarin ook heel duidelijk zijn, het is niet erg dat je het niet door hebt, maar je phishing-weerbaarheidstraining begint vandaag. Lees je hier over in, bij je bank, maar ook bij bijv. deze instanties:
Je weet niet tegen wie je praat, dus laat dit soort onzin maar achterwege. Ik zeg toch dat ik niks deel en vraag toch compleet normale vragen?

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ample Energy schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:29:
[...]

Na het ophangen bij “ASN” kreeg ik ook een e-mail gericht aan mijn unieke e-mailadres dat alleen voor ASN is gebruikt om het contact te beoordelen. En op hun website staat dat ze je kunnen bellen voor de ID check.
"Als we je hebben gevraagd om de ID-check te doen en je hebt daar niet binnen 5 weken op gereageerd, dan kan het zijn dat we je bellen. Je ziet ons telefoonnummer (070 - 35 69 335)"

"Je ontvangt de oproep en herinneringen voor de ID-check via brief, e-mail en/of een bericht in je app of online bankieromgeving. Soms sturen we nog een extra ansichtkaart om je op de ID-check te wijzen."

Kon me al niet voorstellen dat ze je uit het niets bellen.

[ Voor 15% gewijzigd door LoneRanger op 22-09-2026 21:01 ]

Only fools are enslaved by time and space.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:02

P_Tingen

omdat het KAN

Joris748 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:57:
Ik meen dat je in de Rabobank app kunt zien of je door de bank gebeld wordt.
Klopt. Ook de ING app heeft dat. Als je door hen gebeld wordt, kun je de app openen en die zegt dan al vrij prominent dat ze jou inderdaad aan het bellen zijn

Of niet, maar dan heb je waarschijnlijk een scanner 😀

... en gaat over tot de orde van de dag

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
True schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:52:
[...]

Je post is m.i. net iets te stellig gezien het feit dat dit soort calls weldegelijk gebeurt. Ik heb een tijdje geleden een scammer van 'mijn bank' verteld dat ik het niet zag zitten om gegevens ter verificatie te delen terwijl zij mij bellen. Toen ik vervolgens terugbelde via het nummer op de website bleek het wél legitiem te zijn :+ De medewerker was het er gelukkig mee eens dat dit erg scammy/phishy overkomt, maar dat laat onverlet dat het dus wel daadwerkelijk voor kan komen.

Dus nee, het zijn helaas niet allemaal scams. En ja, dat maakt het lastiger om scams er tussenuit te vissen :(

Ticking away, the moments that make up a dull day

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik ben een keer gebeld door een bedrijf/slachtofferhulp die eerst mijn identiteit wou vast stellen voordat ze konden zeggen wie ze waren.
En ik wou eerst weten wie ze waren voordat ik bevestig wie ik was.

Dat was wel een rondje om een rondje.
Lang verhaal kort. Niemand kreeg zijn zin, en hebben besloten dat verdere communicatie niet nodig was.

Daarnaast 1 keer gebeld door de bank, dat mijn creditcard misbruikt was in Azië.. maar ze vroegen geen info. Ze vroegen mij langs het kantoor te komen in mijn woonplaats

Maar dat is maar 1 keer in 40 jaar... Zou niet weten wat je moet doen om elke week gebeld te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 22-09-2026 21:18 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ample Energy schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:57:
[...]

Je weet niet tegen wie je praat, dus laat dit soort onzin maar achterwege. Ik zeg toch dat ik niks deel en vraag toch compleet normale vragen?
Uhm.
Ample Energy schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:19:
[..]
Ze vragen dan of ik de persoon met mijn naam ben en als ik dat bevestig [..]
Door op te nemen bevestig je dat het een werkend nummer is, door je naam te noemen/valideren bevestig je dat hun gegevens qua naam en telefoonnummer kloppen. Door niet te zeggen dat je niet bij de ASN Bank zit bevestig je dat je daar dus wel zit.

Maar nee, je vragen in dit topic geven mij vrij duidelijk aan dat je niet voldoende goed door hebt dat dit vrijwel altijd phishing pogingen zijn en zoals ik al aangaf is dat niet erg, maar wel een leerpunt.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:56

franssie

Save the albatross

Ik zou dat nooit doen, die info delen die ze toch al uit een datalek hebben, of juist een foutief antwoord geven - dat is misschien ook wel leuk.
Ik maar één bank die mij soms belt, omdat ik daar nog een accountmanager hebt, en dat gaat alleen over het maken van een afspraak op kantoor, of het snel bevestigen van een keuze die we eerder besproken hadden.
Waarom zou een bank je anders bellen? Alles gaat via de app tegenwoordig.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
Ample Energy schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:19:
Ik word eigenlijk elke week of maand of zo wel gebeld door mensen die zeggen voor Nederlandse bedrijven te werken.
Dat is al opvallend vind ik. Persoonlijk word ik nooit gebeld door 'Nederlandse bedrijven'. Niet eens als spam / phishing, maar ook niet legitiem. Waarom zou een bank mij uberhaupt bellen? Eigenlijk kan ik me niet herinneren dat er een Nederlandse partij mij zomaar belde de afgelopen tijd.

Ik zou ieder telefoontje dus beschouwen als spam / ongewenst / phishing en ook zeker geen gegevens delen. Zij bellen.. zoek het zelf maar uit dan. Tenzij je natuurlijk zelf iets van ze wilt en er een reden is dat ze bellen. Liander belde me drie keer, maar niet zomaar. Dan is dat prima natuurlijk.

• Ample Energy
True schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:17:
[...]

Uhm.

[...]

Door op te nemen bevestig je dat het een werkend nummer is, door je naam te noemen/valideren bevestig je dat hun gegevens qua naam en telefoonnummer kloppen. Door niet te zeggen dat je niet bij de ASN Bank zit bevestig je dat je daar dus wel zit.

Maar nee, je vragen in dit topic geven mij vrij duidelijk aan dat je niet voldoende goed door hebt dat dit vrijwel altijd phishing pogingen zijn en zoals ik al aangaf is dat niet erg, maar wel een leerpunt.
Lol als je niet eens je fucking naam mag geven kan je ook geen bedrijf runnen. Mensen bellen mij elke dag omdat ze mij willen hebben en geen random gozer als jij.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Banken als Rabobank en ING hebben een check je gesprek functie.
Als er een agent aan de deur staat is het verifieerbaar via 112.

Overige abonnementendiensten regel ik online. Of ik bel zelf wel.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Modbreak:Dit is verre van een constructieve discussie. Op de man spelen is totaal onnodig. Ik zet voor nu het topic even op slot. Als TS terugkoppeling heeft van ASN of Vodafone dan mag op verzoek het topic weer open

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.