Vraag

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Beste tweakers,

Wij zijn hier maar eens in de overweging gegaan voor airco's. 2 ruimtes hebben helemaal geen verwarming (zolder en slaapkamer beneden) en zo doende ook maar meteen de woonkamer meegepakt voor koeling.

Nu is het uiteindelijk de volgende split-unit setup geworden:

1x MHI SRK35ZS-WF met een afstand tot buitenunit van 5 meter. Is op de zolder met tussenwand en daarna muur naar buiten

1x MHI SRK35ZS-WF met een afstand van 7,5 meter naar buitenunit. Is een slaapkamer beneden die direct naar buitengaat en dan via het platte dak naar de unit

1x MHI SRK50ZS-WF met een afstand van 5 meter tot buitenunit. Is een unit voor in de woonkamer die direct naar buiten gaat en bijna direct met de leiding op het platte dak terrecht komt

Als buitenunit een SCM100ZS-W die op een goed bereikbaar plat dak geplaatst wordt.

Qua elektra moet er een aparte groep worden gemaakt (ruimte zat in de meterkast daarvoor), en dus ook een kabel worden getrokken naar de buitenunit. Dit kan via twee ruimtes met een luxalon plafond getrokken worden naar de garage en vanuit daar naar buiten.

Nu heb ik dus 2 offertes. Eentje is all-in voor 11.000 euro.

De tweede is 9000 euro, maar daar zit dus alleen de eerste 3 meter leiding per binnenunit bij en de aparte groep plus elektra kabel komt er dan ook nog bij. Dus dat zal snel richting de 10k gaan

Zijn dit de prijzen gewoon zo hoog tegenwoordig, of wat is een marktconform prijs op dit moment?

Alle reacties

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Denk dat je vermogens te hoog gekozen hebt, op het eerste zicht.
En wat je noemt is nogal wat manuren, door een ruimte over daken, plafonds loshalen.
Je kan het in november-december nogeens proberen de “airco”bedrijven kunnen het dan beter gebruiken en men wil wat zakken met marge vaak.

Adviseur FixClima

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Flink wat geld, en een (iets) kleinere unit op de slaapkamer zal ook niet veel verschil maken.

Kun je niet zelf een electra kabel leggen ?
Al is het maar van/naar de meterkast naar de plek voor de werkschakelaar. Aansluiten kunnen zij wel doen, maar kan je wel een hoop geld schelen (want minder uren).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat een vermogen, woon je in een kasteel ?
Dit lijkt mij op het eerste gezicht veel te zwaar, daarnaast denk ik niet dat je heel blij gaat worden van het regelgedrag, met zo grote buitenunit als je slecht een unit inschakelt.

Ik zou hier nog eens goede second opinion laten doen, zeker met zo'n uitgave.

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Mooraalkikker
  • Nu online
revolution-nl schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:31:
Wat een vermogen, woon je in een kasteel ?
Dit lijkt mij op het eerste gezicht veel te zwaar, daarnaast denk ik niet dat je heel blij gaat worden van het regelgedrag, met zo grote buitenunit als je slecht een unit inschakelt.

Ik zou hier nog eens goede second opinion laten doen, zeker met zo'n uitgave.
Ik woon niet in een kasteel hoor😀. De 5kv unit zal eigenlijk de hele beneden verdieping moeten gaan koelen van ongeveer 65m2. Dit is de woonkamer (daar gaat die hangen), eetruimte en de keuken.

Degene op zolder van 3,5kv zal een ruimte van 20m2 moeten gaan verwarmen in de winter. De ruimte heeft een puntdak met een hoogte van 5 meter.

De 3,5 kv benedrn zal een slaapkamer van ongeveer 15m2 moeten verwarmen in de winter. Dit is een gesplitste garage waar je in de winter nu wel merkt dat het niet een hele goeie geïsoleerde ruimte is.

Maar deze zou misschien een 2,5 kunnen worden, maar of dat nu zoveel verschil in de prijs gaat maken?

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mooraalkikker schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:37:
[...]

Ik woon niet in een kasteel hoor😀. De 5kv unit zal eigenlijk de hele beneden verdieping moeten gaan koelen van ongeveer 65m2. Dit is de woonkamer (daar gaat die hangen), eetruimte en de keuken.

Degene op zolder van 3,5kv zal een ruimte van 20m2 moeten gaan verwarmen in de winter. De ruimte heeft een puntdak met een hoogte van 5 meter.

De 3,5 kv benedrn zal een slaapkamer van ongeveer 15m2 moeten verwarmen in de winter. Dit is een gesplitste garage waar je in de winter nu wel merkt dat het niet een hele goeie geïsoleerde ruimte is.

Maar deze zou misschien een 2,5 kunnen worden, maar of dat nu zoveel verschil in de prijs gaat maken?
Wat is je isolatiewaarde en hoe wil je de units gaan gebruiken. Ik zou er bijvoorbeeld voor kiezen om de woonkamer op een aparte single te zetten, en de slaapkamers te combineren op een (veel kleinere) multi.

Dit omdat de woonkamer vaak primair verwarmt, en het op de slaapkamers andersom is.
Hierdoor krijg je beter regelgedrag.

Ter referentie mijn BGG van 65m2 is mijn primaire verwarming (ik heb niets anders) en daar moet een 3.5kW het alleen doen, op de Zolder hangt een 3.5kW en die koelt in de zomer de verdieping daaronder ook mee.

Volgens een adviseur had ik echt een 7kW nodig in de woonkamer, de ander zei dat ik niet kleiner als een 5kW moest gaan, ik was eigenwijs, en dat ging ook bij -10 prima met de 3.5

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 22-09-2026 21:41 ]

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:40
Die SCM100 is zwaar overkill. Dat moet je niet willen.

Binnenunits mogen ook best wat lichter. Een 2.0 in de slaapkamer haalt max 4,3 kW verwarmen geloof ik. Het is maar een naam.

Een 50 in de woonkamer dan praat je over een flinke ruimte, of slechte isolatie.

Dus toch even kritisch kijken naar de vermogens. En welke vraag stel je? Als een installateur "hoofdverwarming" hoort gaat er meestal opeens een tandje bij qua vermogen. Wat niet altijd nodig is.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gieliovd520 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:40:
Die SCM100 is zwaar overkill. Dat moet je niet willen.

Binnenunits mogen ook best wat lichter. Een 2.0 in de slaapkamer haalt max 4,3 kW verwarmen geloof ik. Het is maar een naam.

Een 50 in de woonkamer dan praat je over een flinke ruimte, of slechte isolatie.

Dus toch even kritisch kijken naar de vermogens. En welke vraag stel je? Als een installateur "hoofdverwarming" hoort gaat er meestal opeens een tandje bij qua vermogen. Wat niet altijd nodig is.
Ja dat dus.
Met een single 5kw (of misschien zelfs 3.5kW) en een multi SCM45 met 2x 2kw kom je bij lange na niet op 11k uit. Die extra groep is dan ook niet nodig.

Terug naar de tekentafel :9

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 22-09-2026 21:48 ]

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:05

3DDude

I void warranty's

Mooraalkikker schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:37:
[...]

Je offerte is anders royaal met hele dikke units; daar is de prijs dan ook naar.
Oftewel naar beneden bijstellen of schrappen.
Mijn buurman heeft ook een 5KV maar die hangt in het trapgat, voor zijn hele huis te koelen... (zo'n ~150m2 woonoppervlak).

Be nice, You Assholes :)

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:00
10kW lijkt mij ook vrij fors. Hier hangen 4 units aan 7kW. Ik heb gekozen voor LG. Ik vond dat met 7000 euro al vrij prijzig. Maar bij MHI zou dat 9000+ euro worden. We hadden dan wel 4 binnenunits voor die prijs.

Meterkast moest volledig vervangen worden en dat stond al op ons lijstje. Dit hebben we zelf gedaan, inclusief de kabel aanleggen naar de buitenmuur. Toen was ik voor 650 euro klaar (mijn vader had ook nog wat goed spul liggen). Alles bij elkaar rond 8000 euro. Ik vond het nog steeds veel, maar had in twee kamers ook geen verwarming. Dat is nu opgelost.

• Mooraalkikker
  • Nu online
Als ik zo beetje de reacties lees is het wellicht verstandiger om het volgende te doen:

Woongedeelte van ongeveer 65m2 laten koelen met een 3,5kv

Slaapkamer beneden koelen/verwarmen met 2,5

Zolder koelen/verwarmen met 2,5

Hebben nog een kleine overloop en dan beneden de zolder onder aan de trap nog een kleine ruimte als kantoor. Zou een 3,5 dan net niet dat extra's geven dat het daar ook wat aangenamer wordt?

Want als ik een beetje de rekensommetjes gebruik van het internet, dan kom ik wel vaak uit op bijvoorbeeld een 5kv in de woonkamer, maar dat is dus wel een overkill?

[ Voor 3% gewijzigd door Mooraalkikker op 22-09-2026 21:58 ]

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mooraalkikker schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:57:

Want als ik een beetje de rekensommetjes gebruik van het internet, dan kom ik wel vaak uit op bijvoorbeeld een 5kv in de woonkamer, maar dat is dus wel een overkill?
Dat ligt aan je isolatie waarde, voor onze hoekwoning uit 2019 is die 3.5kW voor de BGG van 65m2 echt prima bemeten als primaire verwarming

Het hangt er vanaf wat je isolatiewaarde is en wat je er mee wilt doen. Wil je primair verwarmen , of heb je ook nog een verwarming achter de hand als backup

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Er is eigenlijk te weinig informatie voor een goed advies. Wat voor isolatiewaarden hebben dak, muren, vloer beneden? Wat is het bouwjaar, voor een grove indicatie? Zijn er sindsdien nog relevante isolerende maatregelen genomen? Is het huis vrijstaand, rijtje, ..?

Voor een doorsnee 100-150 m2 woning vanaf jaren '90 is 10 kW voor koeling in elk geval dikke overkill, ben ik met iedereen hierboven eens. Voor verwarmen, kleine ruimtes (tot 15 m2) zijn na een paar uurtjes op 2 kW ook gewoon warm, en een 1,5 kW MHI binnenunit haalt bij verwarmen 2 kW. Dus tja.

De woonkamer van 65 m2 is wel fors en afhankelijk van de indeling kan 1 unit dan al tricky zijn, maar meer dan 3,5 klinkt voor die ruimte inderdaad niet vreemd, voor die ruimte 5 bij gemiddelde jaren '90 isolatiepeil zou me niet heel vreemd klinken. Maar zoals iemand net hier vlak boven post, bij isolatie vanaf 2010 is dat alweer overdreven.

• Mooraalkikker
  • Nu online
revolution-nl schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:02:
[...]

Dat ligt aan je isolatie waarde, voor onze hoekwoning uit 2019 is die 3.5kW voor de BGG van 65m2 echt prima bemeten als primaire verwarming

Het hangt er vanaf wat je isolatiewaarde is en wat je er mee wilt doen. Wil je primair verwarmen , of heb je ook nog een verwarming achter de hand als backup
Het is een twee onder 1 kap woning met energielabel A uit 1974 met hybride warmtepomp

Wel is de begaande grond een mix van vloerverwarming en laagtempratuur radiatoren. Dus er is hier sowieso een back-up qua verwarming en zal de airco dus voornamelijk gaan dienen als verkoeling in de zomer. Deze mix zorgt er nu wel voor dat de keuken en eetkamer lekker warm zijn door de vloerverwarming en de woonkamer merkbaar kouder blijft. Daarom is het idee om deze arico ook mee te laten verwarmen om het in de woonkamer aangenamer te krijgen. De airco komt helemaal rechts in de woonkamer te hangen, dus zal niet direct gericht zijn op de rest van de begaande grond, omdat dit als het ware in een naar rechts 90 graden gedraaide L loopt. Met de airco geplaatst op de punt van de lange zijde van de L en de opening naar de rest van de ruimte aan de korte zijde van de L

Loop je de keuken uit, dan kom je in een gang naar de slaapkamer beneden (15m2). Dit is een gesplitste garage waar een slaapkamer is ingemaakt, zonder enige vorm van verwarming en waar de pvc vloer direct op het beton ligt. Hier wordt het in de winter nu rond de 6 a 8 graden op een goeie koude dag. Hier zal de airco dus vooral als verwarming gaan dienen en eventueel in de zomer bijspringen om het woongedeelte mee te koelen door de deur open te laten van de slaapkamer.

De zolder heeft ook geen verwarming. Is 20m2 groot met een puntdak ongeveer 5 meter hoog. Deze heeft nog een afgesloten overloop en dus beneden de trap nog een klein kantoortje. Dus zou eventueel mooi zijn als deze airco ook deze ruimte aangenamer kan maken. Wel staat de airco als het waren met de rug naar de uitgang van de zolderkamer, dus vraag mij af of de koude lucht überhaupt effectief de weg naar buiten (en dus beneden) gaat vinden.

Ow ja, eigenlijk alle ramen beschikken op de 1e verdieping en zolder wel over een rolluik (behalve het raam op de overloop). Daar staat de zon voornamelijk van de ochtend tot een uurtje of 2 op in de zomer.

De woonkamer heeft een raampartij van 3 meter met een screener, hier staat de zon eind van de dag op en de schuifpui in de eetkamer van 3 meter beschikt over een zonnescherm, dus daar kan je de zon ook wel weghouden de hele dag8

• Mooraalkikker
  • Nu online
Wilke schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:04:
Er is eigenlijk te weinig informatie voor een goed advies. Wat voor isolatiewaarden hebben dak, muren, vloer beneden? Wat is het bouwjaar, voor een grove indicatie? Zijn er sindsdien nog relevante isolerende maatregelen genomen? Is het huis vrijstaand, rijtje, ..?

Voor een doorsnee 100-150 m2 woning vanaf jaren '90 is 10 kW voor koeling in elk geval dikke overkill, ben ik met iedereen hierboven eens. Voor verwarmen, kleine ruimtes (tot 15 m2) zijn na een paar uurtjes op 2 kW ook gewoon warm, en een 1,5 kW MHI binnenunit haalt bij verwarmen 2 kW. Dus tja.

De woonkamer van 65 m2 is wel fors en afhankelijk van de indeling kan 1 unit dan al tricky zijn, maar meer dan 3,5 klinkt voor die ruimte inderdaad niet vreemd, voor die ruimte 5 bij gemiddelde jaren '90 isolatiepeil zou me niet heel vreemd klinken. Maar zoals iemand net hier vlak boven post, bij isolatie vanaf 2010 is dat alweer overdreven.
Heb het hieronder even opgesomd wat ik zoal weet.

• Mooraalkikker
  • Nu online
Mooraalkikker schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:20:
[...]

Heb het hieronder even opgesomd wat ik zoal weet.
En in het kader van 'een plaatje zegt meer dan 1000 woorden', even de twee plattegronden toegevoegd met groen gemarkeerd waar de aricos komen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NK5nSXpWxDmddSwSXUlKhr41Ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EypMlV4eTbCOQ4zbm95R1oDv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrKdldNxloj0-7ek8c-oDewHef4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLWI30crx4GbeUzgaWdkQfzs.jpg?f=fotoalbum_large

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Met 10kW kun je 2 woningen van jouw m2 verwarmen bij -7C.
Dan heb je er wat gevoel bij.

En bij een multisplit kun je het buitendeel veel lager in vermogen dan de binnendelen opgeteld. Dit ivm deellasten.
Dus je kunt gerust bijvoorbeeld een 3,5 + 3,5 op een 5kW buitendeel zetten, beter zelfs

Adviseur FixClima

Pagina: 1