Hoe kan ik het beste back-uppen?

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Giebels
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-01-2022
Ik moet er niet aan denken dat door een virus of een schijf-crash straks alles gewist is. Dus wil ik een goed back-up systeem. Nou heb ik wel een cd-brander, maar dat voldoet al een tijdje niet meer. Ik heb namelijk een schijf van 10 GB en een schijf van 28 GB en hoewel die laatste niet vol zit en niet per se alles geback-upped hoeft te worden, is het branden van cd's echt veel te vermoeiend.

Ik zit zelf te denken aan een extra harde schijf van een GB of 40. Maar die moet ik wel steeds disconnecten dan om te voorkomen dat ie ook gewist wordt o.i.d. Mijn pc staat nogal ingebouwd hier dus dan zou een front-schuif-systeem ofzo wel goed zijn.

Een DVD brander lijkt me alleen maar duur en langzaam eigenlijk.

Een ouderwets back-up tape systeem tja, gaat dat nog steeds serieel of hoe heet dat toch waardoor je alleen maar alles identiek terug kunt zetten?

Heeft iemand suggesties? Wat is de makkelijkste oplossing? het moet vooral uitnodigen om inderdaad regelmatig een backup te maken en een paar honderd gulden extra is dan niet belangrijk.

Ik hoef het beturingssysteem niet te restoren. Dat installeer ik wel opnieuw van CD. Vervolgens moet alle software die ik nu op schijf heb staan ook op die backup staan, zodat ik van die back-up zo hup alles achter elkaar kan installeren. En de data weer terugzetten natuurlijk.

Alvast bedankt.

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Je kunt CD RW's gebruiken (goedkoop maar veel tijd kwijt) of anders heb je een tape backup nodig. In dat geval is de OnStream drive misschien een aanrader, die is als verwisselbare hardeschijf te gebruiken.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 18:42

CORVETTE

---- American V8 ---

Ik makkelijkste vind ik een ghostje maken op een andere schijf. Duurt maar 20 min , doe je bijvoorbeeld zo'n 1 keer en als je ene schijf crashed kun je binnen 2 min weer aan de gang.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op zaterdag 22 september 2001 13:06 schreef Giebels het volgende:
Nou heb ik wel een cd-brander, maar dat voldoet al een tijdje niet meer.
Je wilt dus geen gebruik maken van cdr(w)'s. Tja dan blijft jouw id over.
Op zaterdag 22 september 2001 13:06 schreef Giebels het volgende:
Ik zit zelf te denken aan een extra harde schijf van een GB of 40.
Als je hem in een verwisselbare hdbracket plaats dan kan je em eruit trekken of simpel weg de spanningstoevoer onderbreken mbv een sleuteltje. Dan is ie ook disconnected en wordt ie dus niet door de bios herkend. Het is een oplossing maar wat ge je doen als jouw backup hd te klein wordt ???

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Giebels
Tyrian, met zo'n streaming tape kun je volgens mij alleen een copy van je hele schijf maken die je dan ook alleen maar zo terug kunt zetten. Dan zou ik elk weekend een soort incremental back-up kunnen doen die dan de verschillen erbij zet (erachter plakt geloof ik). Dat laatste is een voordeel boven harde schijf. Maar ik heb een multiboot systeem en dan moet echt alles worden meegenomen incl. bootrecords e.d., want als er maar iets fout gaat daar, kan ik niet booten en heb ik er nog niets aan.
Hoe duur is zo'n tapedriver eigenlijk van een Gigabytje of wat?

Corvette, jouw oplossing werkt niet, want dan moet ik op iedere schijf een image van de andere zetten wat a) niet past en b) niet werkt als een virus beide schijven in één keer wist. Of als ze worden opgeblazen door blikseminslag weet ik veel.

Chevy, zo'n verwisselbare hdbracket klinkt erg goed. Ik koop m dan gewoon ruim en als ik nog eens met grotere schijven ga werken dan moet ik gewoon steeds meer gaan selecteren wat ik wil back-uppen. Da's nie zo'n ramp want veel software kan ik met mn kabelverbinding ook zo weer downloaden natuurlijk.

Mijn vraag is dan: wat werkt prettiger, een tapedrive of zo'n racket en hoeveel past erop en hoe duur is dat? Begrijp me goed, natuurlijk kan ik dat allemaal uitzoeken, maar hier kan via brainstorm gewoon veeeel sneller met meerderen de beste oplossing worden gevonden. Als ik uiteindelijk de beste theoretische oplossing heb, zal ik wel gaan zoeken en vergelijken op internet en het uiteindelijke resultaat ook met anderen delen en anderen daarin adviseren.

Verwijderd

tapedrive is een goede , maar redelijk dure oplosing.
begin niet aan onstream, dat is echt troep.
eventueel , is een dds4 dat tape drive [ 20-40gb ] wel iets voor jouw die zijn redelijk geprijst , of een dlt drive, als je wat meer wilt uitgeven .

kijk eens in de pricewatch zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 22 september 2001 15:26 schreef scsi-freak het volgende:
tapedrive is een goede , maar redelijk dure oplosing.
begin niet aan onstream, dat is echt troep.
eventueel , is een dds4 dat tape drive [ 20-40gb ] wel iets voor jouw die zijn redelijk geprijst , of een dlt drive, als je wat meer wilt uitgeven .

kijk eens in de pricewatch zou ik zeggen
Een DDS4 is veels te duur voor thuisgebruik. Is een HP Colorado 20GB geen betere oplossing???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
als je ergens een server hebt staan kan je natuurlijk ook gewoon al je bestanden enzo daarnaartoe uploaden. zo doe ik dat tenminste elke week

ik ken ook iemand die ergens een oud adaptec SCSI controller-kaartje vandaan heeft gehaald, en een tapestreamer. die maakt dus elke dag een complete kopie van z'n HD op tape

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_niceguy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 14:14
hey deze vraag wou ik NET stellen in het forum...
beterrrr ik denk het er precies hetzelfde over als de topicstarter...
ik heb nu een doosje met cd's met al mijn software...
nu mijn mp3 nog :'( (6 gig) :(

ik dacht ook al aan een extra HD .. maar lijkt me niet zo super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 23 september 2001 01:31 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Een DDS4 is veels te duur voor thuisgebruik. Is een HP Colorado 20GB geen betere oplossing???
Een Colorado is geen oplossing. Ik noem dat liever schijnveiligheid. Een DDS4 is wel duur, maar ook zeer betrouwbaar, een Colorado is goedkoop maar ook absoluut onbetrouwbaar. Neem dan nog liever een Onstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud
  • Laatst online: 11-09 07:52
Let op: Dit is het basis-idee, pas het aan je eigen situatie aan

1) Schaf twee harde schijven aan, 1 snelle en 1 grote (bijvoorbeeld een IBM 7200 RPM 20 GB en een Maxtor 5400 RPM 80 GB). Stop de grote harde schijf in een removable bracket.

2) Deel de snelle harde schijf op in 2 delen, 1 primaire partitie voor OS/Programmaas (C:) en 1 logische partitie voor Opslag (D:). Van de grote harde schijf maak je 1 logische partitie (E:)

3) Installeer je besturingssysteem en alle programmaas op C en zet al je overige bestanden (My Documents, Adresboek, Desktop, Internet downloads, etc) op D

4) Maak nu een ghost-image van C op E. Dit is een eenmalige handeling en hoef je alleen weer te doen na grote veranderingen aan je systeem

5) Maak dagelijks een volledige backup van D in E:\"Datum". De ervaring leert dat als je hier eenmalig een batch-bestandje voor schrijft je het ook echt dagelijks zult gebruiken. Na het maken van deze backup verwijder je deze harde schijf weer uit je systeem

In geval van ernstige nood doe je het volgende:

a) Formatteer de C en D

b) Zet je OS/Programmaas uit de Ghost-image terug op C

c) Zet je Data terug uit de laatste (niet door een virus aangetaste) backup vanaf E

Totale kosten: Fl. 475 (HD) + 25,- (Removable Rack) = 500,-
Totale restore-tijd: 10 (OS/Programmaas) + 20 (Overige bestanden) = 30 minuten
Dagelijks benodigde tijd: 20 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giebels
Arnoud, dat klinkt behoorlijk goed. Ik heb de boel al bijna exact zo opgedeeld in partities. Misschien ga ik het zo doen, maar ik zie nog een nadeel:

Ik kan geen incremental back-up doen op die manier. Jij hebt het over 20 minuten kopiëren per dag, wat ik al veel vind. Bij mij zal dat nog veel langer duren dan 20 minuten met al die GBytes.
Als ik nu met een tapedrive dezelfde back-up kan doen eens in de maand ofzo en dan iedere dag ff een incremental erbij op, dan is dat toch veel efficiënter?

Nadeel van zo'n tape vind ik dan wel dat alles er sequentieel op staat en dat het duurder is? Is dat zo? Er moet toch een programma zijn dat alle veranderingen op schijf bijhoudt, zoals een anti-virus programma en dan aant eind van de dag de veranderingen opslaat als je de disc in de bracker schuift en het programma start? of eens in de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:41
Ik heb zelf een DDS-3 (12/24) streamer en dat is ideaal.
Streamer is duur in de aanschaf maar de tapes kosten vrijwel niets. (25,- p/st voor +- 18GB opslag)

Snelheid ligt rond de 2MB/s en je hoeft er niet bij te blijven zoals bij CD's schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giebels
Hoe duur is zo'n ding dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:41
Over de bracket-oplossing: volgens mij bestaat er ook wel software (de backupsoftware die standaard bij win2K zit volgens mij al) die wel incrementele backups maakt en die ook naar 1 bestand kan schrijven. Dan ben je er ook.

Zelf trouwens geen ervaring mee. Wel met harddisk in bracket, persoonlijk vind ik dat ideaal. Waar je trouwens wel goed op moet letten is dat je je extra schijf (of een backup daarvan) ook niet in de buurt van je PC moet bewaren ivm brand enzo, anders heb je er nog steeds niets aan, maar dit geldt natuurlijk voor alle backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op zondag 23 september 2001 13:19 schreef Giebels het volgende:
Ik kan geen incremental back-up doen op die manier. Jij hebt het over 20 minuten kopiëren per dag, wat ik al veel vind. Bij mij zal dat nog veel langer duren dan 20 minuten met al die GBytes.
Ghost is hardstikke snel 28 gyg doet ie zo, met low compression ben je met 15 min klaar. B.t.w. Wat wil je dan?
Een tapestreamer is veeeeeeeel langzamer.

Laat je pc gewoon ff backuppen als je gaat eten, ben je klaar met eten dan kun je geoon weer verderwerken en is je data inmiddels al veiliggesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 10:31

Copyman

Dode muis

Houd het goedkoop en gebruik Norton Ghost + een paar CD-R(w) schijffies. :)

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud
Giebels, sorry dat mijn antwoord zo lang duurde. Ik zag zaterdag dat Windows XP Prof Final eindelijk op MSDN viel te downloaden en ben daarmee gaan experimenteren (aanrader trouwens, ALS je 128 MB of meer hebt!).

Ik ben in mijn voorbeeld van jouw situatie uitgegaan. 20 GB is ongeveer 15 GB data maximaal. 15 GB met 10 MB/sec is 15000/10 = 1500 sec = 25 minuten.

Ik zou je willen aanraden om GEEN incrementele backups te maken (dit kan trouwens wel volgens de methode die CubicQ aanraad via Windows Backup). Als je dan een backup van donderdag wil terugzetten moet je eerst alle bestanden van maandag terugzetten, dan de veranderingen van dinsdag, dan de veranderingen van woensdag en tenslotte nog de veranderingen van donderdag.

Stel verder dat je een bestand op dinsdag hebt weggegooid. Dan staat het na het terugzetten van je backup gewoon weer op je harde schijf, omdat het er maandag nog stond. De situatie na het terugzetten van je backup is dus niet zoals hij hoort te zijn!

Een tapeoplossing is duurder, langzamer en onhandiger met terugzetten. Een tapeoplossing is wel interessant voor bedrijven die een 14 tapes-systeem hanteren (=2 weken), maar voor thuis valt dit systeem niet aan te raden als je geen enorme hoeveelheden (100 GB per dag, elke dag) wilt backuppen.

Een CD-RW oplossing is ook geen oplossing omdat je dan bij het maken van de backup aanwezig moet blijven. Dit is alleen interessant voor <650 MB per dag (lekker goedkoop). Dit geld natuurlijk voor alle backupoplossingen waarbij je van media moet wisselen

Veel succes, ik hou deze thread dagelijks in de gaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03 20:03

Ridder

Advanced Moo Device

Wanneer je Ghost gebruikt met hoge compressie , kan er zo'n 1250 MB op een 700 MB CDRW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud
Radar,

Dit hangt natuurlijk heel erg af van welke data je gaat backuppen. Ik zie Ghost voornamelijk als een tool om een programma-partitie mee te backuppen. Dit is namelijk data die niet dagelijks verandert (alhoewel, Tweakers?)

MP3 en JPG kunnen eigenlijk helemaal niet meer gecomprimeerd worden. Dit geldt natuurlijk ook voor installatie bestanden (Cab, MSI) en Downloads (Exe, Zip). Daarom heb ik ook voorgesteld om de OS/Programmaas-partitie met Ghost eenmalig te backuppen en de Data-partitie dagelijks (via Explorer, MS-Backup, Xcopy, of iets dergelijks).

Trouwens nog even een tip, zet de volgende twee regels in een batch-bestand voor een volledig automatische backup van je c-schijf met maximale compressie, in stukken van 650 MB:
ghost -clone,mode=pdump,src=1:1,dst=d:\os-progs.gho -auto -span -split=650 -z9 -sure
ghost -chkimg,d:\os-progs.gho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giebels
Dit gaat erg goed jongens. Ik ga voor die bracket van een GB of 40 minimaal. Ik heb W2K en ik zie inderdaad dat die gewoon differential en incremental backup's kan doen. Ook het maken van speciale batchfiles wordt beschreven. Eigenlijk ben ik er dan.
Ghost zou ik evt. alleen gebruiken voor de actieve partitie inderdaad. En voorlopig hoef ik met mn 40 GB schijf helemaal niet te compressen natuurlijk: nog sneller. Bovendien valt het meeste niet te compressen inderdaad en kan ik dat ook wel met Winzip doen.
Ik ga me maar eens oriënteren op zo'n bracket. Ik heb al wel 2 cd's en twee schijven dus ik hoop dat er nog iets bij kan. Veel moederborden steunen toch maar 4 dingen?
Pagina: 1