Vraag

• LANDownUnder
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:38
Binnenkort ga ik verhuizen naar mijn eerste woning. Het betreft een rijtjeshuis. Graag ontvang ik advies over het plaatsen van zonnepanelen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uP8sLYI.png

Zonnepanelen - Straat is noordkant - Tuin is zuidkant
Dakruimte
Zie foto. Mijn schatting is ongeveer 5x3,2 Edit na meten: 6,10x3,25 meter. (3,6 is van nok tot onderkant pan)
Schaduw
Ligging is zuiden, mogelijk af en toe schaduw van een grote boom.
Jaarverbruik
Onbekend, ik wil gedeeltelijk verwarmen op basis van airco's (e.g. het verwarmen van 16-18 graden naar 20 graden), elektrisch koken en vaak werk ik vanuit huis. In de toekomst wil ik een server neerzetten. Het betreft een eenpersoons-huishouden. Aangezien ik geen oprit heb, ben ik niet van plan om een elektrische auto te nemen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase, wordt volgend jaar december omgezet naar 3-fase.
Budget en doel
Het doel is om eigen gebruik te dekken en zo de energiekosten te minimaliseren.
Wie gaat het project uitvoeren
De aanpassingen aan de meterkast, het trekken van de kabels en de voorbereiding zodat de omvormer makkelijk geplaatst kan worden wil ik zelf doen. De rest wil ik de aannemer laten uitvoeren.
Bijhouden van data
Essentieel. In de toekomst wil ik gebruik gaan maken van Homeassistent.
Offerte
Familie van mij heeft bij deze leverancier de zonnepanelen al eerder afgenomen en heeft daar goede ervaringen mee. Ik hoopte hier ook meer informatie te krijgen of het een goede offerte is.
LeverancierA
Aantal panelen6
Type panelenDMEGC DM470G12RT-G48HBB glas/folie Mono Full black
OmvormerSolarEdge 1F 2.2KW HD-WAVE
OptimizersSolarEdge S500b
Vermogen per paneel470
Prijs€ 3.183,20
Mijn vragen
  1. Ik ben vooral benieuwd wat jullie van de voorgestelde panelen en omvormers vinden.
  2. Welke vragen zou ik moeten of kunnen stellen zodat ik niks over het hoofd zie?
  3. Wat denken jullie van de prijs van deze offerte?
Alle feedback en hulp zijn welkom. Laat het vooral weten als ik meer informatie moet toevoegen om feedback te krijgen.

[ Voor 2% gewijzigd door LANDownUnder op 24-09-2026 12:02 . Reden: Dak opgemeten ]

Alle reacties

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:11
Vraag om te beginnen eerst eens meerdere offertes op. Op basis van N=1 en "omdat mijn familie zegt dat ze goed zijn" kan je niet zo heel veel.

En waarom niet ook gewoon je dak op noord volgooien? De arbeid is het duurst, ze gaan maar 1 keer het dak op.

Persoonlijk zou ik voor micro's van Enphase gaan, maar dat is mijn tik. Dan een 3 fase systeem in een 3 fase meterkast die overbrugt wordt terug naar 1 fase. Ben je meteen klaar voor als je straks je uitbreiding krijgt.

Gooi nog een leuke thuisaccu in de kelder, stuur alles aan via HA en je draait het gros van het jaar NOM.

[ Voor 10% gewijzigd door Panzer_V op 22-09-2026 14:39 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 21:47
  • Waarom ga je naar 3-fase? Zonder EV-lader zie ik 0 meerwaarde. Koken en WP kan voor dit huis zeer makkelijk op 1x 35 A.
  • Geen schaduw = string omvormer. SolarEdge of Enphase heeft in dit geval 0 voordeel en helpt wel de prijs stevig omhoog. Dus ook zeer bedenkelijk advies van de installateur.

Wat is de hellingshoek van het dak? Het ziet er niet heel steil uit, dus dan is noord nog wel te overwegen voor 6 panelen extra op dezelfde opvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door Oilman op 22-09-2026 16:41 ]

• LANDownUnder
Panzer_V schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:38:
En waarom niet ook gewoon je dak op noord volgooien? De arbeid is het duurst, ze gaan maar 1 keer het dak op.
Op basis van gevoel zou ik zeggen dat het noorden in mijn geval niet zinvol is. Aan die kant heb ik een dakraam zitten. En hoewel het heel fijn is voor het daglicht, heb ik daar nauwelijks zonlicht naar binnen zien vallen. Ik verwacht dat de helling van het dak net te veel is. Ik denk dat ik dan beter 8 panelen op het zuiden kan overwegen.
Persoonlijk zou ik voor micro's van Enphase gaan, maar dat is mijn tik. Dan een 3 fase systeem in een 3 fase meterkast die overbrugt wordt terug naar 1 fase. Ben je meteen klaar voor als je straks je uitbreiding krijgt.
Wat bedoel je met een 3-fase-systeem in de meterkast? De aannemer van de zonnepanelen gaf aan dat ik een B16-1-fase aardlekautomaat in zou moeten komen.
Gooi nog een leuke thuisaccu in de kelder, stuur alles aan via HA en je draait het gros van het jaar NOM.
Budget is voor mij ook een ding. Ik twijfel daardoor over een thuisbatterij, of het de kosten waard is. Maar ik hoor graag van anderen wat hun ervaringen ermee zijn.

• LANDownUnder
Oilman schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:40:
  • Waarom ga je naar 3-fase? Zonder EV-lader zie ik 0 meerwaarde. Koken en WP kan voor dit huis zeer makkelijk op 1x 35 A.
Het is nog een hele oude aansluiting. Het is 1x25. Deze wordt kosteloos vervangen, alleen gaat er extra tijd overheen omdat de kabels naar het huis ook vervangen moeten worden.
  • Geen schaduw = string omvormer. SolarEdge of Enphase heeft in dit geval 0 voordeel en helpt wel de prijs stevig omhoog. Dus ook zeer bedenkelijk advies van de installateur.
De boom die er staat is groot en staat ook niet in mijn tuin, waardoor ik deze niet kan weghalen. Daardoor kan deze af en toe schaduw werpen op de panelen. Omdat ik er niet voor kan kiezen dat deze gesnoeid wordt, wilde ik een toekomstbestendige keuze maken met inderdaad SolarEdge of Enphase. Omdat ik toch graag kosten bespaar, ging daarbij mijn voorkeur uit naar SolarEdge.
  • Wat is de hellingshoek van het dak? Het ziet er niet heel steil uit, dus dan is noord nog wel te overwegen voor 6 panelen extra op dezelfde opvormer.
Als ik de helling van het dak inschat, dan is het ongeveer 35 graden. Op basis van de hoeveelheid zonlicht die via een dakraam aan de noordkant naar binnen valt, heb ik aangenomen dat zonnepanelen aan die kant niet rendabel zijn. Tot nu toe heb ik daar nauwelijks direct zonlicht zien binnenvallen. Echter kan deze aanname onjuist zijn. Een andere overweging zou zijn om 8 panelen aan de zuidkant te leggen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
als er zes panelen passen kun je met solaredge eigenlijk niks. dat is te kort om een goed werkend systeem aan te leggen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Nohands
De optimizers zijn 80 V ipv 60V, waarom zou dat niks zijn voor een 1-fase omvormer?

Maar kies gewoon een 2e kans SMA van marktplaats met 2 mppt (1 voor zuid en 1 voor noord)
SBx.x 1AV41. Prima voor in HA en regelbaar (bij negatieve dynamische prijzen)

Ik vind ze duur, 1937 euro arbeidskosten (maar waarschijnlijk normale prijzen tegenwoordig)
Steigertje huren en zelf doen. Voor dat arbeids geld leg je noord ook helemaal vol.
Noord is leuk van april tot en met september ivm indirekt licht, daarbuiten is het niks

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG_h5b2Ff3ACKhY6PGgk2P78D_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEFnsFR8VNroqCNvTUAeoDea.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn schatting is ongeveer 5x3,2 meter.
Van wie komt de foto? Is dat gegokt excl de schoorstenen?
Op 3,2 meter passen geen 2 panelen boven elkaar in portrait (1762 x 1134)
Wel misschien (net) 2x 3 in landscape.
Meten = weten, gissen = missen (@migjes )

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2026 20:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:30
Solaredge met 6 80V panelen heeft maar 1 paneel schaduwbeheerruimte. Met meer krijg je optimizerclipping waardoor de panelen in de zon gaat aftoppen. Dat heb ik, ook voor @AUijtdehaag in detail beschreven in het solaredge topic.

Dat is dus veel slechter dan een enkelfase string omvormer kan.

Solaredge is niet de juiste keuze voor dit systeem.

Waarom maar 6?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Solaredge en enphase is hier niet nodig en verdien je nooit meer terug.
Een boomschaduw trekt in korte tijd over de panelen waardoor ze allemaal in korte tijd inkakken.
Die maken van schaduw geen zon.
De winst van een microomvormer per paneel tov de stringomvormer in opbrengst is hier minimaal
Het financieel verlies in je portemonnee des te groter.

Solaredge wordt het dus niet met 6 panelen toch? @Ronald
En enphase te duur. Helemaal als je daar ooit een batterij van wilt.

Voor zo een simpel systeempje:
Hang een goedkope stringomvormer op met een stekkerbatterij.
Financieel de juiste keuze en je bent klaar voor 2027

(Ik heb 3 marsteks en een voltdeer allemaal in gebruik en aangestuurd via HBC. Werkt voor mij prima. De twee SMA enkelfase ingeruild voor een 10kW 3-fase. Die stond op MP voor 350. Beter voor mijn fasegelijkheid tijdens EV laden op dynamische laagste prijs.
Oh ja ik heb ook noord)

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2026 07:06 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Of zet twee batterijen weg aangesloten op die zes panelen
Komt de boom schaduw dan leveren ze nog steeds stroom.
https://www.ibood.com/nl/...kwh-incl-p1-meter/3438200

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:08
Op dat dak moet je toch 8 panelen krijgen? Geeft je net wat meer zuurstof. Overigens is zelfs met 6 panelen van 470W (2820W totaal) die omvormer al aan de krappe kant met alles op het zuiden. Minimum een 3 kW zou ik nemen, anders ga je al snel een uur of 2 per dag aftoppen en slijt de omvormer ook net wat sneller.

Ga je naar 8 panelen zou ik een 3,6 - 4 kW omvormer nemen.

http://specs.tweak.to/16567

• Ronald
De aftop is maar liefst 13kWh met de SE2200H...
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Met 8 panelen topt een 3.0kW 9kWh af.

De SE2200H lijkt niet hardware identiek met de zwaardere omvormers... (Tenzij ook die nu als configureerbare SE10000H geleverd wordt)... dus de kans is dat de SE2200 op laag vermogen efficiënter is... en dus meer stroom ophaalt als de stroom wel duur is.

Dus nee... De SE2200H is niet zomaar te krap, @skelleniels

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• LANDownUnder
No Hands schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:43:
als er zes panelen passen kun je met solaredge eigenlijk niks. dat is te kort om een goed werkend systeem aan te leggen.
Mogelijk een domme vraag, maar waarom kun je met 6 panelen met solaredge eigenlijk niks?

• Ronald
Omdat je zodra er meer dan 1 paneel in de schaduw licht de overigen afgetopt worden. Uitleg onder kopje tuinhuisje in solaredge topic geld in dit scenario.

• LANDownUnder
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:47:

Ik vind ze duur, 1937 euro arbeidskosten (maar waarschijnlijk normale prijzen tegenwoordig)
Steigertje huren en zelf doen. Voor dat arbeids geld leg je noord ook helemaal vol.
Noord is leuk van april tot en met september ivm indirekt licht, daarbuiten is het niks

[Afbeelding]
Bedankt voor de informatie.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:47:

Van wie komt de foto? Is dat gegokt excl de schoorstenen?
Op 3,2 meter passen geen 2 panelen boven elkaar in portrait (1762 x 1134)
Wel misschien (net) 2x 3 in landscape.
Meten = weten, gissen = missen (@migjes )
De ene afbeelding is Google Maps, de andere is van de offerte. Ik heb het nagemeten. Het is 6,10 meter breed en 3,6 meter van de nok tot de onderkant van de dakpan.

• LANDownUnder
Ronald schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:10:
Omdat je zodra er meer dan 1 paneel in de schaduw licht de overigen afgetopt worden. Uitleg onder kopje tuinhuisje in solaredge topic geld in dit scenario.
Dank voor het antwoord. Ik heb gelezen, maar ik snap het nog niet helemaal. Maar ik denk dat de cursus die erin ook vermeld staat zeker zou kunnen helpen. Verder is het rendementstukje het duidelijkst voor mij. Bij 6 draait het dus niet optimaal en heb je een lager rendement dan je zou verwachten.

• Ronald
In dit geval gaat een stringomvormer, goedkoper in materiaal en minder complex, het gewoon beter doen.

Omdat juist het speerpunt van solaredge met 6 panelen niet goed werkt.

• LANDownUnder
Ronald schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:29:
De aftop is maar liefst 13kWh met de SE2200H...

Met 8 panelen topt een 3.0kW 9kWh af.

De SE2200H lijkt niet hardware identiek met de zwaardere omvormers... (Tenzij ook die nu als configureerbare SE10000H geleverd wordt)... dus de kans is dat de SE2200 op laag vermogen efficiënter is... en dus meer stroom ophaalt als de stroom wel duur is.

Dus nee... De SE2200H is niet zomaar te krap, @skelleniels
Dit maakt mij wel benieuwd, want ik ben een leek, dus hoor ik graag je mening. Wat voor omvormer zou jij bij 6 en 8 panelen aanraden?

• Ronald
2,5 kW voor 6x470 of 3-3,5 voor 8.

• LANDownUnder
Ronald schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:29:
2,5 kW voor 6x470 of 3-3,5 voor 8.
Nog een vervolgvraag, ik hoop dat je dat niet erg vindt.

Wat zou jij voor setup op dit dak neerleggen?

En zou jij een jaar wachten en er eerst gaan wonen om inzicht te krijgen in het verbruik of nu al zonnepanelen leggen?
Pagina: 1