Hoi allemaal,
Ik loop inmiddels al een tijd tegen een hardnekkig probleem aan met mijn pc en ik kom er zelf niet meer uit. Hopelijk heeft iemand hier nog een idee.
Mijn systeem:
De pc valt alleen uit tijdens gamen (bepaalde willekeurige games, zware/lichte games). Stresstests kan hij vreemd genoeg gewoon doorstaan.
Het huidige crashpatroon is meestal:
Oorspronkelijk was het probleem iets anders/zwaarder
Ik had eerst een Corsair RM750 uit 2019.
Met die voeding viel de pc soms volledig uit tijdens het gamen. Dus echt alles weg: beeld, fans, RGB, etc.
Omdat de RX 6900 XT behoorlijk wat vermogen kan vragen, heb ik de voeding vervangen door een be quiet! Power Zone 2 1000W ATX 3.1.
Sindsdien lijkt het probleem minder vaak voor te komen en valt de pc meestal niet meer volledig uit. Nu krijg ik vooral het hierboven beschreven zwarte scherm waarbij de pc zelf aan blijft.
De nieuwe PSU heeft het probleem dus veranderd/verminderd, maar niet opgelost.
Wat ik inmiddels heb geprobeerd
In Reliability Monitor zag ik rondom eerdere crashes geen duidelijke LiveKernelEvent 141/117 of hardwarefout. Alleen meldingen dat Windows niet correct was afgesloten, maar dat kwam doordat ik hem zelf met de powerknop had uitgezet.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik loop inmiddels al een tijd tegen een hardnekkig probleem aan met mijn pc en ik kom er zelf niet meer uit. Hopelijk heeft iemand hier nog een idee.
Mijn systeem:
- AMD Ryzen 5 5600X
- AMD Radeon RX 6900 XT 16GB
- MSI moederbord, model MS-7B79
- 32GB Corsair Dominator DDR4
- be quiet! Power Zone 2 1000W, nieuw geplaatst
- NZXT H5 Flow
- Windows 11
De pc valt alleen uit tijdens gamen (bepaalde willekeurige games, zware/lichte games). Stresstests kan hij vreemd genoeg gewoon doorstaan.
Het huidige crashpatroon is meestal:
- Beeld wordt ineens zwart.
- Fans van de videokaart stoppen met draaien.
- RGB op de videokaart blijft wel aan.
- Toetsenbord/USB lijkt heel kort te disconnecten. De RGB van het toetsenbord valt kort uit en komt daarna weer terug.
- PC zelf blijft aan, inclusief RGB/fans in de kast.
- Beeld komt niet meer terug.
- Ik moet de pc met de fysieke powerknop uitschakelen. Eén korte druk is voldoende.
Oorspronkelijk was het probleem iets anders/zwaarder
Ik had eerst een Corsair RM750 uit 2019.
Met die voeding viel de pc soms volledig uit tijdens het gamen. Dus echt alles weg: beeld, fans, RGB, etc.
Omdat de RX 6900 XT behoorlijk wat vermogen kan vragen, heb ik de voeding vervangen door een be quiet! Power Zone 2 1000W ATX 3.1.
Sindsdien lijkt het probleem minder vaak voor te komen en valt de pc meestal niet meer volledig uit. Nu krijg ik vooral het hierboven beschreven zwarte scherm waarbij de pc zelf aan blijft.
De nieuwe PSU heeft het probleem dus veranderd/verminderd, maar niet opgelost.
Wat ik inmiddels heb geprobeerd
- Windows volledig opnieuw geïnstalleerd
- AMD GPU-drivers meerdere keren schoon geïnstalleerd/geüpdatet
- Ook een oudere AMD-driver geïnstalleerd uit de periode waarin het probleem vorig jaar nog niet voorkwam
- Geen verschil
- CPU gestresstest
- GPU maximale stresstest
- RAM uitgebreid getest
- Geen fouten tijdens die tests
- GPU-temperatuur tijdens gaming ongeveer 68 tot 75°C
- Alle PSU-kabels vervangen door de nieuwe kabels die bij de be quiet! voeding horen
- Bekabeling gecontroleerd
- BIOS/drivers geüpdatet
- GPU Power Limit in AMD Adrenalin op -10% gezet
- Probleem bleef bestaan
In Reliability Monitor zag ik rondom eerdere crashes geen duidelijke LiveKernelEvent 141/117 of hardwarefout. Alleen meldingen dat Windows niet correct was afgesloten, maar dat kwam doordat ik hem zelf met de powerknop had uitgezet.
Heeft iemand hier ervaring mee?