• timwinter
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Hoi allemaal,

Ik loop inmiddels al een tijd tegen een hardnekkig probleem aan met mijn pc en ik kom er zelf niet meer uit. Hopelijk heeft iemand hier nog een idee.

Mijn systeem:
  • AMD Ryzen 5 5600X
  • AMD Radeon RX 6900 XT 16GB
  • MSI moederbord, model MS-7B79
  • 32GB Corsair Dominator DDR4
  • be quiet! Power Zone 2 1000W, nieuw geplaatst
  • NZXT H5 Flow
  • Windows 11
Het probleem

De pc valt alleen uit tijdens gamen (bepaalde willekeurige games, zware/lichte games). Stresstests kan hij vreemd genoeg gewoon doorstaan.

Het huidige crashpatroon is meestal:
  1. Beeld wordt ineens zwart.
  2. Fans van de videokaart stoppen met draaien.
  3. RGB op de videokaart blijft wel aan.
  4. Toetsenbord/USB lijkt heel kort te disconnecten. De RGB van het toetsenbord valt kort uit en komt daarna weer terug.
  5. PC zelf blijft aan, inclusief RGB/fans in de kast.
  6. Beeld komt niet meer terug.
  7. Ik moet de pc met de fysieke powerknop uitschakelen. Eén korte druk is voldoende.
Soms gebeurde het pas na ongeveer een paar uur gamen, maar laatst speelde ik ongeveer 8 uur Project Zomboid zonder problemen. Daarna startte ik GTA V en binnen ongeveer vijf minuten kreeg ik weer een zwart scherm. Na opnieuw opstarten gebeurde het een keer binnen tien minuten opnieuw.

Oorspronkelijk was het probleem iets anders/zwaarder

Ik had eerst een Corsair RM750 uit 2019.

Met die voeding viel de pc soms volledig uit tijdens het gamen. Dus echt alles weg: beeld, fans, RGB, etc.

Omdat de RX 6900 XT behoorlijk wat vermogen kan vragen, heb ik de voeding vervangen door een be quiet! Power Zone 2 1000W ATX 3.1.

Sindsdien lijkt het probleem minder vaak voor te komen en valt de pc meestal niet meer volledig uit. Nu krijg ik vooral het hierboven beschreven zwarte scherm waarbij de pc zelf aan blijft.

De nieuwe PSU heeft het probleem dus veranderd/verminderd, maar niet opgelost.

Wat ik inmiddels heb geprobeerd
  • Windows volledig opnieuw geïnstalleerd
  • AMD GPU-drivers meerdere keren schoon geïnstalleerd/geüpdatet
  • Ook een oudere AMD-driver geïnstalleerd uit de periode waarin het probleem vorig jaar nog niet voorkwam
  • Geen verschil
  • CPU gestresstest
  • GPU maximale stresstest
  • RAM uitgebreid getest
  • Geen fouten tijdens die tests
  • GPU-temperatuur tijdens gaming ongeveer 68 tot 75°C
  • Alle PSU-kabels vervangen door de nieuwe kabels die bij de be quiet! voeding horen
  • Bekabeling gecontroleerd
  • BIOS/drivers geüpdatet
  • GPU Power Limit in AMD Adrenalin op -10% gezet
  • Probleem bleef bestaan
Het gekke is vooral dat ik de RX 6900 XT maximaal kan belasten met een stresstest zonder dat de pc uitvalt, maar tijdens echte games gebeurt het wel.

In Reliability Monitor zag ik rondom eerdere crashes geen duidelijke LiveKernelEvent 141/117 of hardwarefout. Alleen meldingen dat Windows niet correct was afgesloten, maar dat kwam doordat ik hem zelf met de powerknop had uitgezet.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:11
Al eens de BIOS naar factory defaults gezet?
Kan je daarnaast ook driver versies aanleveren? Denk aan chipset, GPU driver, etc.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• timwinter
  • Nu online
Hey,

Thanks voor je bericht!

De BIOS is wel geüpdatet, maar ik heb inderdaad nog geen factory reset/default uitgevoerd. Dat kan ik nog eens proberen.

Mijn drivers waren up-to-date (laatste versie van Adrenalin 26.8.1 (20-8-2026). Gisteren heb ik zelfs een versie van vorig jaar teruggezet, van vóórdat ik dit probleem had, om te kijken of het daarmee te maken had. Helaas zonder resultaat, want de pc viel opnieuw uit.

Vandaag ga ik samen met een kennis exact dezelfde GPU omwisselen in mijn pc om te testen. Op basis van die uitkomst kijk ik daarna verder, onder andere of een BIOS factory default nog zinvol is.

Ik zal hier binnenkort een update plaatsen, inclusief mijn huidige driver- en BIOS-versies.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Hoe heb je de drivers opnieuw geïnstalleerd? Met gebruik van Display Driver Uninstaller (DDU) of via de installer van AMD zelf?

Heb je de grafische kaart al eens uit het PCI-e slot gehaald en opnieuw geplaatst?

[ Voor 24% gewijzigd door Esumontere op 22-09-2026 15:49 ]

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 19:21
Hoeveel geheugen reepjes gebruik je en op welke snelheid draaien ze?

• timwinter
  • Nu online
@KilleBladhark
Ik heb de pc naar BIOS default gezet, had verder geen effect.
Info waar je naar vroeg:
Adrenalin 26.8.1
AMD Chipset Software: 8.08.12.551

@Esumontere
Dit heb ik niet met DDU gedaan. Via de installer van AMD zelf, dat zou ik nog eens kunnen proberen. Hieronder laat ik je weten wat ik nog meer voor opvallende dingen heb gevonden.

@JappieR
2x16GB (32GB). Op Idle zie ik het volgende staan:
Speed: 2133 Mhz

Algemene update:
Gisteren geprobeerd de GPU om te wisselen met een kennis die exact dezelfde kaart heeft.

Voordat we dat deden, startte ik zelf GTA V op. Binnen 5 minuten kreeg ik weer een zwart scherm. De GPU-fans stopten, de RGB op de GPU bleef aan, de overige RGB in de pc bleef aan en toetsenbord/muis bleven ook aan.

Daarna hebben we de kaarten omgewisseld en zijn kaart in mijn pc getest. GTA V draaide ongeveer 45 minuten zonder uitval. Toeval/geluk?

Vervolgens mijn eigen kaart weer teruggezet. Omdat we veel aan het testen waren, hebben we het zijpaneel van de case eraf gelaten. Opvallend genoeg bleef GTA V toen langer dan 15 minuten draaien zonder uitval. Daardoor begonnen we temperatuur te verdenken. De normale GPU-temperatuur kwam namelijk niet boven de 80 °C uit, dus daar had ik eerder nooit iets achter gezocht.

Mijn kennis wees toen op de hotspot-temperatuur. Met GPU-Z zijn we dit gaan monitoren. We hebben de case weer dichtgemaakt en zagen het volgende:
  • GPU core: ongeveer 72–76 °C
  • Hotspot: ongeveer 105–112 °C
  • Delta: ongeveer 30–37 °C
Tot het moment dat de pc weer zwart beeld gaf.

Daarna hebben we de GPU- en casefans veel harder laten draaien. Toen bleef de core ongeveer hetzelfde, maar zakte de hotspot naar ongeveer 75–85 °C. De pc leek toen ook langer stabiel te blijven.

We dachten dus dat we het probleem in ieder geval deels gevonden hadden.

Mijn kennis ging daarna naar huis. Ik startte GTA V opnieuw op en binnen 2 minuten kreeg ik alweer zwart beeld. In GPU-Z zag ik dat de hotspot heel snel richting 110 °C schoot. Misschien reageren de fans simpelweg te laat om die snelle temperatuurstijging op te vangen.

Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer. Was het puur geluk dat hij stabiel bleef met het zijpaneel eraf en de fans op maximaal? Of wijst dit toch duidelijk op een koelingsprobleem / hotspotprobleem?

Vanavond ga ik nog wat extra tests doen.

Wat denken jullie?
Pagina: 1