Audio Workstation & Gaming Desktop advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Purple Dolphin
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:04
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Audio nabewerking, muziek productie en mixage, gaming.

Wat mag het systeem gaan kosten?
<5000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een LG UltraGear 34GP950G-B die het op zich nog prima doet maar wel veel branduren heeft. In de toekomst komt er sowieso een extra monitor bij voor video output tijdens post-productie. Er staat een LG G5 de hele dag naar mij te luisteren in de buurt van mijn werkplek in de woonkamer, het zou mooi zijn om hier via de pc op te kunnen gamen.
De audio apparatuur is niet zo relevant, belangrijkste is dat de audio interface via USB 3.0 aangesloten gaat worden op de backpanel I/O van het moederbord.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Krachtige CPU en snel RAM en video geheugen voor stabiliteit en snelheid tijdens het werken met o.a. Pro Tools, Ableton Live Suite en Davinci Resolve en audio rendering.
Een m.2 OS drive en een m.2 drive waar alleen projecten en games opstaan. Audio files zijn relatief klein en ik heb grote libraries met veel bestanden op externe schijven staan die vervolgens geïmporteerd worden in een audio sessie die gehost wordt op de project drive.
Voldoende I/O opties voor het aansluiten van audio apparatuur, externe drives waarbij snelle date overdracht wenselijk is en twee beeldschermen plus een 4k televisie. Voor de televisie zal een glasvezel HDMI kabel nodig zijn ook al is de afstand minder dan 20 meter.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wat betreft het moederbord: ASUS. De voeding wou ik graag van Seasonic kopen maar ik vind de prijsstijging te hoog en zag dat de PSU die ik nu in mijn wenslijst heb erg goed uit testen komt.
Wat betreft de GPU gaat mijn voorkeur uit naar de Sapphire Nitro+ kaart maar ik heb iets zien langskomen over smeltende connectoren i.c.m. dit model dus twijfel nog.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stabiliteit, snelheid en levensduur i.c.m. een laag geluidsniveau. Mijn vorige systeem heeft het meer dan 12 jaar volgehouden met hier en daar een kleine upgrade en ik ben, met misschien een uitzondering voor de videokaart, niet van plan om in de komende 5 jaar iets te gaan upgraden aan dit systeem.
Lage temperaturen met een zo laag mogelijk geluid niveau. Mijn voorkeur gaat echter wel uit naar lucht koeling.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil zeker weten of ik niets over het hoofd zie en hoor graag eventuele suggesties of feedback op het systeem zoals ik het nu op papier heb staan.
Ik ben nog niet helemaal zeker van de GPU en ook is mijn kennis over interne SSD's niet zo groot dus als iemand hier meer informatie of tips over heeft zou dat super zijn.
Verder heb ik gezien dat de PSU zeer stabiel en van hoge kwaliteit is maar vraag ik me af of het niet verstandiger is om voor een hoger wattage te gaan.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X3D Boxed€ 579,90€ 579,90
1MoederbordenASUS ROG Crosshair X870E DARK HERO€ 649,-€ 649,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT€ 937,-€ 937,-
1BehuizingenCooler Master HAF II 500€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 G2 chromax.black€ 150,45€ 150,45
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B6400C32€ 1.299,90€ 1.299,90
1VoedingenFSP Hydro Ti PRO 1000W€ 229,30€ 229,30
1Interne ssd'sKingston Fury Renegade G5 2TB€ 375,-€ 375,-
1Interne ssd'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 189,90€ 189,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.410,45

Alle reacties

• Scribe
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17:07
Geen verkeerde build opzich, maar heb wel zeker wat opmerkingen.

Hoe belangrijk is audio bewerking tegenover gaming voor jou? De 9950X3D is namelijk een behoorlijk dure CPU, voor bijna de helft van het geld heb je de uitvoering: Intel Core Ultra 7 270K Plus Boxed die zo'n 10% trager is. Maar dat geld kun je voor gaming iniedergeval weer in een GPU stoppen.

€650 voor een moederbord is toch echt wel een extreem luxe premium prijs, enig idee waarom je specifiek dit moederbord gekozen hebt? Zelfs als je een high-end moederbord pakt kun je makkelijk €300+ besparen.

6000 MT/s geheugen i.p.v 6400 bespaart je ook weer €300, dat kan wel naar een dikkere GPU mocht je interesse hebben. uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR bijvoorbeeld.

Al deze besparingen bij elkaar zou je makkelijk voor een RTX 5080 kunnen gaan mocht je interesse hebben, die zal zo'n 10-20% sneller zijn in raster en significant (~70%) sneller in raytracing.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Als je zo'n dure pc gaat bouwen, zou ik absoluut geen FSP voeding nemen! Je noemde zelf al de Seasonic en die is vele malen beter en betrouwbaarder. De prijs is nagenoeg hetzelfde of zelfs iets goedkoper. (De Seasonic Focus 1000W is veel goedkper.)

Qua moederbord zou ik ook kijken naar een Gigabyte bordje. Fijne, degelijke en betrouwbare bordjes.

Eventueel voor het werkgeheugen zou je ook kunnen kijken naar Kingston. (Misschien in deze dure tijden ook eens kijken naar 2e-hands Kingston werkgeheugen? Misschien heb de dan dubbel zoveel geheugen voor dezelfde prijs?)

Als interne SSD is Samsung een uitstekende keus. Persoonlijk zou ik kiezen voor een Samsung 9100 Pro 1TB als besturingsschijf en een Samsung 990 Pro of Lexar NM790 2 of 4TB voor de opslag.