Harde schijven starten niet bij opstarten PC

Pagina: 1
Acties:

• heno
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 22-09 10:45
Beste Tweakers,

In 2022 heb ik een computer gebouwd mbv BBG. De twee harde schijven startten aanvankelijk goed op. Later startte meestal maar één schijf op. Nu meestal geen enkele. De schijven zijn in orde, heb ik getest. Ik probeer met het omwisselen van de SATA voedings- of data-kabels de schijven weer tot leven te wekken. Soms lukt dat. Maar de volgende keer dat ik PC opstart faalt het opstarten van de schijven weer. Ik kan geen consistente patronen ontdekken in het wel of niet opstarten van de ene of de andere schijf.

Specs:

Schijven: Thoshiba X300 12 TB HD (2x)

Voeding: Be quiet! Straight5 Power 11 450W

Moederbord: MSI Pro B660-A DDR4

Werkgeheugen: 64 GB

Kan iemand mij een suggestie geven waar ik het probleem moet zoeken? Zou het de voeding (450W) kunnen zijn?

Dank voor al jullie suggesties!

Heno

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:18
Met "starten" bedoel je (neem ik aan) het beginnen met draaien van de disks?
Een HDD trekt op dat moment naar verhouding veel stroom voor heel even.
Het zou aan de HDD zelf kunnen liggen (die kan je proberen in een andere computer).
Of... wellicht kan de voeding de startstroom van 2 HDDs niet aan....
Alhoewel... voor 2 HDDs moet iedere voeding dat makkelijk kunnen hebben.
Vroeger toen grote servers grote RAID arrays hadden met veel disks... toen was er zoiets als "staggered spinup" om de disks niet allemaal tegelijk te starten.
Als je voeding werkelijk geen 2 disks aankan, dan is je voeding niet goed meer.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:07
heno schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:44:
De schijven zijn in orde, heb ik getest.
Ik probeer met het omwisselen van de SATA voedings- of data-kabels de schijven weer tot leven te wekken. Soms lukt dat. Maar de volgende keer dat ik PC opstart faalt het opstarten van de schijven weer. Ik kan geen consistente patronen ontdekken in het wel of niet opstarten van de ene of de andere schijf.
Schijven zijn getest op een ander systeem?
Wat als je het systeem in die situaties herstart?
Maar wat ik zo dus begrijp/lees starten (spinup) de schijven wel normaal maar zijn willekeurig niet zichtbaar in het systeem/schijfbeheer?
Mogelijk dat snel opstarten (fast startup) het probleem is?
Probeer het eens met dat uitgeschakeld.
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 13:53
heno schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:44:
...

Ik kan geen consistente patronen ontdekken in het wel of niet opstarten van de ene of de andere schijf.

....

Dan zou ik eerst eens de voedingsstekker van één schijf (de brede van de twee stekkers) losmaken en kijken of die schijf wel consistent opstart. Als dat zo is, doe je dat met de andere schijf. Als dat consistent goed gaat, is je voeding de boosdoener.