Aankoopadvies ~€3.000: 2.1-start + vinyl

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xxmarijn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:16
Beste forumleden,

Ik ga binnenkort verhuizen en ben opzoek naar een nieuwe audio-installatie met een budget van rond de € 3.000. Mijn doel is tweeledig: Ik wil een goede ervaring om film muziek op vinyl af te kunnen spelen, en ’s avonds kunnen genieten van 4K remux-films.

In plaats van direct een complete surroundset neer te zetten, kies ik bewust voor de modulaire aanpak, eerst een zo compromisloos mogelijke 2.1 basis met platenspeler, met de juiste receiver om later zonder problemen uit te breiden naar 5.1.(4).

Tweedehands is voor mij geen enkel probleem om meer kwaliteit per euro te pakken.

Situatie & Voorkeuren

Ruimte: kamer van circa 30 m² (ongeveer 7 x 4).

Al aanwezig: LG C5 OLED en een Nvidia Shield Pro voor de Remux files

Nog nodig: Platenspeler, receiver, front luidsprekers en subwoofer

Muziek: Veel filmmuziek op vinyl (denk aan Howard Shore, Hans Zimmer). Maar ook af en toe Spotify.

Films: Hoge bitrate remuxes (denk aan Lord of the Rings of Noland films)

Klankvoorkeur: Een diepe, krachtige, maar vooral strakke en gecontroleerde bas. Met een open, gedetailleerd stereobeeld met brede plaatsing van instrumenten.

Akoestiek: Ik hoop hier eigenlijk weinig aan hoeven te doen, door de ingebouwde EQ's van tegenwoordig. Maar indien nodig ben ik bereid om bass traps of panels te plaatsen.

Ik heb (met behulp van het forum maar ook van AI moet ik eerlijk zeggen) onderzoek gedaan naar wat goede opties zouden zijn, en zover ik de kennis heb, bijgesteld naar mijn voorkeuren.

Mijn huidige shortlist & gedachtegang

1. AV-Receiver: Denon AVC-X3700H, X3800H of AVC-X4700H

Gedachte: Audyssey MultEQ XT32 klinkt alsof het erg goed afstelbaar is zonder al te veel finetune werk, vooral ook voor de lage frequenties. Daarnaast zoek ik een eARC, pre-out en voldoende verwerkingskanalen voor een later meerkanaals doorgroeipad. De X4700H klinkt goed omdat het heel sterk is en er genoeg headroom over blijft. Maar de X3800H heeft Diract Live dat ook wel aantrekkelijk klinkt voor de EQ.

2. Front luidsprekers: KEF R3 (Non-Meta) op stands.

Of hebben vloerstaanders in dezelfde prijsklasse (zoals Wharfedale EVO 4.4 of Monitor Audio Silver 300) voor orkestwerk toch meer meerwaarde.

3. Subwoofer: SVS SB-1000 Pro of SB-2000 Pro

Gedachte: De SVS-app met PEQ en instelbare Room Gain Compensation, klinkt ideaal om eventuele resonanties of vinyl-onregelmatigheden af te vangen.

4. Platenspeler & Element: Technics SL-1200 MK2/MK5 met Audio-Technica AT-VM95ML

Alternatief: Een Pro-Ject Debut Carbon EVO met de standaard 2M Red (en later een 2M Blue naaldwissel).

Gedachte: Hier heb ik weinig verstand van, dus ben ik volledig op de recommandatie van AI en forum posts afgegaan.

Mijn vragen aan jullie:

1. Zien jullie bottlenecks of mismatches in deze 2.1-opstelling?

2. Zijn er in deze prijsklasse platenspelers, luidsprekers, subwoofers of receivers die ik over het hoofd zie en die jullie voor deze genres eerder zouden aanbevelen?

3. Wat is jullie ervaring met boekenplank (KEF R3) vs. zuilen (EVO 4.4 / Silver 300) in combinatie met een strakke sub bij dynamische soundtracks?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door xxmarijn op 22-09-2026 00:16 ]