[iPhone] Batterij service, officiële route of lokaal zaakje?

Pagina: 1
Acties:

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:37
De situatie
Ik heb afgewacht wat Apple presenteerde dit jaar om te zien of ik ging upgraden of niet.
Conclusie voor mezelf, ik blijf nog even bij mijn iPhone 13 Pro. Maar de batterij zit nu op 64% en het wordt dus echt hoog tijd om daar wat aan te doen.

Keuze
Dan kan ik 2 dingen doen. Eerste optie is dat ik via de officiële route ga en naar een Apple Store of een aangesloten partij als Amac moet. Maar hier in de buurt is er geen toko die het op locatie repareert, dus het gaat via de post en ben het ding een kleine week kwijt, of ik moet ver rijden om ergens een afspraak te maken. Daarnaast moet je iPhone helemaal leeg gegooid worden wat ook weer super irritant is.

2e optie is zo'n lokale gsm shop die overal zit, welke in pak m beet 30min de batterij vervangt.

Mijn vraag
Wat zijn de ervaringen hier op het forum met het vervangen van een accu, zijn jullie voor een lokale shop gegaan of hebben jullie de moeite genomen het via Apple te doen? En wat zou je aanbevelen?

[ Voor 5% gewijzigd door MenN op 21-09-2026 16:36 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
MenN schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:35:
De situatie
Ik heb afgewacht wat Apple presenteerde dit jaar om te zien of ik ging upgraden of niet.
Conclusie voor mezelf, ik blijf nog even bij mijn iPhone 13 Pro. Maar de batterij zit nu op 64% en het wordt dus echt hoog tijd om daar wat aan te doen.

Keuze
Dan kan ik 2 dingen doen. Eerste optie is dat ik via de officiële route ga en naar een Apple Store of een aangesloten partij als Amac moet. Maar hier in de buurt is er geen toko die het op locatie repareert, dus het gaat via de post en ben het ding een kleine week kwijt, of ik moet ver rijden om ergens een afspraak te maken. Daarnaast moet je iPhone helemaal leeg gegooid worden wat ook weer super irritant is.

2e optie is zo'n lokale gsm shop die overal zit, welke in pak m beet 30min de batterij vervangt.

Mijn vraag
Wat zijn de ervaringen hier op het forum met het vervangen van een accu, zijn jullie voor een lokale shop gegaan of hebben jullie de moeite genomen het via Apple te doen? En wat zou je aanbevelen?
Het hangt er wel vanaf hoe handig je bent, maar ik heb het recent bij een Samsung S24 zelf gedaan. Eigenlijk een klusje van niets. Net even handleiding gelezen voor een Iphone 13 Pro en dat is eigenlijk zelfde makkelijke klusje.

Of anders gezegd: ik zou lokaal winkeltje vinden. Het is geen complex iets

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:40
De situatie

Keuze

Mijn vraag
Optie 3 (en nee, zelf geen ervaring mee): zelf doen, met officieele onderdelen en apparatuur van Apple zelf:
https://selfservicerepair.eu/nl-NL/iphone-13-pro/batterij
...rond de 110 euro voor onderdelen en huur apparatuur.

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:10
De situatie

Keuze

Mijn vraag
Ik heb bij een oude iPhone volgens mij een iPhone 4S ofzo eens zo'n ifixit reparatie set gekocht, alles los gemaakt nieuwe originele batterij maar het werkte niet. Het is net iets ingewikkelder bij iPhone's dan het lijkt (helaas).

Als je een niet originele batterij erin doet kan het ook nog conflicten veroorzaken en als je dan met een iPhone naar een erkende winkel gehad dan kan zo'n store ook nog lastig doen. met Amac wisselende ervaringen. Een keer ging het goed en een keer dezen ze lastig (verschillende iPhone's).

Er was een tijdje een goede store in Maarsen maar die is helaas dicht gegaan. Daar was het zo dat het gemaakt werd terwijl je aan het wachten was met garantie, originele batterij etc. Die deden het prima _O_

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

AMAC ver van weg blijven. Probeerde daar een half jaar terug mijn accu van mijn 13 mini te laten vervangen. Online afspraak maken was niet mogelijk. In Utrecht geweest in de Wall en daar kreeg ik te horen online boeken. Uitgelegd dat online niet mogelijk was, medewerker ook laten zien. Gegevens achtergelaten om terug gebeld te worden voor een afspraak, wat denk je, ze moeten nog bellen. Lokaal in de kaasstad van Zuid-Holland naar een goede reparateur gegaan en was voor €65,= klaar met een originele accu.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik kies altijd voor Apple. Geen gedoe met schade en verzekerd van garantie. Is misschien vervelend om je iPhone een tijdje kwijt te zijn, maar ik zou dat voor lief nemen.

Have you tried turning it off and on again?

• MenN
Zelf doen ga ik niet aan beginnen. De kosten zijn nagenoeg gelijk, en heb geen zin in dat gepruts. Daar heb ik te weinig ervaring mee.

Ik neig nu meer na de optie lokaal omdat het gewoon meer gemak geeft. Zeker nu originele onderdelen gewoon beschikbaar zijn voor iedereen is de kans op slechte onderdelen ook veel kleiner.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:13
Ik heb ooit eens een refurbished 2020 SE gekocht. De batterij leek goed (100 procent) maar was waardeloos : zeer snel van 30 naar 0.

Dus alleen nog origineel spul voor mij. Ik heb het laten doen door Amac. Was snel gedaan en ik was tevreden. Maar zoals altijd zie je ook mensen die niet tevreden zijn over de Amac.

[ Voor 13% gewijzigd door wjvh op 22-09-2026 09:26 ]

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:37
Ik heb het ook via een toko gedaan (Iphone 13). Batterij gaat alsnog snel leeg.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Je doet een aantal jaar met een nieuwe batterij. Over tijd is €109,- dan niet veel geld. Toegegeven, dat is subjectief, maar hoe vaak hoor je wel niet dat er voor €50 een nieuwe batterij is ingezet door de toko om de hoek, en er dan alsnog voortslepende problemen blijken te zijn? Wat kost al die extra moeite en gedoe dan wel niet?

• MenN
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:28:
Je doet een aantal jaar met een nieuwe batterij. Over tijd is €109,- dan niet veel geld. Toegegeven, dat is subjectief, maar hoe vaak hoor je wel niet dat er voor €50 een nieuwe batterij is ingezet door de toko om de hoek, en er dan alsnog voortslepende problemen blijken te zijn? Wat kost al die extra moeite en gedoe dan wel niet?
De lokale shops die hier in de buurt zitten zijn allemaal even duur als een officiële apple reparatie. Het gaat me echt niet om kosten besparing, maar vooral het gemis van het apparaat voor een week + de verplichte reset.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
MenN schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:43:
[...]

De lokale shops die hier in de buurt zitten zijn allemaal even duur als een officiële apple reparatie. Het gaat me echt niet om kosten besparing, maar vooral het gemis van het apparaat voor een week + de verplichte reset.
En er is absoluut geen mogelijkheid om een officieel punt te kiezen? Combineer het met een dagje Den Haag of een andere leuke activiteit, dan heb je er ook nog iets aan.

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:29
MenN schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:43:
[...]

Waar ik mijn batterij heb vervangen heb ik geen reset hoeven te doen. Kon erop wachten. Alleen even FMI uitzetten zodat ze een test kunnen draaien achteraf. Klopt dat wel?

• wjvh
Amac plaatste een originele batterij, en eiste een reset. Doet Apple volgens mij ook. “De winkel op de hoek” kan het uiteraard anders doen.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
wjvh schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:04:
Amac plaatste een originele batterij, en eiste een reset. Doet Apple volgens mij ook. “De winkel op de hoek” kan het uiteraard anders doen.
Amac is me ook een partij... :|

• wjvh
Amac is bijna een eigen topic waard. Ik ben er tevreden over, maar anderen totaal niet.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Bij mij heeft Apple geen reset gedaan. Alleen het batterijpercentage klopte een paar dagen niet, maar na enkele laadcycli had dat zichzelf ook opgelost.

@MenN, als je geen auto hebt en OV geen optie is, dan zou ik het lokaal laten doen. Dit is geen raketwetenschap. Enige reden dat ik het wel door Apple heb laten doen is omdat het goedkoper was in mijn geval en ik verwacht dat ze hun verzekeringen en zo op orde hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Ample Energy op 22-09-2026 10:21 ]

All your base are belong to us

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Ample Energy schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:19:
Bij mij heeft Apple geen reset gedaan. Alleen het batterijpercentage klopte een paar dagen niet, maar na enkele laadcycli had dat zichzelf ook opgelost.

@MenN, als je geen auto hebt en OV geen optie is, dan zou ik het lokaal laten doen. Dit is geen raketwetenschap. Enige reden dat ik het wel door Apple heb laten doen is omdat het goedkoper was in mijn geval en ik verwacht dat ze hun verzekeringen en zo op orde hebben.
Eens, het leest ook alsof @MenN eigenlijk zijn keuze al gemaakt heeft. Prima natuurlijk! Als het de enige optie is, dan blijft er ook weinig discussie over.

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:29
wjvh schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:04:
Waar ik ben geweest is gewoon te vinden op de apple website als geautoriseerde Apple ASP.

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:50
Mijn persoonlijke mening is dat ik zou gaan naar een geautoriseerde Apple servicepunt of bij Apple zelf. Je weet dan bijna zeker dat het goed werkt en niet achteraf alsnog niet is wat je ervan verwacht.

Mijn iPhone 4 deed de thuisknop het bijvoorbeeld niet meer, die heb ik laten vervangen bij zo'n zaakje om de hoek; deed het 2 weken goed en daarna weer niets. Laten repareren bij Amac en nooit meer problemen mee gehad.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:43
Ik heb een paar keer een batterij laten vervangen bij de Apple Store in Haarlem en daar heb ik nooit het toestel hoeven resetten.
Pagina: 1