Vraag

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:52

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Mijn vraag:
Ik wil voor een kookgroep vijf draden trekken vanaf de meterkast naar de keuken (Loze leiding aanwezig, *O* ). Ca 15m.
Er komt een lichte kookplaat 3500W, die best nog op 1 Fase zou kunnen maar de kookplaat is nog niet gekocht en zou zomaar een zwaardere kunnen worden.
Koken is geen hobby van hem en hij zal maximaal twee kookzones in gebruik hebben. (Er zijn kookplaten met twee zones….)

Een perilexsteker heeft een snoer met 1,5 mm2 maar kan ik ook de VD draden van 1,5mm2 nemen of liever 2,5mm2?

Er ligt gelukkig een 19mm buis. Dat scheelt weer. (5x1.5mm kabel past al helemaal niet)
Hoe knoop ik het beste vijf draden aan één trekveer?
En hoe hou ik de groepen apart. Ik heb maar vier kleuren VD gevonden: Bruin, blauw, zwart en geel-groen.
Een tapeje schuift eraf tijdens het trekken vrees ik.

Iemand tips?

Relevante software en hardware die ik gebruik
DuckDuckGo

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoekactie levert verschillende antwoorden op....
Hopelijk hier wat meer concencus.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Beste antwoord (via Punkrocker op 22-09-2026 09:09)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:54
@Punkrocker kijk hier eens:
https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/vd-draad
Even iets verder naar beneden scrollen, staat er ook zwart en grijs 2,5mm2.
En of je nu wel of geen 3F groep toepast zou ik wel adviseren om alvast met bruin + zwart + grijs + blauw + geel/groen te werken.
Als je nu kookgroep (2x 1 fase groep) gaat gebruiken pak je voor automaat 1 bruin + blauw en automaat 2 zwart + grijs.
Wil/moet je in de toekomst ombouwen naar 3 fase heb je namelijk de juiste kleuren en hoef je niet heel gek te doen om van alles uit te zoeken, en ja dit is toegestaan vanuit de Nen1010 en hoef je dan niet perse om te kleuren nu.

En bij mijn persoonlijke voorkeur zou ik in plaats van een perilex een aansluitdoos gebruiken, is stukje duidelijker en overzichtelijker.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Alle reacties

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:57
Bruin zwart grijs is norm voor 3 fasen, maar 3x bruin mag ook, met natuurlijk blauw voor nul en geel/groen voor aarde. 5x 2,5mm2 past prima door een 19mm buis en kun je tegelijk aan een trekveer knopen. Wel niet alleen trekken, maar ook aanvoeren.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
coinman63 schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:47:
Bruin zwart grijs is norm voor 3 fasen, maar 3x bruin mag ook, met natuurlijk blauw voor nul en geel/groen voor aarde. 5x 2,5mm2 past prima door een 19mm buis en kun je tegelijk aan een trekveer knopen. Wel niet alleen trekken, maar ook aanvoeren.
Oh ja? Gaat dat passen? Zou fijn zijn. Thnx.

Grijs kon ik niet vinden als vd draad.
Maar maakt het dan niet uit als ik de nul van de ene groep combineer met de fase van de ander? Op de perilex wcd staat L1 L2 N1 N2 en natuurlijk de aarde...
Is een kookgroep van twee fasen groepen.

[ Voor 6% gewijzigd door Punkrocker op 21-09-2026 16:53 ]

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:57
Ik ging uit van een kookgroep op 3-fasen, als je een kookgroep op twee groepen maakt, heb je twee keer bruin en twee keer blauw nodig en één groen/geel.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:11
Een fornuisgroep bestaat uit twee bruin en twee blauw, en een geel/groen natuurlijk.
En je mag daar inderdaad de nullen niet verwisselen of combineren.

En dat is geen 2-fase, maar 2-groepen. Die gaan elk naar de helft van het toestel en hebben verder geen elektrische verbinding met elkaar.

Bij een 3-fase huis heeft dit niet de voorkeur, want 2x16A > 1x25A hoofdzekering.

1.5mm is alleen toegestaan voor licht.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:51

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wel goed om even scherp te blijven op de terminologie. Je hebt het over een kookgroep, daarmee wordt doorgaans een dubbele groep bedoeld die effectief op 1 fase zit (maar dus 2x fasedraad, 2x nul-draad en aarde). En vooral wordt toegepast bij installaties waar geen 3-fase aansluiting beschikbaar is. Dan zou je namelijk gewoon een krachtgroep aanleggen.

Aangezien het in dit geval dus geen krachtgroep is zou ik ook niet gaan werken met de kleuren die horen bij een krachtgroep.

Er zijn allerlei manieren te bedenken om te zorgen dat je de 2 bruin/blauw aderparen uiteindelijk correct aansluit in de perilex doos. Eén aderpaar markeren met een stift, duidelijk verschillende lengtes strippen voor je het aan de trekveer knoopt, achteraf meten welke aders bij elkaar horen, etc...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:11

Reptile209

- gers -

Er zijn wel filmpjes of plaatjes die je laten zien hoe je de draden met elkaar aan de trekveer kunt maken (eentje lang strippen en aan de veer, de rest aan die eerste).

Maar op basis van je vragen moet je misschien even overwegen of je dit project voor een ander ("geen hobby van hem"?) wil gaan doen zonder ervaring. Een 3500W kookplaat is best een zware verbruiker en die wil je zeker niet aan een paar meter 1,5mm2 draad hangen. Ook het goed bedraden van een Perilex is niet altijd triviaal. Aansluiten in de groepenkast is link als je niet weet wat je doet. Dus laat bij voorkeur een electricien of iemand met wat meer ervaring dit voor je doen of in elk geval met je meekijken!

[ Voor 5% gewijzigd door Reptile209 op 21-09-2026 17:04 ]

Zo scherp als een voetbal!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:16
Punkrocker schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:17:
Mijn vraag:
Ik wil voor een kookgroep vijf draden trekken vanaf de meterkast naar de keuken (Loze leiding aanwezig, *O* ). Ca 15m.
Er komt een lichte kookplaat 3500W, die best nog op 1 Fase zou kunnen maar de kookplaat is nog niet gekocht en zou zomaar een zwaardere kunnen worden.
Koken is geen hobby van hem en hij zal maximaal twee kookzones in gebruik hebben. (Er zijn kookplaten met twee zones….)

Een perilexsteker heeft een snoer met 1,5 mm2 maar kan ik ook de VD draden van 1,5mm2 nemen of liever 2,5mm2?

Er ligt gelukkig een 19mm buis. Dat scheelt weer. (5x1.5mm kabel past al helemaal niet)
Hoe knoop ik het beste vijf draden aan één trekveer?
En hoe hou ik de groepen apart. Ik heb maar vier kleuren VD gevonden: Bruin, blauw, zwart en geel-groen.
Een tapeje schuift eraf tijdens het trekken vrees ik.

Iemand tips?

Relevante software en hardware die ik gebruik
DuckDuckGo

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoekactie levert verschillende antwoorden op....
Hopelijk hier wat meer concencus.
Ik gok dat de zwarte die je hebt maar 1,5mm² is - dus die wil je niet gebruiken. Je zal denk ik een groen/gele, twee blauwe en twee bruine in 1 keer willen trekken. Dan na het trekken kan je met zo'n goedkope multimeter in de doorpiep-stand achterhalen welke bruine en blauwe bij elkaar moeten (aan de ene kant knoop je een bruine aan een blauwe, aan de andere kant probeer je uit welke dan aan elkaar geknoopt zijn).

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Dank voor de antwoorden.
Excuses voor de verwarring over kookgroep, fases en groepen.
Ik ga het zeker niet alleen doen maar wil wel vooraf de juiste materialen bestellen. En zelf wéten wat we aan het doen zijn.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
coinman63 schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:47:
Bruin zwart grijs is norm voor 3 fasen, maar 3x bruin mag ook…
En hoe ga je die qua fasedraaiing uit elkaar houden?

Dus niet doen: 3 fasen door één leiding betekent 3 aparte kleuren: bruin, zwart, grijs.

@Punkrocker Per definitie ga je geen 1,5mm2 draden trekken. Standaard is 2,5mm[sup2[/sup].

Dat er in de aangegoten kabel 1,5mm gebruikt wordt komt in ieder geval omdat die kabel niet in een buis zit, en dus z'n warmte wel kwijt kan.
Punkrocker schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:51:
[...]
Ja, dat gaat passen. Ik weet niet hoeveel bochten of flexibele buis er in het tracé zit maar getrapt draden aan een trekveer doen is wel het advies.

[ Voor 22% gewijzigd door sypie op 21-09-2026 21:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord ✓

• Annuk
@Punkrocker kijk hier eens:
https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/vd-draad
Even iets verder naar beneden scrollen, staat er ook zwart en grijs 2,5mm2.
En of je nu wel of geen 3F groep toepast zou ik wel adviseren om alvast met bruin + zwart + grijs + blauw + geel/groen te werken.
Als je nu kookgroep (2x 1 fase groep) gaat gebruiken pak je voor automaat 1 bruin + blauw en automaat 2 zwart + grijs.
Wil/moet je in de toekomst ombouwen naar 3 fase heb je namelijk de juiste kleuren en hoef je niet heel gek te doen om van alles uit te zoeken, en ja dit is toegestaan vanuit de Nen1010 en hoef je dan niet perse om te kleuren nu.

En bij mijn persoonlijke voorkeur zou ik in plaats van een perilex een aansluitdoos gebruiken, is stukje duidelijker en overzichtelijker.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:42
Annuk schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 07:03:

Als er een perilexstekker aan het toestel zit deze er aanlaten zitten en een perilex wcd monteren. Ik zou niet aanraden om deze stekker eraf te knippen (alleen al mogelijk voor de garantie van de plaat).

• Annuk
jongetje schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 07:13:
[...]

Als er een perilexstekker aan het toestel zit deze er aanlaten zitten en een perilex wcd monteren. Ik zou niet aanraden om deze stekker eraf te knippen (alleen al mogelijk voor de garantie van de plaat).
Dan eerst elke pin door-piepen/meten wat welke kleur is alvorens domweg de stekker erin steken, er willen ook nogal eens draaiingen in zitten omdat er geen officiële aansluitstandaard is voor perilex.

Maar mijn ervaring is dat ze veelal zijn bijgeleverd en zelf te monteren, dan kan je ook een los stukje VmVL snoer bestellen en dat even aan de kookplaat monteren, goed het schema bekijken op de kookplaat (of installatie handleiding).

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:50
Punkrocker schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:51:
[...]

Grijs kon ik niet vinden als vd draad.
Maar maakt het dan niet uit als ik de nul van de ene groep combineer met de fase van de ander? Op de perilex wcd staat L1 L2 N1 N2 en natuurlijk de aarde...
Is een kookgroep van twee fasen groepen.
Gek genoeg moest ik ook lang zoeken naar een grijze VD draad. En zwart ook als ik hem 2.5mm2 wilde. Meestal zitten die alleen in meer aderige kabels.

Zelf heb ik ze gevonden en besteld bij Sander Vunderink. Bijv grijs: Grijze VD draad 2.5mm2

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:54

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze past beter in DEI. BK >> DEI :)

Tweakers Discord

Pagina: 1