Werkkamer inrichten qua verlichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 09:11
Wij krijgen over een tijdje de sleutel van onze nieuwbouwwoning, en ik ga er op zolder een kleine werkkamer realiseren. Nu zit er voor nu een klein raampje in, dus ik wil er wat meer licht in bouwen. Zoals op de foto te zien zit er nu geen vlak plafond, ik wil wel iets van een mooi plafondlicht als basis hebben. Nu ben ik benieuwd of er anderen in hetzelfde situatie iets hebben gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DI-5Zgw9T34JITfawwrvMUcrNRM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YcvtbobxWwB0NG7fNFqNm1lV.png?f=fotoalbum_large

Ik vind die Philips Skylight boeiend, maar die gaat lager moeten hangen. Ik weet even niet zo snel hoe hoog de nok is hier (ben er al even niet geweest). En als ik die heb, dan moet ik er best een wat lager plafond in bouwen. Dus ik dacht, of met vier kettinkjes. Of ik monteer een ledstrip in een profiel in de nok. En dat ik die met een correcte controller en werk combineer met HomeAssistant.

Wat zouden jullie doen?

Alle reacties

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:15
1 of 2 simpele uplights zijn vast een stuk flexibelere en eenvoudiger te realiseren……

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:49
En ook hoe ga je zitten? Dus waar komt je bureau e.d. Dat bepaalt ook of je last hebt van het invallende licht via het dakraam.

Maar ik zou inderdaad ook kijken naar wat boven gerichte lampen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:05
Wat voor werk doe je? Computer werk of meer?

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:13
Is dat genoeg ruimte voor een werkkamer? Hoe zie je jezelf zitten? Ik vind het persoonlijk een kleine ruimte maar kan een vertekend beeld zijn.

Maar muur gerichte spotje zouden een mooi gespreid licht moeten geven. En anders een led strip in de nok of een klein stukje plat plafond maken voor een lichtbak.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ledstrip langs de schuine wand omhoog en in de nok. Dan heb je licht van alle kanten. Maar het ligt (licht :+) er ook aan hoe je wil gaan zitten. Dat vind ik een veel grotere puzzel hier...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• jdjeasy
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-09 08:59
Ik heb nagenoeg dezelfde situatie, ik heb een daar in ieder geval eenwandlamp geplaatst op schakelaar op/in de linkermuur. Als ik snel kijk lijkt dit hetzelfde huis, al hebben we die linkermuur zelf geplaatst (dat lijkt hier ook het geval), direct naast/boven de trap, ons dakraam was 78x118.

Bij ons dit 1.98m breed van links naar rechts. Links op de foto komt direct de deur waarna een tussenwand volgt. Ruimte is 5.40 lang. Aan de andere kant komt een bureau (kant vanwaar de foto is gemaakt). Plaats op foto een uitschuifbaar bed.

• jdjeasy
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-09 08:59
Dakraam hebben we een 3 in 1 velux erin gezet in plaats van deze, doet ook veel. Zeker wanneer je er moet gaan werken wil je wel daglicht hebben.

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 09:11
Ik ben me ervan bewust dat 't wat smal is. Op foto is de helft te zien. Achter de camera nog wat bij de trap. Op foto is ongv 190cm breed, 234cm diep. Voor mij afdoende. Het is voor nu enige lege ruimte, en dakkapel als upgrade als budget er weer is.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:03
Zoals al eerder gevraagd, wat ga je er doen?
Voor een computerkamer heb je veel minder licht nodig dan hobbykamer/werkplaats.

Persoonlijk zou ik er een LED paneel ophangen, veel en goed licht.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:19
Martindo schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:00:
Ik ben me ervan bewust dat 't wat smal is. Op foto is de helft te zien. Achter de camera nog wat bij de trap. Op foto is ongv 190cm breed, 234cm diep. Voor mij afdoende. Het is voor nu enige lege ruimte, en dakkapel als upgrade als budget er weer is.
Een dakkapel gaat daar wel echt een mooie bruikbare ruimte van maken.
Ook verdient deze zichzelf deels terug omdat je meer vloeroppervlak hebt dat je als leefruimte mag tellen. Zeker een goede upgrade voor de toekomst.

Qua werk verlichting denk ik dat ik zou kiezen voor een goede bureaulamp, je hebt ook lampen die je bovenop je monitor kan klemmen.

De ruimte zelf verlichten met een wandlamp of iets dergelijks.
Je zit al snel in je eigen schaduw, dus daarom een bureaulamp als werkverlichting.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-09 10:46
Als je toch nog aan het 'verbouwen' bent. Kijk dan of je iets meer stroompunten kunt realiseren. Ik zie nu 1 plek voor een WCD. Dat is wel karig als je daar moet gaan werken. Dan ga je al heel snel met verlengdozen moeten werken (helaas bij mij op zolder nu realiteit omdat ik er dus niet helemaal over na heb gedacht van te voren... dus het is als vriendelijke top bedoeld)

Qua verlichting zou ik gewoon kijken of je in de nok een rail verlichting kunt hangen.
Ik heb ze zelf bij Qub vandaan (geen aandelen of iets) maar dan kun je zelf nog spelen met spotjes of hangverlichting. Mocht je te weinig hebben kun je achteraf altijd nog bijprikken.

Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0909/2494/1699/files/zolderverlichting.jpg?v=1773331702

*sowieso

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je zou de aftimmering rond je raam kunnen aanpassen zodat je meer licht in je toekomstige werkkamer krijgt. Hier bestaan ook kant een klare dakraambinnenlijsten voor

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:12

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Martindo schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:00:
Dit ziet eruit als mijn hoekje op zolder in mijn nieuwbouw huis, ik vermoed dat je daar echt niet prettig gaat zitten. Naar mijn idee is het echt te smal, of je moet heel creatief zijn met de ruimte daar. Ik ben benieuwd hoe je dit gaat oplossen.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:40
Ik zou de nok m.b.v. gipsplaat iets verlagen (smal verlaagd plafond maken) en daar de kabels in wegwerken en 4 a 5 richtbare en dimbare inbouwspotjes in monteren. Zo heb je licht waar en zo sterk als je wilt.

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06

spacy

+++

Ik heb hier een soortgelijke zolder als werkkamer, en heb 2 Ikea Floalt vierkante licht panelen aan de normale muur hangen, bijna boven in, maar ongeveer 15 cm ruimte tot de nok.

Voordeel van een licht paneel is veel diffuus licht verspreiding en het steekt bijna niet uit. Maar enkele cm's dik.

• Bartjeuhz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
vogelmans schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:25:
Ik zou de nok m.b.v. gipsplaat iets verlagen (smal verlaagd plafond maken) en daar de kabels in wegwerken en 4 a 5 richtbare en dimbare inbouwspotjes in monteren. Zo heb je licht waar en zo sterk als je wilt.
Dit! Met dim to warm spots kan je alle kanten op qua sfeer.

Bureaulamp erbij en je bent klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjeuhz op 22-09-2026 15:08 ]

Steam: CatBearCow

Pagina: 1