Uiteinde UTP-kabel opsporen in jaren '30-woning

Pagina: 1
Acties:

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 14:46
Sinds oktober wonen wij in een jaren '30-woning. Ik wil graag een UTP-kabel naar de bovenliggende verdiepingen aanbrengen. Tot mijn verbazing ontdekte ik dat er al een UTP-kabel door een koker naar boven loopt. Alleen... ik heb geen idee waar die kabel vervolgens naartoe gaat of waar het andere uiteinde zit.

Als ik voorzichtig aan de kabel trek, voel ik wel dat hij ergens doorheen loopt, maar ik hoor of zie nergens beweging. Met een normale leidingzoeker heb ik hem tot nu toe niet kunnen opsporen.

Via Gemini kwam ik op apparatuur waarbij je een signaal op de UTP-kabel zet en vervolgens met een ontvanger de kabel probeert te volgen. Als ik daarop zoek, kom ik vooral apparaten tegen voor het identificeren/opsporen van breuken. Waarbij je dus ook het uiteinde doormeet.

Mijn doel is simpeler: ik wil achterhalen waar het uiteinde ergens in huis verstopt zit. Heeft iemand ervaring met zo'n tracer voor dit doel? Werkt dat een beetje door muren en vloeren heen? Of zijn er andere slimme manieren om zo'n UTP-kabel op te sporen?

We see things as we are, not as they are

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:29
een tracer werkt, maar is geen heilige graag. De variant die een signaaltje op je kabel zet werkt best prima, maar geeft ook wel false positives, je moet dus wel wat meer je best doen om je kabel terug te vinden als je geen idee hebt waar die loopt. Voor jouw doeleinde waarschijnlijk wel prima!

tijd voor wat klusjes!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zet eens een stofzuiger op het gat waar de kabel in gaat. Even goed aftapen en dan je huis nalopen en goed luisteren waar je misschien lucht hoort. :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TutanRamon
  • Laatst online: 21-09 14:46
Atlas schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:49:
Zet eens een stofzuiger op het gat waar de kabel in gaat. Even goed aftapen en dan je huis nalopen en goed luisteren waar je misschien lucht hoort. :)
Kijk, dit is out-of-the-box denken. :-) Probleem is dat er een grotere koker (met meerdere coax-kabels en die utp-kabel) naar het plafond loopt en daar verdwijnt. Het is allemaal houtbouw. Kabels komen een verdieping hoger niet op dezelfde plaats uit de vloer weer omhoog.

We see things as we are, not as they are

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:59

DropjesLover

Dit dus ->

Er uit trekken en gewoon een nieuwe trekken.
Als je het uiteinde nu niet meer kan vinden, zit ie al halverwege in een muur, of op een plek die je toch niet wil. Je hebt sowieso een langere nodig.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:33
De oud bewoners een mailtje sturen? (Hangt een beetje af van de onderlinge verhoudingen, maar vinden ze iha geen enkel probleem). Goede kans dat zij het precies weten, omdat zij het zelf hebben aangelegd/laten aanleggen.

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:40

MartinMeijerink

Computerrorist

Geeft die tracer niet de lengte van de kabel aan? Als je de lengte weet, weet je in ieder geval op welke verdieping je ongeveer moet zoeken.

An unbreakable toy is useful to break other toys

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:57
Als de leiding dik genoeg is een trekveer er doorheen duwen en proberen te luisteren (dan wel samen met iemand) waar je gerommel hoort in de muur van de veer?

Al kom je er niet helemaal doorheen kan het mogelijk wel een indicatie geven waar de leiding ongeveer heen loopt.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:33
In plaats van een stofzuiger, kun je ook een stalen trekveer in die buis stoppen, en iemand eraan laten rammelen, dan hoor je het ook wel

Zelfde reactie als bovenstaande

[ Voor 11% gewijzigd door shure-fan op 21-09-2026 15:59 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Bor
  • Laatst online: 23:02

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

shure-fan schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:58:
In plaats van een stofzuiger, kun je ook een stalen trekveer in die buis stoppen, en iemand eraan laten rammelen, dan hoor je het ook wel

Zelfde reactie als bovenstaande
Wanneer je tegen bochten een een dunne buis of dikke stugge kabel aankijkt is dit misschien niet zo efficiënt.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:28
Denk dat traceren niet gaat werken. Dat is leuk als je een kabel in bijvoorbeeld een kluwen of een patchpanel wil vinden, maar op het moment dat je huis-tuin-keuken tracer en een centimeter of 5 vandaan zit hoor je meestal al niks meer. Laat staan als je ook nog door muren / hout / en dergelijken heen moet.

Met serieus professioneel spul zal het wellicht beter gaan, maar is het die investering waard?

De beste kans zou zijn om lengte te meten en te gokken waar hij dan uit komt. Maar heel eerlijk, behalve als je tijd teveel hebt kan je beter gewoon iets nieuws trekken. Weet je ook zeker dat het goed is.

All your base are belong to us!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52
Ben wel benieuwd waar die naar toe gaat.

Als je al niks in de meterkast of bij het punt van de kabel/ADSL aansluiting een utp kabel vind, kan het misschien ook achter een telefoon plaatje zitten. Ik bedoel zo aansluiting waar je normaal een telefoon stekker in plug. Heb vroeger ook wel die buizen gebruikt voor netwerk. Of van een kamer naar kamer. In mijn ouderlijk huis ging het internet eerst naar mijn slaapkamer op zolder en dan via een switch weer 1 verdieping lager door naar de computerkamer (ouders werkte) en naar mijn broers slaapkamer.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
een wild idee ... de vorige eigenaar vh huis eens contacteren ?

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:57
Bor schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:06:
[...]

Wanneer je tegen bochten een een dunne buis of dikke stugge kabel aankijkt is dit misschien niet zo efficiënt.
Is er een andere manier om een kabel door een leiding te trekken/te duwen?

Ik weet niet beter dan dat je dit met een trekveer doet dus tenzij het anders kan heeft hij/zij die sowieso nodig.
Tenzij er een oude kabel ligt waar je bij kan om ze aan elkaar te verbinden, maar dat is nu net het probleem :o

• Bor
  • Laatst online: 23:02

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Mit-46 schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:50:
[...]

Is er een andere manier om een kabel door een leiding te trekken/te duwen?

Ik weet niet beter dan dat je dit met een trekveer doet dus tenzij het anders kan heeft hij/zij die sowieso nodig.
Tenzij er een oude kabel ligt waar je bij kan om ze aan elkaar te verbinden, maar dat is nu net het probleem :o
Een kabel door een buis trekken doe je met een veer. Ik denk alleen dat het niet zo efficient is om met een veer de uitgang van een buis te vinden wanneer er al minimaal 1 kabel door de buis loopt en je geen idee hebt over het traject en de lengte die je moet afleggen.

Je hebt zelfs kans dat de kabel ergens vast zit en helemaal nergens uitkomt.

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 21-09-2026 22:58 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1