Welke warmtepomp is geschikt/aan te raden in mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• oldsql
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 14:14
Hi, na het volledig verbouwen van mijn huis ben ik benieuwd of en welke warmtepomp geschikt is voor mijn situatie. Huidige situatie:

Hoekwoning jaren 50, nageisoleerd (vloer, dak en muren geisoleerd, ramen een combinatie van hr++ en triple glas). Momenteel vloerverwarming in de woonkamer, ongeveer 40 m2. Rest van het huis verwarming met airco (totaal woonoppervlak ong 130m2). Huidige CV ketel alleen voor het douchen en verwarmen van de vloerverwarming.

Historisch gasverbruik: 760 m³/jaar, gebaseerd op feb 2025 tot feb 2026. Was denk ik een relatief zachte winter, maar het opstookprotocol voor de vvw zit hier wel bij inbegrepen.
Afgiftesysteem:
- ong 40m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open --> vorig jaar aangelegd, ik geloof 10cm HoH,
- Geen radiatoren
SWW:
- plek voor boiler: ja, zolder
- X liter nodig --> we zijn met zn tweeen vooralsnog, douchen niet buitensporig vaak/veel maar wel belangrijk dat er incidenteel voldoende warm water is om na elkaar uitgebreid te douchen als dat een keer voorkomt. Is 200 liter dan afdoende?
- DWTW aanwezig? Neen
Warmtepompvoorkeur:
Geen voorkeur, hier gaat het vooralsnog ook een beetje mis in mijn zoektocht. Er is veel te kiezen, ik vind het lastig te bepalen wat ideaal zou zijn en prijzen zijn erg ondoorzichtig. Veel aanbieders tot nu toe lijken gebonden aan een specifiek merk, waardoor ik het lastig vind te bepalen waar uberhaupt een offerte uit te vragen.

op volgorde van belangrijk voor mij: goedkoop, stil, , zuinig, verkrijgbaarheid, design, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk

Binnen is genoeg plek voor een boilervat en binnenunit op zolder. Buitenunit zou op het balkon (beton) of anders in de achtertuin passen. Ivm voorkeur voor plaatsen op specifieke plek op het balkon zou een buitenunit smaller dan ±90cm interessant zijn, maar is geen vereiste. Geluid is wel belangrijk. Het balkon grenst aan de slaapkamer. Is plaatsen in de tuin dan slimmer of gaan we dat niet horen?

We hebben een dynamisch energiecontract, een unit die slim genoeg is om goedkoop in te kopen e.d. is daarom wellicht op zich interessant?

Met een eigen zoektocht kwam ik vooralsnog uit op een pomp rond de 3kw. In een eerste offerte werd een pomp van 5,5kw aangeraden ivm het sneller kunnen opwarmen van het voorraadvat. Is dat nog een zinvolle overweging?
Wie gaat het installeren?
Ik beginsel uitbesteden, maar mocht een combinatie van zelf plaatsen en laten aansluiten financieel interessant zijn is dat een optie.

Alle reacties

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:18
Sowieso in de tuin plaatsen als dat kan.
200L is groot genoeg voor een boilervat.
En een warmtepomp van zo’n 5-6kW zou ik adviseren, daarbij zou mijn grootste wens zijn, stil, betaalbaar en kwalitatief goed

Adviseur FixClima

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:44
Heb je boven helemaal geen radiatoren meer? Je vloerverwarming moet nu de bovenverdieping stoken via de warmte die door plafond/vloer naar boven komt lekken.

4KW moet in principe voldoende zijn, maar bij defrosts en snel weer opwarmen van je 200 liter boiler is 5-6KW idd wel fijn.

Wat slim verwarmen betreft: je houdt liefst gewoon je vloer continu op dezelfde temperatuur, enige waar je mee stuurt is je tapwatervat. Een huis dat steeds te warm opstookt en daarna afkoelt omdat de stroom even goedkoop was levert geen comfort.

Edit:
Houd er rekening mee dat je wel op het randje zit met je vloer qua afgifte. Ik ben van 750 uitgegaan, als ik 760 invul wil gasweg niet verder rekenen omdat de afgifte te laag is, je vloer bereikt dan te hoge temperaturen. Vandaar ook de vraag of je boven helemaal geen radiatoren meer had.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
🟢  Uitstekend geschikt voor een all-electric warmtepomp!

┌───────────────────────┬──────────────────────┐
│ Aanbevolen warmtepomp │                 4 kW │
│ Schatting warmtevraag │               3.6 kW │
│ Gasverbruik           │               750 m³ │
│ Max. aanvoertemp.     │                37 °C │
│ Debiet (ΔT=5)         │              625 L/h │
│ Leiding (ΔT=5)        │ 22mm (binnen Ø 20mm) │
│ Debiet (ΔT=10)        │              313 L/h │
│ Leiding (ΔT=10)       │ 15mm (binnen Ø 13mm) │
└───────────────────────┴──────────────────────┘

┌────────────────────────────────┬───────────────────┬────────┐
│ Afgifte                        │ Vermogen bij 37°C │ Inhoud │
├────────────────────────────────┼───────────────────┼────────┤
│ Vloerverwarming HoH:10cm 40 m² │            3600 W │   45 L │
│ Totaal                         │            3600 W │   45 L │
└────────────────────────────────┴───────────────────┴────────┘

Gesuggereerde stooklijn:  −10°C → 37°C  ·  0°C → 33°C  ·  +15°C → 25°C
Bekijk of pas aan: https://gasweg.nl/?gas=750&ufh=40:10

[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 21-09-2026 13:50 ]

• oldsql
Technician- schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:37:
200L is groot genoeg voor een boilervat.
En een warmtepomp van zo’n 5-6kW zou ik adviseren, daarbij zou mijn grootste wens zijn, stil, betaalbaar en kwalitatief goed
Dank, zeker eens wat betreft kwalitatief goed. In dat verband zie ik voor mij bekende merken (Daikin/Vaillant) voorbij komen waarbij ik ze qua kwaliteit vertrouw (geen Chinese rommel met een eigen merk verkopen). Maar er zitten ook merken tussen die me minder zeggen (Quatt, weheat? Intergas?). Ze beloven allemaal fluisterstil te zijn en natuurlijk het beste rendement te bieden. Wat zijn nou de a-merken en wat kan ik beter vermijden?

• oldsql
_JGC_ schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:48:
Heb je boven helemaal geen radiatoren meer? Je vloerverwarming moet nu de bovenverdieping stoken via de warmte die door plafond/vloer naar boven komt lekken.

4KW moet in principe voldoende zijn, maar bij defrosts en snel weer opwarmen van je 200 liter boiler is 5-6KW idd wel fijn.

Wat slim verwarmen betreft: je houdt liefst gewoon je vloer continu op dezelfde temperatuur, enige waar je mee stuurt is je tapwatervat. Een huis dat steeds te warm opstookt en daarna afkoelt omdat de stroom even goedkoop was levert geen comfort.

Edit:
Houd er rekening mee dat je wel op het randje zit met je vloer qua afgifte. Ik ben van 750 uitgegaan, als ik 760 invul wil gasweg niet verder rekenen omdat de afgifte te laag is, je vloer bereikt dan te hoge temperaturen. Vandaar ook de vraag of je boven helemaal geen radiatoren meer had.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
🟢  Uitstekend geschikt voor een all-electric warmtepomp!

┌───────────────────────┬──────────────────────┐
│ Aanbevolen warmtepomp │                 4 kW │
│ Schatting warmtevraag │               3.6 kW │
│ Gasverbruik           │               750 m³ │
│ Max. aanvoertemp.     │                37 °C │
│ Debiet (ΔT=5)         │              625 L/h │
│ Leiding (ΔT=5)        │ 22mm (binnen Ø 20mm) │
│ Debiet (ΔT=10)        │              313 L/h │
│ Leiding (ΔT=10)       │ 15mm (binnen Ø 13mm) │
└───────────────────────┴──────────────────────┘

┌────────────────────────────────┬───────────────────┬────────┐
│ Afgifte                        │ Vermogen bij 37°C │ Inhoud │
│ Vloerverwarming HoH:10cm 40 m² │            3600 W │   45 L │
│ Totaal                         │            3600 W │   45 L │
└────────────────────────────────┴───────────────────┴────────┘

Gesuggereerde stooklijn:  −10°C → 37°C  ·  0°C → 33°C  ·  +15°C → 25°C
Bekijk of pas aan: https://gasweg.nl/?gas=750&ufh=40:10
Goede vraag, had ik in de OP moeten zetten. De eerste verdieping en zolder hebben we aircos hangen waarmee we lokaal verwarmen. Inderdaad geen enkel radiator meer te bekennen

• Ronald
  • Laatst online: 15:00
Wat betreft geluid (en nog betaalbaar): Bosch compress 5800i 5OR is de stilste op de markt met 53dB(A) bronvermogen. De 4OR is wat krap, maar die is 51dB(A)

Met 55dB(A) volgt de Vaillant 55/8.1

De modellen met minder dan 5kW zijn eigenlijk altijd geknepen versies van zwaardere modellen. Deze bieden dus geen voordeel op minimum vermogen en zijn dus eigenlijk altijd afraders...

@oldsql Draaien de airco's altijd mee? Anders verwarmd de beneden verdieping boven mee en moet de aanvoertemperatuur omhoog, en dat kost extra stroom.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 21-09-2026 14:00 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:19
+1 !!

De buitenunit hangt hier aan de slaapkamergevel en het gevolg is dat we hebben ingesteld dat de warmtepomp tussen 23 en 7 sowieso uit staat. Anders word je wakker van dat gebrom.

Qua merken. Wij hebben een Stiebel; werd toen als 'premium' merk verkocht. Ik denk dat we daar in de praktijk weinig van merken. Sterker: we hebben meer dan genoeg gedoe met de warmtepomp gehad. Belangrijkste is een installateur in de buurt hebben die verstand van zaken heeft.

• oldsql
Ronald schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:59:
Wat betreft geluid (en nog betaalbaar): Bosch compress 5800i 5OR is de stilste op de markt met 53dB(A) bronvermogen. De 4OR is wat krap, maar die is 51dB(A)

Met 55dB(A) volgt de Vaillant 55/8.1

De modellen met minder dan 5kW zijn eigenlijk altijd geknepen versies van zwaardere modellen. Deze bieden dus geen voordeel op minimum vermogen en zijn dus eigenlijk altijd afraders...

@oldsql Draaien de airco's altijd mee? Anders verwarmd de beneden verdieping boven mee en moet de aanvoertemperatuur omhoog, en dat kost extra stroom.
Thanks! Wat betreft je vraag, nee de airco's staan standaard uit. We hebben drie aircos hangen, een in de slaapkamer, een werkkamer en een zolder/werkkamer. In de praktijk gebruiken we die in de slaapkamer vooralsnog enkel om te koelen en heeft die vrijwel nog niet verwarmd. De meeste dagen werk ik thuis en dan staat in de winter één van de drie aircos aan om te verwarmen

• _JGC_
  • Laatst online: 15:44
Scoutertje schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:03:
[...]

+1 !!

De buitenunit hangt hier aan de slaapkamergevel en het gevolg is dat we hebben ingesteld dat de warmtepomp tussen 23 en 7 sowieso uit staat. Anders word je wakker van dat gebrom.

Qua merken. Wij hebben een Stiebel; werd toen als 'premium' merk verkocht. Ik denk dat we daar in de praktijk weinig van merken. Sterker: we hebben meer dan genoeg gedoe met de warmtepomp gehad. Belangrijkste is een installateur in de buurt hebben die verstand van zaken heeft.
Dat laatste is bij elke unit zo. Je unit kan nog zo premium zijn, als 'ie met 2 rietjes wordt aangesloten op het systeem of verkeerd wordt opgehangen heb je er totaal geen plezier van.

• Ronald
  • Laatst online: 15:00
oldsql schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:08:
[...]

Thanks! Wat betreft je vraag, nee de airco's staan standaard uit. We hebben drie aircos hangen, een in de slaapkamer, een werkkamer en een zolder/werkkamer. In de praktijk gebruiken we die in de slaapkamer vooralsnog enkel om te koelen en heeft die vrijwel nog niet verwarmd. De meeste dagen werk ik thuis en dan staat in de winter één van de drie aircos aan om te verwarmen
De 3,5kW voor je benedenverdieping is krap... Dat is ongeveer wat ik nodig heb en ik mis een buitenmuur ten opzichte van jou... en mijn woning is ook nog eens ~20 jaar minder oud.

Als je daar ook nog wat slaapkamers mee moet verwarmen dan zit je krap.

Die airco's zullen dus mee moeten doen met koude... maar eigenlijk altijd... dat kost onder de streep amper meer stroom; want de vloer kan op lagere, voor Warmtepomp efficiëntere temperatuur werken. Dat is 2% per graad aanvoertemperatuur...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1