Hi, na het volledig verbouwen van mijn huis ben ik benieuwd of en welke warmtepomp geschikt is voor mijn situatie. Huidige situatie:
Hoekwoning jaren 50, nageisoleerd (vloer, dak en muren geisoleerd, ramen een combinatie van hr++ en triple glas). Momenteel vloerverwarming in de woonkamer, ongeveer 40 m2. Rest van het huis verwarming met airco (totaal woonoppervlak ong 130m2). Huidige CV ketel alleen voor het douchen en verwarmen van de vloerverwarming.
Historisch gasverbruik: 760 m³/jaar, gebaseerd op feb 2025 tot feb 2026. Was denk ik een relatief zachte winter, maar het opstookprotocol voor de vvw zit hier wel bij inbegrepen.
- Geen radiatoren
- X liter nodig --> we zijn met zn tweeen vooralsnog, douchen niet buitensporig vaak/veel maar wel belangrijk dat er incidenteel voldoende warm water is om na elkaar uitgebreid te douchen als dat een keer voorkomt. Is 200 liter dan afdoende?
- DWTW aanwezig? Neen
op volgorde van belangrijk voor mij: goedkoop, stil, , zuinig, verkrijgbaarheid, design, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Binnen is genoeg plek voor een boilervat en binnenunit op zolder. Buitenunit zou op het balkon (beton) of anders in de achtertuin passen. Ivm voorkeur voor plaatsen op specifieke plek op het balkon zou een buitenunit smaller dan ±90cm interessant zijn, maar is geen vereiste. Geluid is wel belangrijk. Het balkon grenst aan de slaapkamer. Is plaatsen in de tuin dan slimmer of gaan we dat niet horen?
We hebben een dynamisch energiecontract, een unit die slim genoeg is om goedkoop in te kopen e.d. is daarom wellicht op zich interessant?
Met een eigen zoektocht kwam ik vooralsnog uit op een pomp rond de 3kw. In een eerste offerte werd een pomp van 5,5kw aangeraden ivm het sneller kunnen opwarmen van het voorraadvat. Is dat nog een zinvolle overweging?
Hoekwoning jaren 50, nageisoleerd (vloer, dak en muren geisoleerd, ramen een combinatie van hr++ en triple glas). Momenteel vloerverwarming in de woonkamer, ongeveer 40 m2. Rest van het huis verwarming met airco (totaal woonoppervlak ong 130m2). Huidige CV ketel alleen voor het douchen en verwarmen van de vloerverwarming.
Historisch gasverbruik: 760 m³/jaar, gebaseerd op feb 2025 tot feb 2026. Was denk ik een relatief zachte winter, maar het opstookprotocol voor de vvw zit hier wel bij inbegrepen.
Afgiftesysteem:
- ong 40m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open --> vorig jaar aangelegd, ik geloof 10cm HoH,- Geen radiatoren
SWW:
- plek voor boiler: ja, zolder- X liter nodig --> we zijn met zn tweeen vooralsnog, douchen niet buitensporig vaak/veel maar wel belangrijk dat er incidenteel voldoende warm water is om na elkaar uitgebreid te douchen als dat een keer voorkomt. Is 200 liter dan afdoende?
- DWTW aanwezig? Neen
Warmtepompvoorkeur:
Geen voorkeur, hier gaat het vooralsnog ook een beetje mis in mijn zoektocht. Er is veel te kiezen, ik vind het lastig te bepalen wat ideaal zou zijn en prijzen zijn erg ondoorzichtig. Veel aanbieders tot nu toe lijken gebonden aan een specifiek merk, waardoor ik het lastig vind te bepalen waar uberhaupt een offerte uit te vragen.op volgorde van belangrijk voor mij: goedkoop, stil, , zuinig, verkrijgbaarheid, design, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Binnen is genoeg plek voor een boilervat en binnenunit op zolder. Buitenunit zou op het balkon (beton) of anders in de achtertuin passen. Ivm voorkeur voor plaatsen op specifieke plek op het balkon zou een buitenunit smaller dan ±90cm interessant zijn, maar is geen vereiste. Geluid is wel belangrijk. Het balkon grenst aan de slaapkamer. Is plaatsen in de tuin dan slimmer of gaan we dat niet horen?
We hebben een dynamisch energiecontract, een unit die slim genoeg is om goedkoop in te kopen e.d. is daarom wellicht op zich interessant?
Met een eigen zoektocht kwam ik vooralsnog uit op een pomp rond de 3kw. In een eerste offerte werd een pomp van 5,5kw aangeraden ivm het sneller kunnen opwarmen van het voorraadvat. Is dat nog een zinvolle overweging?