Constructie/Gewicht voorzetwand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:36
Hallo allemaal,

Ik wil een voorzetwand met wandverwarming maken tegen de kopse gevel(s) op zolder.

De opbouw wordt als volgt:
- spouwgevel (5,5 cm geisoleerde spouw)
- 44 x 44 balken er tegenaan, PIR ertussen
- 10 mm fermacell 'ondergrond' (± 80 kg totaal)
- 15 mm fermacell voorgefreesde platen (± 130 kg totaal)

Aanvankelijk dacht ik gewoon een houten frame direct tegen de gevel te schroeven, maar nu ik het gewicht van die permacell platen heb gevoeld denk ik niet dat het verstandig is om die puur aan het binnenblad te laten hangen (en daarmee een permanent trekkende kracht naar binnen te creëren).

Ik heb daarom het volgende bedacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTcmcKsBnH9Ike8DhWMg0UH5Foc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FiUfa4ZdXYycdowtjR15NGkA.png?f=fotoalbum_large

De zwarte lijnen zijn balken tussen de nok en gordingen (vlak 1) en gordingen en gordingen (vlak 2) en gordingen en (blauw getekende) vloerplaat (vlak 3). Voor vlak 1 en 2 wordt het gewicht dus overgedragen op de gordingen (en een beetje trek aan de nok) en het onderste vlak 3 zou dan direct op de vloerbalk rusten, middels een plateau daarop.

Het zwaartepunt van de dubbele laag fermacell ligt op 6,4 - 8,9 cm van het binnenblad (44 mm balk + 2 cm oud stucwerk + 10 en 15 mm fermacell). Omdat dit relatief dicht bij de gevel is, kan de gording hier vrijwel niet doorbuigen; het gewicht wordt hopelijk vrijwel direct ondervangen door de gevel waarin de gording ligt (en de gordingen worden onderling verstevigd door de 'zwarte' balken, en door de continue verbinding van de 'zwarte' balken ook doorgestuurd naar de vloerplaat). Op deze manier is er dus geen trekkende krachten naar voren, zoals het geval zou zijn als ik de voorzetwand direct aan de gevel zou laten hangen, maar puur gewicht dat (schuin) verticaal naar beneden drukt.

Is dit een goed idee?

Alvast erg bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door FJA op 21-09-2026 11:34 ]

Alle reacties

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:45
Zou die oude stuc sowieso ff weghalen dan kan je het metselwerk zien. Mocht je daar nog wat moeten herstellen dan kan je dat meteen doen.

Let op de Fermacell verwerkingsinstructies dat je rondom 5mm ongeveer vrij moeten houden normaal gesproken. Dat even verwerken in je plan. Dan krijg je ook geen gekraak als de gordingen wat werken etc.

In basis is het gewicht niet zo heel spannend. Als dat verdeeld tegen de binnenmuur zit en ondersteund is op de vloer is dat verdeeld een klein gewicht wat ook nog eens statisch is.

Logisch gedacht zou je verticale balken tegen de muur willen dat stabiliseert de binnenmuur. Een vouwpunt op 1/3e en 2/3e voelt juist onlogisch (maar ben geen constructeur).

Verticaal voelt logischer:

https://www.facebook.com/...omwaaien/756798631554195/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJsuPIDuVPvCIEU5DxAqUrbvatg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfC9povzv4oR2gik9xD2YfC5.jpg?f=fotoalbum_large

Maar is dit niet een hele complexe oplossing wat te isoleren en wat wandverwarming aan te brengen? Kan je niet een Wedi plaat of vergelijkbaar gebruiken?

https://www.wedi.net/nl/p...wplaten/preline-bouwplaat

Dan heb je in 1x isolatie en sleuven voor je wandverwarming. Gemakkelijk aan te passen aan al die schuine hoeken en/of zelf te frezen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhJFAw78EVVTPWl-PEfYyjpz_Ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2bWEkfhZOMh0JL7OjpFYqnp.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
waarom is je trekende kracht naar voren? Die is toch gewoon naar beneden en met d juiste pluggen en schroeven blijft dat prima zitten.
over het algemeen is je binnengevel sterker dan je buitengevel en moet je zien wat ze daar allemaal aan ophangen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:36
De trekkracht is (een klein beetje) naar voren omdat het zwaartepunt van de constructie zich niet direct tegen de gevel bevindt, maar zo’n 7 cm ervandaan. Hoe groter die afstand des te meer er aan de gevel ‘getrokken’ wordt. Tis inderdaad waarschijnlijk een overdreven complexe constructie, aan de andere kant is een beetje met hout klooien niet lastig. Belangrijkste vind ik dat het een robuuste constructie is die niet onnodig risico meebrengt.

En wedi-platen hebben 0 thermische massa, en vereisen weer een afwerkplaat om als gevel door te kunnen, waar de fermacell direct na het vullen klaar is (en de leidingen nog steeds vlak onder het oppervlak liggen.

Ik ben het wel met je eens dat wat verticale regels waarschijnlijk geen kwaad kunnen, maar verder ben ik niet bang dat de gevel omknakt om de horizontale balken - want er bestaat met de constructie ten slotte geen trekkracht meer, alleen nog maar verticale kracht

• Tiger Woods
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 11:42
Vergeet niet de diagonale speraltische krachten, deze kunnen funest zijn als je met een thermische belasting werkt van ^=100.

• Wneeleman
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-09 19:08
Tiger Woods schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:41:
Vergeet niet de diagonale speraltische krachten, deze kunnen funest zijn als je met een thermische belasting werkt van ^=100.
Mag ik vragen wat jij bedoelt met diagonale speraltische krachten? Deze term is mij onbekend.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
Wneeleman schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:16:
[...]

Mag ik vragen wat jij bedoelt met diagonale speraltische krachten? Deze term is mij onbekend.
Hopelijk een type want zelfs onze Copilot hefet geen idee

You said:

wat zijn  diagonale speraltische krachten

Copilot said:

De term "diagonale speraltische krachten" is niet een gangbare technische of natuurkundige term. Mogelijk bedoel je één van de volgende:
  1. Diagonale krachten
    Krachten die onder een hoek werken ten opzichte van een constructie of object. In de bouw kunnen diagonale krachten bijvoorbeeld optreden bij windbelasting op een gevel of in een vakwerkconstructie.
  2. Peristaltische krachten
    Dit zijn samentrekkende bewegingen in bijvoorbeeld de darmwand die voedsel voortstuwen. Dit heeft betrekking op biologie en geneeskunde.
  3. Spiraalvormige (helicale) krachten
    Krachten die een draaiende of schroefvormige beweging veroorzaken, bijvoorbeeld bij een boor, schroef of tornado.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:02
Aan de posthistorie van @Tiger Woods te zien zou ik zijn opmerking niet serieus nemen, hij bedoelt waarschijnlijk dat je iets te voorzichtig bent.

Fotografie: | Flickr | Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Wneeleman
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-09 19:08
inquestos schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:56:
Aan de posthistorie van @Tiger Woods te zien zou ik zijn opmerking niet serieus nemen, hij bedoelt waarschijnlijk dat je iets te voorzichtig bent.
Aha, okey. Niet mijn humor moet ik bekennen. Zolang als hij er zelf maar om kan lachen denk ik dan zo.
Pagina: 1