Wat is de beste oplossing om mijn WiFi te versterken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Blackberry2017!
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 21-09 19:29
Goedemorgen,

Mijn ouders hebben reeds DSL van Odido aangeschaft, na hun hele leven bij Ziggo te hebben gezet (internet en TV via de kabel). Het Odido modem staat in de slaapkamer, het Ziggo modem stond in de woonkamer. Het probleem is nu dat ze geen WiFi bereik hebben door het hele huis. Moet zeggen dat dat toen ze Ziggo hadden ook niet zo was maar dat namen ze voor lief omdat ze wel goed bereik hadden in de woonkamer, waar ze de meeste van hun tijd zijn.

De tv doet het nu ook niet, want die moet aangesloten worden aan internet. Ik had zo'n Powerline geprobeerd maar die hapert teveel. En dat lost het WiFi probleem niet op.

Ik heb zelf al wat research gedaan en volgens mij moet ik een mesh netwerk aanleggen. Alleen, wat kan ik dan het beste kopen? En hoeveel stations heb ik nodig? Ik zie in de Best Buy Guide deze staan en ik had op Coolblue deze gevonden. Volgens mij heb ik niet zoveel spannends nodig, het bereik moet goed zijn en een aantal apparaten kunnen dragen (telefoons, laptops, printer en Sonos speakers). Verder wil ik graag dat dit een beetje toekomstbestendig is, wellicht stappen ze volgend jaar weer over naar een andere provider, fijn als het dan makkelijk over te zetten is.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:14
Waarom staat het modem überhaupt in de slaapkamer? Komt daar echt de telefoonlijn binnen of is het omdat daar toevallig een telefoon aansluiting zit? In de meeste gevallen zit het isra punt in de meterkast.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:43
Odido heeft zelf ook een oplossing.

https://www.odido.nl/internet/wifi-plus

Kabel trekken vanaf modem naar woonkamer en daar een accespoint ophangen werkt het beste.

Zo'n mesh-oplossing van Odido kan ook al helpen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Blackberry2017!
Nielson schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:20:
Waarom staat het modem überhaupt in de slaapkamer? Komt daar echt de telefoonlijn binnen of is het omdat daar toevallig een telefoon aansluiting zit? In de meeste gevallen zit het isra punt in de meterkast.
Goede vraag! De telefoonlijn komt daar binnen. Overigens is het geen isra punt maar zit het nu in een telefoonstekker. In de meterkast zit helaas niets. Vroeger hadden ze een telefoonlijn in de woonkamer maar die is weggehaald. Andere aansluitingen zijn er niet.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:44
Blackberry2017! schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:31:
[...]

Goede vraag! De telefoonlijn komt daar binnen. Overigens is het geen isra punt maar zit het nu in een telefoonstekker. In de meterkast zit helaas niets. Vroeger hadden ze een telefoonlijn in de woonkamer maar die is weggehaald. Andere aansluitingen zijn er niet.
Dat is niet zo handig. Denk overigens dat het aansluitpunt in de woonkamer niet is 'weggehaald' maar gewoon is dichtgesmeerd.

Kijk, die telefoonkabel komt ergens uit de grond, en gaat dan het huis in, dus eerst naar de BG en dan naar de 1e etage. In die volgorde. En zo loopt het nog steeds, alleen kan je nu niet bij de kabel in de huiskamer.
Ik zou zeggen zoek het aansluitpunt in de woonkamer op en herstel die en ga vanaf daar internet aanleggen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-09 19:47
het aller beste is, zoals genoemd, kabels trekken naar de plekken waar slecht bereik is en een los accespoint bekabeld aansluiten, die dan het Wi-Fi opnieuw uitzendt. Dat geeft het beste resultaat.

Een mesh kan, maar denk dan niet dat het afdoende is door in de woonkamer een mesh accespoint neer te zetten en te denken dat het daarmee is opgelost - het onderliggende probleem van zwak internet signaal speelt dan nog steeds. En dat ondanks dat apparaten dan "vol signaal" laten zien - ze laten zien dat het Wi-Fi signaal sterk is, niet dat de internetverbinding/mesh goed is. Dan zal de mesh op een ander punt tussen slaapkamer en woonkamer moeten staan, net dichtbij genoeg de slaapkamer om zelf het internetsignaal goed op te kunnen pikken, en ver genoeg om nieuw signaal naar de woonkamer door te kunnen geven.. maar elke mesh kan de Wi-Fi snelheid behoorlijk omlaag halen, soms wel tot 2x trager per mesh. Dus als het kan, mesh vermijden, en mesh is geen garantie op een goede stabiele verbinding. Een bekabelde AP wel.

Ethernetkabel trekken en daar een access point op aansluiten is ook het enige wat echt toekomstbestendig is. Met een goede kabel (cat6a) kan je tot 10Gbps op sowieso ~50 meter of meer doen.

En mocht het uiteinde van een ethernet kabel niet door bepaalde bestaande openingen passen, dan kan die ook doorgeknipt worden, en achteraf een nieuwe connector op gekrimpt worden. Soms is extra boren niet eens nodig, ik heb installaties bij mensen gezien die alles langs de radiatorbuizen laten lopen en waar het gewoon jarenlang goed werkte (al ben ik zelf huiverig ivm de invloed van hoge temperatuurwisselingen, ondanks dat de meeste kabels claimen goed te zijn tot 150 C of zelfs 250 C).

[ Voor 29% gewijzigd door grasmanek94 op 21-09-2026 11:04 ]

• Blackberry2017!
Ora et Labora schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:26:
Odido heeft zelf ook een oplossing.

https://www.odido.nl/internet/wifi-plus

Kabel trekken vanaf modem naar woonkamer en daar een accespoint ophangen werkt het beste.

Zo'n mesh-oplossing van Odido kan ook al helpen.
Dankje. Ik heb Odido even gebeld. Zij gaven aan dat dit de enige oplossing is die zij kunnen bieden. Als ik de andere reacties lees, lees ik dat zowel kabel trekken als de oude aansluiting herstellen de beste optie is. Alleen denk ik dat dit een lastig verhaal is. De afstand is vrij lang en wat betreft dat herstellen, daar heb ik te weinig verstand van.
het aller beste is, zoals genoemd, kabels trekken naar de plekken waar slecht bereik is en een los accespoint bekabeld aansluiten, die dan het Wi-Fi opnieuw uitzendt. Dat geeft het beste resultaat.

Een mesh kan, maar denk dan niet dat het afdoende is door in de woonkamer een mesh accespoint neer te zetten en te denken dat het daarmee is opgelost - het onderliggende probleem van zwak internet signaal speelt dan nog steeds. En dat ondanks dat apparaten dan "vol signaal" laten zien - ze laten zien dat het Wi-Fi signaal sterk is, niet dat de internetverbinding/mesh goed is. Dan zal de mesh op een ander punt tussen slaapkamer en woonkamer moeten staan, net dichtbij genoeg de slaapkamer om zelf het internetsignaal goed op te kunnen pikken, en ver genoeg om nieuw signaal naar de woonkamer door te kunnen geven.. maar elke mesh kan de Wi-Fi snelheid behoorlijk omlaag halen, soms wel tot 2x trager per mesh. Dus als het kan, mesh vermijden, en mesh is geen garantie op een goede stabiele verbinding. Een bekabelde AP wel.

Ethernetkabel trekken en daar een access point op aansluiten is ook het enige wat echt toekomstbestendig is. Met een goede kabel (cat6a) kan je tot 10Gbps op sowieso ~50 meter of meer doen.

En mocht het uiteinde van een ethernet kabel niet door bepaalde bestaande openingen passen, dan kan die ook doorgeknipt worden, en achteraf een nieuwe connector op gekrimpt worden. Soms is extra boren niet eens nodig, ik heb installaties bij mensen gezien die alles langs de radiatorbuizen laten lopen en waar het gewoon jarenlang goed werkte (al ben ik zelf huiverig ivm de invloed van hoge temperatuurwisselingen, ondanks dat de meeste kabels claimen goed te zijn tot 150 C of zelfs 250 C).
Dankjewel voor de uitleg. Ik ga even overleggen wat mijn ouders willen. De kabel trekken is dan de beste optie en anders moeten ze terug naar Ziggo.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
Ik woon zelf niet in NL, maar weet dat er veel KPN kabels nog een blauwe buiten mantel hadden , en zou je die in de kruipkelder (als die er is) gemakkelijk kunnen herkennen.

Ik heb bij nederlandse vriendjes al eens die KPN kabel verlegd (verlegd, niet verlengt ! hij werd juist korter) naar de meterkast , en een UTP in plaats terug gelegd.
Van wat ik hoor is het ISRA verzetten op eigen risico,maar officieel ben je nu ook zonder ISRA aan het werken dus slechter kan het toch niet lijk ik te begrijpen .

[ Voor 5% gewijzigd door ijske op 21-09-2026 18:40 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:32
Blackberry2017! schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:16:
De tv doet het nu ook niet, want die moet aangesloten worden aan internet. Ik had zo'n Powerline geprobeerd maar die hapert teveel. En dat lost het WiFi probleem niet op.
"Zo'n Powerline", welke is/was dat precies?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blackberry2017! schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:19:
[...]

Dankjewel voor de uitleg. Ik ga even overleggen wat mijn ouders willen. De kabel trekken is dan de beste optie en anders moeten ze terug naar Ziggo.
Als ik je topicstart lees was het toen ook niet perfect. Een doorsnee NL gezinswoning dek je simpelweg niet vanaf een enkele WiFi AP, ongeacht hoe goed het is.

Als je zelf kabel trekken niet ziet zitten, kijk naar bijvoorbeeld Zoofy. Voor ~EUR100-125 kun je het voor je laten doen. Duur? Dat is een investering die zichzelf snel genoeg terug verdient.

Vuistregel: met bedrade AP's kun je toe met twee AP's (ofwel de router van je provider + een van hun pods, of WIFi uit op ding van provider en twee 3rd party APs die je zelf koopt), maar draadloos heb je er drie nodig. Zo'n AP verbruikt gemiddeld ~EUR 25 per jaar aan stroom, dus zelfs als je gratis AP's krijgt heb je de kosten van een kabel laten trekken er in 4 a 5 jaar uit. Moet je er wel zelf voor betalen (reken minimaal EUR 50 per stuk), dan ben je in een jaar of twee of drie al uit de kosten.

Oslik, blyat! Oslik!

Pagina: 1