USB-Stick voor iPhone 13; wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

• Stoyanov
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:06
Voor mijn goede, ietwat op leeftijd zijnde, vriendin zoek ik een opslagmogelijkheid om de foto's van haar iPhone13 (128Gb) af te kunnen halen en op te slaan.

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Er bestaan speciale sticks met zo'n stekkertje dat enkel op Apple past.

Maar.... tegenwoordig is alles USB-C. En dus is zo'n ding gelijk waardeloos als ze ooit nog eens een andere iPhone (of Android) koopt. Of niet?

Verder zie ik te kust en te keur stickjes staan op Amazon. Met verloopstukjes. Maar ik heb van sommige merken nog nooit gehoord, en weet dus niet of het betrouwbaar is.

Wat kunnen jullie kenners mij aanraden?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:22
Een USB stick is geen permantente opslaglocatie. Dus welk specifieke doel probeer je op te lossen, wat een kabeltje of wifi niet kan?

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:51
https://amzn.eu/d/0hXIn6DU

Zoiets, voor €6 en dan een huis tuin keuken usb stick. Zal toch alleen voor backup/ander platform zijn.

Je zou ze ook van iCloud af moeten kunnen halen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:34

FreakNL

Well do ya punk?

Hang de iPhone met een kabel aan de laptop en kopieer de foto’s naar een locatie naar keuze

• Stoyanov
jeroen3 schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:13:
Een USB stick is geen permantente opslaglocatie. Dus welk specifieke doel probeer je op te lossen, wat een kabeltje of wifi niet kan?
Ze heeft geen ruimte op haar iPhone, maar een computer of laptop heeft ze ook niet.

Als ik u goed begrijp is het verstandiger om een losse harde schijf te kopen, en dan met een stekker/snoer daarnaartoe te kopiëren?

Vraag: waarom is een stick niet geschikt als permanente opslag?

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Waarom niet backuppen naar de iCloud?

• Stoyanov
Als ik U allen goed begrijp is het beter om iets dergelijks aan te schaffen?

Externe HDD

En kan ik dan gebruik maken van de bijgeleverde kabel van de iPhone, om dit te verbinden met elkaar? Of moet ik dan nog iets anders aanschaffen?

• Stoyanov
MarkyB schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:26:
Waarom niet backuppen naar de iCloud?
Daar wil ze juist van af.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:37
@MarkyB :

Een usb-stick is niet geschikt voor permanente gegevens opslag omdat ze te kwetsbaar en te onbetrouwbaar zijn. Daarom wordt aangehouden dat je met zo'n stick wel gegevens mag transporteren (van het ene permanente opslagmedium naar het andere), maar niet permanent bewaren. Het verschil bij "transport" is, dat je de data dan op minimaal twéé plekken hebt staan: op de eerste permanente opslaglocatie, en na de tweede kopieerslag op de eerste, de stick en de tweede permanente opslaglocatie.

Een usb-stick wordt kwetsbaar geacht door zijn zwakke mechanische constructie, in combinatie met feit dat hij altijd uitsteekt als hij in een apparaat zit, hij van alle media het gemakkelijkste wordt verloren en omdat veel gebruikkers hem niet/nooit "veilig verwijderen" voordat ze hem uit een apparaat halen. Zéker in combinatie met de instelling "optimaliseer voor prestaties" (waardoor er nog op de stick wordt geschreven als de bewerking zelf als "klaar" wordt getoond) kan dat leiden tot ontbrekende files en/of een volledig beschadigd bestandssysteem omdag het bestandssysteem (nog) niet correct werd afgesloten voor het uitnemen van de stick.

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Is het niet tijd voor een nieuwe/andere iPhone met 256GB opslag? De iPhone 13 is inmiddels ruim 5 jaar oud.

Anders misschien iCloud+ opslag aanschaffen en de foto's daar laten opslaan, dat scheelt ernorm in opslag en zorgt ervoor dat alles op "aanvraag" beschikbaar is. Op de iPhone staan de low-res versies van je foto's en als je er eentje opent/aantikt gaat hij op de achtergrond de hoge kwaliteit versie uit de cloud downloaden.

USB stickjes zou ik vermijden, zoals hierboven ook al is aangegeven.

[ Voor 7% gewijzigd door EValentino op 20-09-2026 19:51 ]

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Renault schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:35:
@MarkyB :

Een usb-stick is niet geschikt voor permanente gegevens opslag omdat ze te kwetsbaar en te onbetrouwbaar zijn. Daarom wordt aangehouden dat je met zo'n stick wel gegevens mag transporteren (van het ene permanente opslagmedium naar het andere), maar niet permanent bewaren. Het verschil bij "transport" is, dat je de data dan op minimaal twéé plekken hebt staan: op de eerste permanente opslaglocatie, en na de tweede kopieerslag op de eerste, de stick en de tweede permanente opslaglocatie.

Een usb-stick wordt kwetsbaar geacht door zijn zwakke mechanische constructie, in combinatie met feit dat hij altijd uitsteekt als hij in een apparaat zit, hij van alle media het gemakkelijkste wordt verloren en omdat veel gebruikkers hem niet/nooit "veilig verwijderen" voordat ze hem uit een apparaat halen. Zéker in combinatie met de instelling "optimaliseer voor prestaties" (waardoor er nog op de stick wordt geschreven als de bewerking zelf als "klaar" wordt getoond) kan dat leiden tot ontbrekende files en/of een volledig beschadigd bestandssysteem omdag het bestandssysteem (nog) niet correct werd afgesloten voor het uitnemen van de stick.
Bedankt ChatGPT, verkeerde user getagd?

• Stoyanov
EValentino schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:51:
Is het niet tijd voor een nieuwe/andere iPhone met 256GB opslag? De iPhone 13 is inmiddels ruim 5 jaar oud.

Anders misschien iCloud+ opslag aanschaffen en de foto's daar laten opslaan, dat scheelt ernorm in opslag en zorgt ervoor dat alles op "aanvraag" beschikbaar is. Op de iPhone staan de low-res versies van je foto's en als je er eentje opent/aantikt gaat hij op de achtergrond de hoge kwaliteit versie uit de cloud downloaden.

USB stickjes zou ik vermijden, zoals hierboven ook al is aangegeven.
Ik kan niet in haar portemonnee kijken....
Pagina: 1