Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een nieuwe desktop-pc en ik zou graag jullie advies willen over welke onderdelen hiervoor geschikt zijn.
De pc gaat voornamelijk gebruikt worden voor mijn agrarisch bedrijf en voor algemeen kantoor- en bedrijfsgebruik. Daarnaast wil ik de computer geschikt maken voor een aantal specifieke toepassingen:
Ik heb er zelf eerlijk gezegd de ballen verstand van 😅, dus ik heb geen idee of dit daadwerkelijk een goede samenstelling is. Ik heb bovendien een eigen bedrijf en ben daar zes dagen per week druk mee. Ik heb daarom ook absoluut geen tijd om me eerst uitgebreid in computerhardware te verdiepen of urenlang uit te zoeken hoe ik zo'n pc zelf moet bouwen.
Als jullie dus ook advies hebben over waar ik dit het beste kan laten samenstellen en bouwen, of als er iemand is die tegen betaling een dergelijke pc kan samenstellen en installeren, dan hoor ik dat ook graag.
Ik ben op zoek naar een nieuwe desktop-pc en ik zou graag jullie advies willen over welke onderdelen hiervoor geschikt zijn.
De pc gaat voornamelijk gebruikt worden voor mijn agrarisch bedrijf en voor algemeen kantoor- en bedrijfsgebruik. Daarnaast wil ik de computer geschikt maken voor een aantal specifieke toepassingen:
- Lokale/offline AI: ik wil mijn eigen lokale gegevens met AI kunnen doorzoeken en snel informatie kunnen terugvinden. Mijn pc staat namelijk vol met gegevens over gewassen, teelt, rassen, proeven, resultaten en andere relevante documentatie.
Ik zoek daarom een AI-oplossing die volledig lokaal/offline op mijn eigen pc kan draaien, zodat mijn gegevens privé blijven en niet naar een externe cloud worden gestuurd. Het idee is dat ik de AI bijvoorbeeld kan vragen: “Wat waren de resultaten van de proeven met ras X?” en dat de AI vervolgens zelf mijn lokale bestanden doorzoekt en mij een antwoord geeft, bij voorkeur met een verwijzing naar de betreffende bestanden.
- Bestanden: ik werk veel met onder andere PDF-, Word-/tekst- en Excel-bestanden. De pc moet deze bestanden uiteraard zonder problemen kunnen verwerken.
- Gaming: af en toe wil ik er ook een game op kunnen spelen, bijvoorbeeld Farming Simulator. Het is dus geen echte gaming-pc als hoofddoel, maar hij moet wel voldoende geschikt zijn om af en toe te gamen.
- Back-up: daarnaast wil ik een goede en betrouwbare back-upoplossing. Er staan veel belangrijke bedrijfsgegevens op de computer en ik wil absoluut voorkomen dat ik deze kwijtraak wanneer er bijvoorbeeld een SSD kapotgaat of er iets anders met de pc gebeurt.
- Twee besturingssystemen: ik wil zowel Windows als Linux Mint gebruiken. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar een systeem waarbij deze twee besturingssystemen goed naast elkaar kunnen draaien, eventueel op twee aparte SSD's.
- AMD Ryzen 7 9700X
- NVIDIA GeForce RTX 5070 met 12 GB VRAM
- 64 GB DDR5 RAM
- 1 TB NVMe SSD voor Linux Mint
- 2 TB NVMe SSD voor Windows en games
- B650/B850-moederbord met Wi-Fi en Bluetooth
- 2.5 Gb Ethernet
- kwalitatieve 850W 80+ Gold voeding
- goede, stille CPU-koeling
- ruime behuizing met goede airflow
- twee aparte NVMe-SSD's
Ik heb er zelf eerlijk gezegd de ballen verstand van 😅, dus ik heb geen idee of dit daadwerkelijk een goede samenstelling is. Ik heb bovendien een eigen bedrijf en ben daar zes dagen per week druk mee. Ik heb daarom ook absoluut geen tijd om me eerst uitgebreid in computerhardware te verdiepen of urenlang uit te zoeken hoe ik zo'n pc zelf moet bouwen.
Als jullie dus ook advies hebben over waar ik dit het beste kan laten samenstellen en bouwen, of als er iemand is die tegen betaling een dergelijke pc kan samenstellen en installeren, dan hoor ik dat ook graag.