jaren 50 woning, vloer verwarming/isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:35
Mede tweakers,

Wij willen de vloer van onze jaren 50 woning beter isoleren. Dat is nu een simpele houten vloer. Totale oppervlakte van de houten vloer is 30m^2, de vloer verwarming zal totaal 45m^2 worden (keuken en bijkeuken heeft al een betonnenvloer)

Aanvankelijk was het plan om voor een balken-broodjes oplossing te gaan, en meteen vloer verwarming aan te brengen. De aannemer die langs kwam vroeg waarom we niet voor een warp systeem gaan met aan de onderkant isolatie (kruipruimte is +/- 40cm hoog).

Na een lange sessie met AI ben ik er nog niet uit, en ben vooral bezorgt over de invloed op de houtenbalken, goede (en verkeerde) isolatie aan de onderkant zou potentieel kunnen leiden tot houtrot lijkt me.

Het prijs verschil was aanzienlijk zei hij, dus in die zin wellicht aantrekkelijk.

Wat zijn ervaringen die jullie hebben, waar moeten we extra op letten? Ik denk dat beide opties in het budget passen, maar ja, geld is niet alles ;)

Alle reacties

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Als je nu de mogelijkheid en het budget hebt om de vloer te vervangen dan is dat geen slecht idee.
Balken en broodjes zijn wel een stukje zwaarder dan de houten vloer daar moet je wel rekening mee houden. Andere optie is een renovatievloer waar verschillende varianten van bestaan.

De optie schuimbeton zal vast ook nog genoemd worden al ben ik daar minder fan van omdat er dan later nooit meer wat aan de onderzijde gedaan kan worden.

Wat is de staat van de huidige houten vloer, beweegt de vloer, buigt deze door?
Welke vloerafwerking wensen jullie aan de bovenzijde?
Vloerverwarming die snel of langzaam reageert?
Is de bestaande betonnen vloer geïsoleerd is die opbouw bekend?

www.elecdev.nl

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:13
Inderdaad afhankelijk van de staat van de houten vloer of het slim is om hem te houden. De balken van de houten vloer uit mijn jaren 50 kluswoning waren allemaal nog in perfecte staat, dus ik heb besloten om damp open te isoleren aan de onderkant, en aan de bovenkant een dampremmende laag te plaatsen met daarop fermacell en vloerverwarming. Daarnaast ook bodemfolie aangebracht om het vochtpercentage van de kruipruimte te verminderen. Als de balken na 70 jaar nog in perfecte staat zijn houden ze het nog wel een hele tijd uit was mijn gedachte. Redenen om niet voor schuimbeton te gaan waren voor mij de kosten ( ik kon alles zelf uitvoeren) en de mogelijkheid om nog later kabels en leidingen te kunnen trekken onder de vloer.