Vraag

• Robert2904
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:29
Mijn vraag
Mijn zoon is eind december vorig jaar overleden. Hij had een gamecomputer maar de voeding was stuk. Ik heb een nieuwe voeding gekocht en ingebouwd en aangesloten. De computer deed het gelukkig. De computer heb ik deze week voor het eerst aangesloten op zijn kamer. Daar hoort hij gewoon te staan. Ik kreeg en had beeld maar dat is gestopt. De output van de ingebouwde videokaart doet niets en ook niet die van de processor. Ik zie dat een wit lampje op het moederbord brand bij cpu. Ik heb de cpu er even uit gehaald en net nieuwe koelerpasta teruggeplaatst. Batterij eruit gehaald voor vijf minuten maar niets helpt. Ik weet het gewoon niet meer maar wil de computer gewoon weer werkend. Wie heeft de oplossing ? De reden waarom ik hem weer goed wil krijgen zal duidelijk zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Msi z490 Gaming plus

Zots gaming geforce rtx 3070 twin edge 8gb 256gbit gddr6

Processor 10th gen core i5 unlocked i5-10600K lga1200

2x DDR R4 3600 )16Gx2

MWE bronze 750 V3 230v Coolermaster

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie hierboven. Aanvullend opgestart met een ram geheugen ook geen effect.

Alle reacties

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:51
Is de monitor en bekabeling in orde?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

π“…“ π“‚‹ π“…“ π“‚‹ π“…“ π“‚‹

Welgemeend gecondoleerd.

Ik begrijp dat je de computer weer werkend wil krijgen. Als er lampjes branden op het moederbord zal de voeding waarschijnlijk wel werken. De EZ debug LED geeft een wit licht, dat betekent dat de processor een probleem heeft. Brandt dat nog? Dat zou kunnen liggen aan verbogen pinnen. De beste manier om dat te bepalen is het maken van scherpe hogeresolutie foto's van de pinnen. Een beetje schuin genomen. Strijklicht (van opzij onder lage hoek) kan helpen.

Als de vorige voeding kapot is gegaan kan dat soms gepaard gaan met onjuiste (te hoge) spanning op diverse spanningslijnen. De processor gebruikt de 12V aansluiting. Te hoge spanning kan onderdelen op het moederbord laten doorbranden. Dat is soms te zien. Ook daarvoor kun je van het gehele moederbord, met goede verlichting, foto's nemen. Voor het lezen van opschriften van chips kan strijklicht ook hier helpen.

De normale troubleshooting zonder een brandende EZ debug LED zou zijn proberen op te starten met zo weinig mogelijk onderdelen. De grafische kaart kan er voorzichtig uit worden gehaald. Sluit alleen een USB2 toetsenbord aan, en 1 DIMM geheugenmodule in A2 slot (2de vanaf de processor). Geen hard disks, M2 onderdelen. Daarmee sluit je uit dat het aan die onderdelen zou kunnen liggen. Troubleshooting is een proces, dus verwacht niet meteen resultaat. Geduld is nodig.

De foto's kun je hier posten, dan kunnen we meekijken.

• Robert2904
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:29
Dank je wel. Ik heb de processor , videokaart en ram geheugen allemaal al een keer eruit gehad. Ik ga kijken wanneer ik er weer aan toe kom (kan). Ik ben er helemaal klaar mee en brengt vervelende emoties mee. Dat ligt aan de situatie natuurlijk. Zag overigens ook een issue dat een update van Windows een soortgelijk probleem kan geven. Alleen daar ook geen oplossing. Zat te denken aan eventueel herstel opstarten met een usb of cd maar weet niet hoe dat te doen.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

π“…“ π“‚‹ π“…“ π“‚‹ π“…“ π“‚‹

Brandt het cpu LEDje nog steeds, of is dat opgelost?

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Misschien heel simpel, maar als de GPU (videokaart) is ingebouwd, doe je dan ook de HDMI-kabel in de GPU of zit die misschien per ongeluk in het moederbord? In principe wordt de video-uit-verbinding op het moederbord uitgeschakeld wanneer een GPU is aangesloten.

Verder ook de juiste input geselecteerd op de monitor? Niet dat die op HDMI1 staat en de kabel nu in HDMI2 zit.

Dat je beeld had en nu ineens niet meer is gewoon vreemd en zou mij naar de meest simpele dingen laten kijken.

Piept de pc wanneer je hem aan zet? De ventilatoren gaan draaien?

En gecondoleerdπŸ™‚
Met dat apparaat komt het wel weer goed. Kleine stapjes zijn genoeg. Af en toe even 10-20 minuten pakken en niet meer dan dat is helemaal in orde. Natuurlijk had je dat ding liever gister klaar dan morgen, maar slow and steady wins the race :)
Laten we naast de machine ook de positieve associaties herstellen, als dat kan.

All your base are belong to us

Pagina: 1