Internet valt meerdere keren per dag kort weg (Unifi APs)

Pagina: 1
Acties:

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Ik heb al langere tijd last van korte internetuitval, soms meerdere keren per dag. Het AOP/coaxpunt is inmiddels door Ziggo vervangen, maar het probleem blijft.

Mijn setup:
  • Ziggo AOP → coax → Ziggo-modem in bridge mode
  • Modem → UniFi Cloud Gateway Ultra
  • CGU → US-8 switch → UniFi AP’s
  • Alle coax- en ethernetkabels heb ik inmiddels vervangen, zonder verschil
In de UniFi-app zie ik regelmatig korte onderbrekingen van de internetverbinding (zie screenshot). Het lijkt dus niet alleen om wifi te gaan.

Daarnaast valt me op dat de grafiek bij Live Throughput steeds een soort golfpatroon laat zien: verkeer loopt op en zakt vervolgens vrijwel helemaal naar nul, waarna dit zich herhaalt. Is dat normaal gedrag van de UniFi-grafiek/verkeer, of kan dit iets zeggen over het probleem?

Wat kan ik het beste doen om vast te stellen waar de uitval ontstaat? Bijvoorbeeld rechtstreeks op het Ziggo-modem testen, modemlogs/signaalwaarden controleren of bepaalde logging/pingtests op de Cloud Gateway draaien?

https://ibb.co/84P1sCWf

[ Voor 3% gewijzigd door acehighhugo op 20-09-2026 15:05 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Weet je dat zeker? Het lijkt erop dat je een 192.168/16 hebt op je unifi wan.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:46

Croga

The Unreasonable Man

De eerste stap is altijd zoveel mogelijk terug naar de bron.
In jouw geval dus inderdaad rechtstreeks aan je modem gaan hangen en van daaraf zien of het internet uitvalt of niet.

Als er daadwerkelijk niets meer uit je modem komt is de enige optie bij Ziggo gaan klagen. Die zullen het op moeten lossen voor je. Die kunnen ook testen of het signaal wat je modem in gaat sterk genoeg is.

Hier hebben we uiteindelijk Ziggo op moeten zeggen omdat hun bekabeling niet goed genoeg was om DOCSIS3 te leveren. Op lage snelheid was de verbinding volledig stabiel, op hogere snelheid was het niet stabiel te krijgen.

• acehighhugo
  • Nu online
DukeBox schreef op zondag 20 september 2026 @ 15:16:
[...]

Weet je dat zeker? Het lijkt erop dat je een 192.168/16 hebt op je unifi wan.
Scherp, het modem is idd weer uit de bridge-modus gegaan bij een reset. Maar dat kan het probleem toch niet zijn?
Croga schreef op zondag 20 september 2026 @ 15:22:
De eerste stap is altijd zoveel mogelijk terug naar de bron.
In jouw geval dus inderdaad rechtstreeks aan je modem gaan hangen en van daaraf zien of het internet uitvalt of niet.

Als er daadwerkelijk niets meer uit je modem komt is de enige optie bij Ziggo gaan klagen. Die zullen het op moeten lossen voor je. Die kunnen ook testen of het signaal wat je modem in gaat sterk genoeg is.

Hier hebben we uiteindelijk Ziggo op moeten zeggen omdat hun bekabeling niet goed genoeg was om DOCSIS3 te leveren. Op lage snelheid was de verbinding volledig stabiel, op hogere snelheid was het niet stabiel te krijgen.
Hiervoor glasvezel gehad en toen nooit problemen (overgestapt vanwege voetbal bij Ziggo.. stom). Maar idd, ik vrees een beetje dat er geen goede kabel is.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

acehighhugo schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:32:
Scherp, het modem is idd weer uit de bridge-modus gegaan bij een reset. Maar dat kan het probleem toch niet zijn?
Nope. Multi-NAT wordt overal verguisd maar ik doe het letterlijk al tientallen jaren en het is geen enkel probleem. Het is alleen wat lastiger wanneer je zelf servers wilt draaien.

Nagenoeg iedere mobiele telefoon zit achter CGNAT wat óók een multi-NAT is en daar klaagt ook niemand over.
Hiervoor glasvezel gehad en toen nooit problemen (overgestapt vanwege voetbal bij Ziggo.. stom). Maar idd, ik vrees een beetje dat er geen goede kabel is.
Je zou Ziggo kunnen vragen de snelheid terug te schroeven. Wellicht lost dat het op.

• acehighhugo
  • Nu online
Croga schreef op maandag 21 september 2026 @ 06:47:
[...]

Nope. Multi-NAT wordt overal verguisd maar ik doe het letterlijk al tientallen jaren en het is geen enkel probleem. Het is alleen wat lastiger wanneer je zelf servers wilt draaien.

Nagenoeg iedere mobiele telefoon zit achter CGNAT wat óók een multi-NAT is en daar klaagt ook niemand over.

[...]

Je zou Ziggo kunnen vragen de snelheid terug te schroeven. Wellicht lost dat het op.
Wat is daar de logica achter, waarom zou dat kunnen werken? Of: hoe zou dat voor een wegvallende verbinding kunnen zorgen?

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

acehighhugo schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:12:
Wat is daar de logica achter, waarom zou dat kunnen werken? Of: hoe zou dat voor een wegvallende verbinding kunnen zorgen?
Eigenlijk hetzelfde als met ehternet kabel categoriën. Je kunt geen 10Gbit over een CAT1 kabel sturen.

De technische details ontgaan mij. Maar de symptomen lijken op wat er bij ons gebeurde toen we bij Ziggo van 400Mbit naar 1Gbit wilden upgraden. 400Mbit was volledig stabiel, 1Gbit was dat niet. Conclusie van de monteur was dat er ruis op de lijn was die op 400Mbit er uit gefilterd kon worden maar op 1Gbit niet meer.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Croga schreef op maandag 21 september 2026 @ 06:47:
[...]
Als het aantoonbaar aan Ziggo ligt, dan zou ik simpelweg aan Ziggo vragen om het probleem op te lossen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Question Mark schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:27:
[...]

Als het aantoonbaar aan Ziggo ligt, dan zou ik simpelweg aan Ziggo vragen om het probleem op te lossen.
En om dat aan te kunnen tonen is het terugschroeven van de snelheid één van de opties... We're still diagnosing.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Croga schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:40:
[...]

En om dat aan te kunnen tonen is het terugschroeven van de snelheid één van de opties... We're still diagnosing.
Misschien, maar die keuze en het hele troubleshootproces zou ik bij Ziggo neerleggen. TS moet in mijn ogen simpelweg naar Ziggo (terug)reageren dat vervangen van het AOP het issue niet heeft opgelost.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1. Sluit pc direct op modem aan. Probleem weg ga naar 1a. Probleem niet weg 1b.

1A. Je Ziggo komt prima binnen, het probleem zit er na. Vraag een mod dit topic naar Ubiquiti ervaringen en problemen te verplaatsen.

1b neem contact op met Ziggo, probleem zit aan hun kant. Hunnie mogen het oplossen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Croga schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:24:
[...]

Eigenlijk hetzelfde als met ehternet kabel categoriën. Je kunt geen 10Gbit over een CAT1 kabel sturen.

De technische details ontgaan mij. Maar de symptomen lijken op wat er bij ons gebeurde toen we bij Ziggo van 400Mbit naar 1Gbit wilden upgraden. 400Mbit was volledig stabiel, 1Gbit was dat niet. Conclusie van de monteur was dat er ruis op de lijn was die op 400Mbit er uit gefilterd kon worden maar op 1Gbit niet meer.
Heb je daarbij een andere modem gekregen?

Als je 400Mbps op DOCSIS 3.0 (bij Ziggo: witte modem, Arris of Compal) had en je voor 1Gbps een DOCSIS 3.1 (bij Ziggo: zwarte modem, Sagemcom) modem kreeg, ben je een breder spectrum op de kabel gaan gebruiken (tot 1.2GHz ipv tot 868MHz). Als er troep op de lijn zit tussen de 868MHz en 1.2GHz dan kan het inderdaad zijn dat waar het voorheen stabiel was, het na upgrade instabiel werd.

Die troep komt overigens steevast uit de binnenhuisinstallatie. Niet gebruikte coaxaansluitingen fungeren als antennes en vangen alles uit de lucht op en ook gebruikte kunnen ingress binnen laten als kabels, connectoren of apparaten onvoldoende afgeschermd zijn of fout geinstalleerd ('schaamhaar' tussen kabel en connector bijv). Als je geen DVB gebruikt, modem direct op eerste aansluitpunt aansluiten met korte kabel. Gebruik je wel DVB in huis, begin met een splitter op eerste aansluitpunt tussen modem en TV, idealiter eentje die alles onder 254MHz en boven 550MHz wegfiltert aan TV-zijde (Ziggo levert tegenwoordig de POA-550 hiervoor) en sluit alleen gebruikte TV's hierop aan.
Croga schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:40:
[...]

Nee, gaat (als mijn aanname van andere modem klopt) niet helpen: het ligt niet aan de snelheid maar aan de gebruikte frequenties.

Oslik, blyat! Oslik!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 17:12
Verbind je PC een dag lang direct met het Ziggo modem en kijk of je nog steeds uitval hebt. Zo ja dan is het een probleem van Ziggo, zo nee dan zit het probleem in je eigen netwerk.

Zoals @Croga terecht opmerkt zou een mogelijke oplossing kunnen wezen dat Ziggo aan hun kant de snelheid naar beneden bijstelt, dan moet je eerst vaststellen of het probleem wel aan hun kant zit.

Wanneer je PC direct op het Ziggo modem goed werkt dan is de volgende verdachte de etherenterkabel tussen Ziggo en jouw apparatuur. Het zal niet de eerste keer zijn dat een netwerkkabel of connector rot blijkt te zijn. In beginsel is cat5e prima, hoger mag maar is niet direct noodzakelijk bij een kleine lengte.

Stap voor stap je netwerk terugbouwen en vervolgens zul je op een gegeven moment het probleem vinden.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 17:12
dion_b schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:12:
[...]

Die troep komt overigens steevast uit de binnenhuisinstallatie. Niet gebruikte coaxaansluitingen fungeren als antennes en vangen alles uit de lucht op en ook gebruikte kunnen ingress binnen laten als kabels, connectoren of apparaten onvoldoende afgeschermd zijn of fout geinstalleerd ('schaamhaar' tussen kabel en connector bijv). Als je geen DVB gebruikt, modem direct op eerste aansluitpunt aansluiten met korte kabel. Gebruik je wel DVB in huis, begin met een splitter op eerste aansluitpunt tussen modem en TV, idealiter eentje die alles onder 254MHz en boven 550MHz wegfiltert aan TV-zijde (Ziggo levert tegenwoordig de POA-550 hiervoor) en sluit alleen gebruikte TV's hierop aan.

[...]
Goede toevoeging inderdaad. Bij gebruik van DVB-C, televisie of televisieontvanger gebruikt de coaxkabel van Ziggo, is de boosdoener negen van de tien keer de eigen installatie.

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:01
En wat altijd handig is, is een externe ping naar je eigen IP laten lopen.

Zo kan je van 2 kanten uit meten.

Bijv. https://uptimerobot.com/ of een rPi bij je moeder in de meterkast die SmokePing - About SmokePing draait ofzo

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Pagina: 1